سازمان نبرد الکترونیک و دفاع سایبری سپاه که آمریکا تحریم کرده چیست؟

سپاه پاسداران مدتهاست بطور رسمی از تشکیل یک قرارگاه دفاع سایبری خبر داده است. این قرارگاه مرکز دفاع در برابر حملات و تهدیداتی خواهد بود که در فضای اینترنت و شبکه های کامپیوتری و نرم افزاری ایجاد می شود.
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تشکیلات نسبتا منظمی برای فعالیت در فضای مجازی و سایبری در هر دو حوزه دفاعی و تهاجمی ایجاد کرده است. قاعدتا نهادها و وزارتخانه های دیگری مانند وزارت اطلاعات، دفاع و خارجه هم وضعیت مشابهی دارند با این تفاوت که مراکزی مانند وزارت اطلاعات و خارجه در فضای سایبری بیشتر بدنبال نفوذ برای جمع آوری اطلاعات از درون شبکه های دشمن و رقیب هستند. این جبهه عظیم سپاه سازمان نبرد الکترونیک و دفاع سایبری نام دارد .

اولین بار که تمام این سازمان مورد هدف و اشاره قرار گرفته است . موضوع تحریمهای اخیر دولت آمریکا بوده است .
این سازمان مجموعه نهادهای اقماری است که وابسته به سپاه است. این شرکت در لیست تحریم ها به عنوان «سازمان نبرد الکترونیک و دفاع سایبری سپاه» فعال است. با این حال به نظر می رسد سازمان های سایبری در سپاه در قالب یک شبکه فعال هستند و مشخص نیست این تحریم ها، کدام بخش از این شبکه را نشانه رفته است. سپاه در این حوزه به طور عمده از سال ۸۶ به بعد فعال شده و از سال ۹۳ تحت عنوان «فرماندهی امنیت سایبری سپاه» مشهور شد. بر اساس برآورد یک موسسه نظامی-امنیتی آمریکایی در زیرمجموعه فرماندهی امنیت سایبری سپاه ۲۴۰۰ نفر به طور مستقیم کار می کنند و ۱۲ هزار نفر نیروی ذخیره وجود دارد. بودجه سالانه این مجموعه ۷۶ میلیون دلار برآورد شده است. با این حال این فقط بخشی از شبکه سایبری سپاه است. در ماه های اخیر گزارش هایی درباره هکرهای وابسته به سپاه منتشر شده که نشان می دهد این سازمان نظامی بخشی از عملیات های سایبری خود را در قالب شرکت های متعددی که وابستگی ظاهری به سپاه ندارند و در خارج از ایران مستقر هستند، پیش برده است.

مرکز ملی فضای مجازی که در لیست تحریم ها قرار گرفته است نیز زیرمجموعه شورای عالی فضای مجازی ایران است که از سال ۹۱ تشکیل شده است. ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی، رئیس این مرکز است. او همچنین قائم مقام وزیر کار ایران است. این مرکز مانند دبیرخانه شورای عالی مجازی انجام وظیفه می کند و کارش تهیه اسناد و نقشه های پنج ساله توسعه در زمینه فضای مجازی، رصد فضای مجازی و «مدیریت تشخیص حملات سایبری به کشور و همچنین دفاع از زیرساخت های حیاتی در برابر حملات سایبری» از هم جمله وظایف این مرکز تعریف شده است.