گزارش ویژه فاکس نیوز ـ ترامپ باید با اپوزیسیون ایران تماس بگیرد

فاکس نیوزتلویزیون فاکس نیوز 95/10/26
اریک شاون ـ گزارش ویژه فاکس نیوز. درحالی که معاون وزیر خارجه ایران امروز صبح گفته است ایران توافق اتمی را که با 6 قدرت جهانی از جمله آمریکا بسته است را مجدداً مورد مذاکره قرار نمی دهد, منابع می گویند به پرزیدنت منتخب ترامپ این نامه, بصورت دستی تحویل داده شده است که دارای امضای 23تن از مقامات ارشد آمریکا می باشد که خواستار رویکرد جدیدی نسبت به ایران شده اند. و از دولت آینده ترامپ می خواهند که با اپوزیسیون ایران رابطه برقرار کرده و کارکند, چیزی که دولت های پیشین ظاهراً انجام نداده اند, این نامه توسط طیفی از مقامات دوحزبی شامل رودی جولیانی, سناتور پیشین جو لیبرمن, دادستان کل پیشین مایکل موکیزی و رئیس ستاد مشترک پیشین در زمان پرزیدنت کلینتون ژنرال هیوشلتون و سایرین می باشند که می گویند ” پرزیدنت اوباما ابراز امیدواری می کرد که مذاکرات اتمی رهبران ایران را وادار خواهد کرد که منافع آمریکارا با ملاحظه بیشتری درنظر بگیرند.
اکنون روشن شده است که رهبران ایران هیچ علاقه ای به عمل متقابل ندارند, حکام ایران مستقیماً منافع استراتژیک آمریکا, سیاست ها و اصول آمریکا و متحدان و دوستان ما درخاورمیانه هدف قرار داده اند… آمریکا برای احیای نفوذ و اعتبار خود در جهان نیز به تجدید نظر در سیاست خود دارد ” .
جان بولتون سفیر پیشین آمریکا در سازمان ملل و کارشناس ارشد در موسسه آمریکن اینترپرایز و همکار فاکس نیوز در برنامه ماست, او ازاپوزیسیون ایران حمایت کرده است.
س : آقای سفیردرمورد این نامه, خواستار چه نوع تجدید نظردرسیاست خارجی می باشند؟ و به نظر شما ما به چه نوع سیاست خارجی جدیدی نیازمندیم؟
جان بولتون: فکر می کنم مشکل اساسی در اینجا البته رژیم آیت الله هاست که درایران حاکم است, مشکلی که از زمان انقلاب ایران از سال 1979 بوده است, مردم درصحبت از تروریست های اسلام گرا به داعش و القاعده اشاره می کنند, بگذارید روشن کنیم که منبع اصلی حمایت از تروریسم در سراسر جهان رژیم تهران است, آنها بانکدار اصلی اند, آنها از حزب الله حمایت مالی می کنند آنها از حماس و تعداد بسیاری دیگر حمایت مالی می کنند و همینطور درمسیر تولید سلاح اتمی می باشندو فکر می کنم آنچیزی است که امضا کنندگان این نامه تلاش دارند بگویند و باید بر دوحزبی بودن این گروه امضاکنندگان تاکید کرد که درواشنگتن چنین چیزی را شما در 8تا 10سال گذشته نمی بینید !! !
بنا براین فکر می کنم یک تجمع بسیار مهم است و این افراد می گویند, مشکل واقعی در اینجا رژیم در تهران است که منفور است و بخاطر کنترلی که بر سپاه پاسداران انقلاب و نیروهای بسیجی دارد درقدرت است, ما زمانی که مردم می خواستند مخالفت خود را در تابستان 2009 نسبت به انتخابات ربوده شده توسط محمود احمدی نژاد نشان دهند دیده ایم, مردم به خیابان ها رفتند, نیروهای بسیجی و سپاه پاسداران انقلاب آنها را سرکوب کردند ولی دولت اوباما هیچ کاری نکرد.
بنابر این فکر می کنم آنچه که اینجا پیشنهاد شده این است که, یک اپوزیسیون در ایران وجود دارد, دارای اجزای مخلتفی مانند بسیاری از جنبش های اپوزیسیون که گروه ها با هم کنار نمی آیند در اینجا گرد آمده اند می باشند, بگذارید روشن کنیم, یک آلترناتیو برای آیت الله ها وجود دارد. اگر بخواهید آنها را مصمم به یک مذاکرات جدی نمایید که به واقع باید کاری انجام دهند, فقط به آنها باید یادآوری کنید که دورانشان در قدرت ابدی نیست.
اریک شاون : آقای ترامپ در داشتن ایده های غیر معمول وقتی به سیاست خارجی برگردد بخود اطمینان دارد, من به رئیس جمهور تهران فکر می کنم, اگر آقای ترامپ با اپوزیسیون رابطه برقرار کند یا اپوزیسیون با او رابطه برقرار کند و با هم تماس بگیرند یا با هم ملاقات کنند, پیام و واکنش آن در تهران چه خواهد بود؟
بولتون : فکر می کنم همانطور که اشاره کردید زمانی که اوبا رئیس جمهور تایوان تماس گرفت تاثیر قابل توجهی خواهد داشت, فکر می کنم آمریکا باید راحت باشد که اگر که درجهت منافع عالیه آمریکا باشد با هرکسی که میخواهد صحبت کند, این به معنی این نیست که شما با هرکسی صحبت کنید, بلکه معنی آن این است که شما انتخاب کننده باشد, به صرف این که دولت پکن دوست ندارد که ما با تایوان صحبت کنیم درست به مانند این که مطمئنم آیت الله ها اصلاً خوشحال نمی شوند که پرزیدنت ترامپ یا اعضای دولت او با اپوزیسیون ایران با شورای ملی مقاومت صحبت کنند, این نباید مانع ما باشد, این باید ما رابیشتر علاقمند کند که بفهمیم چه کمکی می توانیم به اپوزیسیون مشروع ایران بکنیم, از هر جنبه فکری که آمده باشند, بعد از رفتن آیت الله ها به زباله دانی تاریخ, ما می توانیم در ایران انتخابات داشته باشیم, ما راه بسیاری تا آنجا داریم, هیچ تضمینی وجود ندارد که دولت ترامپ این را انتخاب کند ولی دوباره می گویم این بسیار مهم است که براین گروه دوحزبی از این افراد تاکید شود که این امر در واشنگتن بسیار غیر معمول است, امیدوارم این گروه توجهی را که شایسته آن است را کسب کند.
س : نهایتاً این اپوزیسیون کیست؟ بسیاری از امضاکنندگان و حامیان خواستار برقراری رابطه با شورای ملی مقاومت ایران شده اند گروهی هستند که بسیاری از امضا کنندگان ازآنها حمایت کرده اند و شما هم چندین سال در گردهمایی آنها در پاریس سخنرانی کرده اید, آیا فکر می کنید یا این که واکنش چه خواهد بود اگر این گروهی باشد که با آقای ترامپ رابطه برقرار کند و او احتمالاً نشستی با آنها داشته باشد و این بتواند گشایش درب بروی مقاومت ایران باشد؟
بولتون : فکر می کنم این گروهی است که مستحق توجه بسیار جدیست.
آنها دارای طرحی برای دولتی که بعد از آیت الله ها خواهد بود می باشند, مهمترین چیز برای من این است که متعهد به یک ایران بدون سلاح اتمی می شود, کاملاً دیدگاه روشنی نسبت به حقوق زنان دارد چیزی که آیت الله ها هیچوقت حتی به آن توجه نمی کنند, یک زن رهبرآن است, جذابیت های بسیاری برای آمریکاییانی که بدنبال آلترناتیو می باشند دارد, آلترناتیو های دیگری هم می باشند ولی فکر میکنم نکته اصلی این است که ما مجبور نیستیم که آیت الله ها را صدای مشروع مردم ایران بدانیم زیرا که آنها به واقع یک رژیم نامشروع هستند.
اریک شاون : شورای ملی مقاومت جنجالی بوده, ولی قطعاً به نظر می رسد این گشایش درب بروی برقراری رابطه با اپوزیسیون باشد که باید ببینیم از آن چه چیزی حاصل می شود.