خانه / اخبار مهم روز / پارلمان اروپا وام ۳۵میلیارد یورویی برای اوکراین را تصویب کرد

پارلمان اروپا وام ۳۵میلیارد یورویی برای اوکراین را تصویب کرد

پارلمان اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه ۲۲ اکتبر (اول آبان) با اکثریت آرا پرداخت وامی بالغ بر ۳۵ میلیارد یورو برای اوکراین را تصویب کرد.

در مراسم رأی‌گیری اتحادیه اروپا برای تصویب این بسته، ۵۱۸ رأی موافق، ۵۶ رأی مخالف و نیز ۶۱ رأی ممتنع به ثبت رسید.

بر اساس تصمیم این نهاد قانون‌گذاری اتحادیه اروپاِ، بازپرداخت وام مذکور از طریق درآمدهای آتی دارایی‌های مسدودشده بانک مرکزی روسیه در خارج از این کشور، صورت خواهد گرفت. بنا بر گزارش‌ها، قسمت عمده دارایی‌های مسدودشده مزبور در اتحادیه اروپا است.

“سهم” اتحادیه اروپا از طرح کشورهای گروه ۷
گزارش‌ها حاکی از آن است که این وام ۳۵ میلیارد یورویی “سهم” اتحادیه اروپا از یک بسته کمک ۵۰ میلیارد دلاری است که این اتحادیه و کشورهای عضو گروه ۷ در ماه ژوئن بر سر پرداخت آن به اوکراین به توافق رسیده بودند.در همین حال کارین کارلزبرو، کارشناس ویژه پارلمان اروپا در امور مربوط به کمک‌های مالی اتحادیه اروپا به اوکراین، اشاره کرد: «از روز اول آغاز جنگ ولادیمیر پوتین علیه اوکراین معلوم بود که روسیه باید سرانجام روزی هزینه بازسازی جامعه و آینده اوکراین را بپردازد.»دیدیه رِیندِرس، کمیسر دادگستری اتحادیه اروپا نیز تاکید کرد: «قرار نیست این وام، باری بر شانه کسانی باشد که هدف حمله قرار گرفته‌اند. بازپرداخت این وام بر عهده متجاوز خواهد بود.»

اعتراض روسیه
در همین حال روسیه با اعتراض به این تصمیم پارلمان اتحادیه اروپا، اقدام مالی مذکور را “غیرقانونی” خواند و تهدید به مقابله کرد. حجم دارایی‌های مسدود شده‌ روسیه بالغ بر حدود ۳۰۰ میلیارد دلار تخمین زده شده است.

همزمان با تصویب این بسته مالی توسط پارلمان اتحادیه اروپا، حملات نیروهای روسیه علیه ارتش اوکراین در جبهه‌های شرقی این کشور ادامه یافته است.در حال حاضر حملات پهپادی و موشکی روسیه به شهرها و زیرساخت‌های انرژی اوکراین نیز افزایش یافته است. بر اثر این حملات، روز سه‌شنبه ۲۲ اکتبر هفت شهروند غیرنظامی که در بین آنها سه کودک بودند، کشته شدند.

طرح «گروه هفت» برای وام ۵۰ میلیارد دلاری به اوکراین نهایی شد؛ سهم آمریکا ۲۰ میلیارد

هفت قدرت اقتصادی موسوم به «گروه هفت» طرح خود را برای اعطای یک وام ۵۰ میلیارد دلاری به اوکراین، با پشتوانه دارایی‌های مسدودشده بانک مرکزی روسیه، نهایی کردند.

کاخ سفید روز چهارشنبه ۲ آبان‌، ضمن اعلام این خبر، گفت که ارائه این مبلغ از اواخر سال جاری میلادی آغاز خواهد شد و ایالات متحده ۲۰ میلیارد دلار آن را متقبل شده است.

سران هفت کشور عضو گروه ۷ اواخر خرداد در نشستی در ایتالیا توافق کردند این مبلغ را تا پایان سال جاری میلادی (اواسط دی‌ماه) از طریق دارایی مسدودشده روسیه تامین کنند.

این وام با هدف کمک به کی‌یف برای ادامه دفاع خود در برابر تهاجم روسیه است و دارایی‌های توقیف‌شده روسیه در کشورهای مختلف به عنوان وثیقه وام در نظر گرفته است.

دالیپ سینگ، معاون مشاور امنیت ملی کاخ سفید در امور اقتصاد بین‌الملل، روز چهارشنبه در تشریح جزئیات امر گفت که تا پیش از این چنین اقدامی هرگز انجام نشده بود.

مقام‌های ارشد آمریکا و اوکراین نیز اسنادی را امضا کردند برای تضمین این که سهم آمریکا به‌واسطه دارایی‌ بلوکه‌شده روسیه تامین می‌شود، نه مالیات شهروندان آمریکایی.

این اسناد روز چهارشنبه در مراسمی در شهر واشنگتن پایتخت ایالات متحده و توسط جنت یلن وزیر خزانه‌داری آمریکا و سرگئی مارچنکو وزیر دارایی اوکراین امضا شدند.

یلن گفت، «ما با اوکراین توافق کردیم که حتی اگر توافقی نهایی حاصل شود و آتش‌بس (با روسیه) برقرار شود ، بازپرداخت این وام از طریق سود دارایی روسیه خواهد بود.»
جانت یلن، وزیر خزانه‌داری آمریکا، گفت که این کشور آماده است ۲۰ میلیارد دلار در قالب بسته کمکی گروه هفت به اوکراین کمک کند.

این رقم ۴۰ درصد از کل مبلغ مورد توافق این گروه است.

یلن گفت که آمریکا به نهایی کردن سهم آمریکا از این بسته بسیار نزدیک است و این رقم از پول مالیات‌دهندگان آمریکایی پرداخت نخواهد شد.

او همچنین گفت: «ما با اوکراین توافق کردیم که حتی اگر توافق نهایی صورت گیرد و آتش‌بس حاصل شود، بازپرداخت این وام‌ها از طریق پول‌های روسیه تامین خواهد شد.»

رهبران گروه هفت در ژوئن تصمیم گرفتند تا پایان سال با استفاده از بهره دارایی‌های مسدود شده روسیه ۵۰ میلیارد دلار وام به اوکراین بدهند.

با نزدیک شدن انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، اظهارات یلن در شرایطی مطرح می‌شود که جمهوری‌خواهان از حمایت بیشتر آمریکا از اوکراین انتقاد می‌کنند.