خانه / اخبار مهم روز /  اولاف شولتز: با حمله به اسرائیل مخالفیم و ایران با آتش بازی می‌کند

 اولاف شولتز: با حمله به اسرائیل مخالفیم و ایران با آتش بازی می‌کند

اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، روز‌ چهارشنبه ۲۵ مهر در سخنانی در پارلمان با تأکید بر ادامه ارسال تسلیحات به اسرائیل از جمهوری اسلامی ایران خواست تا حملات موشکی خود را به اسرائیل متوقف کند و گفت: «تهران با آتش بازی می‌کند و این باید متوقف شود.»

آقای شولتس‌ در عین حال از اسرائیل نیز خواست تا به قوانین بین‌المللی در رابطه با موارد بشردوستانه احترام بگذارد.

خبرگزاری آلمان گزارش داده است که در هشت هفته گذشته، دولت آلمان صادرات تجهیزات نظامی و مهمات به اسرائیل را به ارزش حدود ۳۳.۷ میلیون دلار تأیید کرده است.

صدراعظم آلمان همچنین تأکید کرد که آلمان باید اسرائیل را «در موقعیت دفاع از خود» حفظ کند و افزود: «اسرائیل می‌تواند در حال و آینده به همبستگی ما تکیه کند.»

شولتس احتمال ارسال تسلیحات بیشتر به اسرائیل را نیز زد نکرد.

صدراعظم آلمان در بخشی از سخنانش نیز خواستار توافق آتش بس در غزه شد و بار دیگر «راه حل دو کشوری» را به رغم مخالفت نتانیاهو با این موضوع، تنها راه برای پایان دادن به درگیری‌ها دانست.

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، نیز در پی حمله موشکی جمهوری اسلامی به اسرائیل، سعی نکرد نخست‌وزیر این کشور را از «پاسخ قاطع» منصرف کند. ولی مقامات دولت بایدن در مورد زمان و اهداف حمله متقابل آتی اسرائیل سخت‌گیرانه صحبت کرده‌اند.

در عین حال سامانه پیشرفته پدافند هوایی «تاد» ایالات متحده نیز برای کمک به اسرائیل در برابر حملات حکومت ایران، وارد اسرائیل شده است.

منابع مطلع به شبکه خبری «سی‌ان‌ان» گفته‌اند که انتظار دارند اسرائیل در پاسخ به حمله اوایل ماه جاری از سوی حکومت ایران، حمله تلافی‌جویانه‌اش را پیش از ۱۵ آبان، روز انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا، عملی کند.

افزایش ارسال سلاح
در مورد ارسال تسلیحات به اسرائیل، به ویژه پس از گزارش‌های متعدد مبنی بر تعلیق صادرات تسلیحات به ارتش اسرائیلی از سوی آلمان، شولتز ادعاهای مطرح شده در این‌باره را تکذیب کرد.

شولتز افزود: «محموله‌های تسلیحاتی [به اسرائیل] ارسال شده است و در آینده نیز تجهیزات بیشتری ارسال خواهد شد.»

دولت آلمان یکی از حامیان قوی اسرائیل شناخته می‌شود و اگرچه به طور فزاینده‌ای خواستار خویشتن‌داری شده اما بارها از آنچه که «حق اسرائیل برای دفاع از خود» نامیده، حمایت کرده است.

اظهارات شولتز پس از آن بیان شد که یک منبع نزدیک به وزارت اقتصاد آلمان فاش کرد که برلین در پی چالش‌های قانونی که با ‌آنها مواجه شده، مجوز صادرات هر گونه تسلیحات جدید به اسرائیل را به حالت تعلیق درآورده است.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که تمام جهان، به ویژه منطقه خاورمیانه، نفس‌ها خود را حبس کرده و منتظر آنند که اسرائیل به حمله موشکی بالستیک ایران به این کشور که در تاریخ اول اکتبر جاری رخ داد پاسخ دهد.

در این میان وزیر دفاع اسرائیل چند بار تاکید کرده است که پاسخ اسرائیل به ایران «قریب‌الوقوع، دقیق و مرگبار» خواهد بود و در مقابل، مقامات ایرانی تهدید کرده‌اند که پاسخ محکم‌تری به حمله احتمالی اسرائیل خواهند داد.

شایان ذکر است که طبق قانون نظارت بر صادرات تسلیحات در آلمان، دولت موظف است اطمینان حاصل کند که از این تسلیحات ساخت آلمان علیه اهداف غیرنظامی استفاده نمی‌شود.

گفتنی است که پس از آنکه تعداد کشته‌های غیرنظامی در نوار غزه به بیش از 42 هزار نفر رسید، چندین شکایت حقوقی علیه مقامات آلمانی و به منظور متوقف کردن صادرات تسلیحات به اسرائیل مطرح و به مراجع قضایی ارجاع شد.