کره جنوبی: توافق ترامپ برای ملاقات با کیم نقطه عطفی تاریخی است

 ترامپ

رئیس جمهوری کره جنوبی از توافق رئیس جمهوری آمریکا برای ملاقات با رهبر کره شمالی استقبال کرده است.

در پی اعلام تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا برای قبول دعوت کیم جونگ-اون، رهبر کره شمالی برای دیدار و گفتگو پیرامون اختلافات دو طرف، روز جمعه، ۱۸ اسفند (۹ مارس)، مون جا-این، رئیس جمهوری کره جنوبی، این تصمیم را ستود و آن را “نقطه عطفی تاریخی” در سیر به سوی صلح پایدار در شبه جزیره کره توصیف کرد.

شامگاه گذشته، رئیس جمهوری آمریکا پس از ملاقات با نماینده اعزامی کره جنوبی که به تازگی از کره شمالی دیدار کرده، گفت که دعوتی را از سوی کیم جونگ-اون برای دیدار و گفتگو دریافت کرده و آن را پذیرفته است. به گفته برخی ناظران در آمریکا، با توجه به مواضع سختگیرانه آقای ترامپ نسبت به فعالیت‌های هسته‌ای و موشکی کره شمالی، قبول این دعوت حتی مقامات دولت آمریکا را هم غافلگیر کرده است.

دو روز پیش گزارش شد که چونگ ایویی-یونگ، رئیس دفتر امنیت ملی و مشاور ارشد رئیس جمهوری کره جنوبی که به تازگی در پایتخت کره شمالی با کیم جونگ-اون دیدار کرده بود با پیامی محرمانه از سوی کره شمالی عازم آمریکا خواهد شد. ظاهرا این پیام حاوی دعوت از دونالد ترامپ برای گفتگو بوده است. قرار است این ملاقات ماه مه – دو ماه دیگر – صورت گیرد.

 نماینده کره جنوبی ‘پیام کره شمالی را به مقامات آمریکایی تحویل می‌دهد’ت
رسانه‌های کره جنوبی خبر ملاقات کیم و ترامپ را به طور گسترده همراه با تفسیرهای مختلف پخش کرده‌اند

رئیس جمهوری کره جنوبی در بیانیه خود به مناسبت قبول دعوت رهبر کره شمالی توسط رئیس جمهوری آمریکا، گفته است که “ملاقات ماه مه به عنوان یک نقطه عطف تاریخی ثبت می‌شود که به صلح در شبه جزیره کره تحقق بخشید.” وی افزوده است که “اگر پرزیدنت ترامپ و صدر کیم پس از ملاقات رهبران دو کره با هم دیدار کنند، روند غیراتمی شدن کامل شبه جزیره کره به راستی در مسیری درست قرار خواهد گرفت.” عنوان رسمی کیم جونگ-اون صدر (یا رئیس) حزب کارگران کره، رئیس کمیسیون امور دولتی جمهوری دموکراتیک خلق کره و فرماندهی کل نیروهای خلقی کره است.

قرار است رئیس جمهوری کره جنوبی و رهبر کره شمالی در ماه آوریل با یکدیگر ملاقات کنند. این سومین ملاقات بین رهبران دو کشور از زمان پایان جنگ کره در سال ۱۹۵۳ است. دو ملاقات قبلی بین کیم ایل-جونگ، رهبر سابق و پدر رهبر فعلی کره شمالی، و رئیسان جمهوری وقت کره جنوبی در سال های ۲۰۰۰ و ۲۰۰۷ میلادی صورت گرفت.

آقای مون گفته است که “به خصوص رهبری رئیس جمهوری آمریکا، که با گشاده‌رویی دعوت صدر کیم را پذیرفت، نه تنها از سوی مردم کره جنوبی و کره شمالی بلکه توسط تمامی مردم صلحدوست جهان ستایش خواهد شد.”
حق نشر عکس kcna
Image caption هیئت اعزامی کره جنوبی در ضیافت شام رهبر کره شمالی و همسرش – چونگ (سمت چپ کیم) گفته است که شخصا می‌توانست “صداقت رهبر کره شمالی را احساس کند”

رئیس جمهوری کره جنوبی گفته است که دولت این کشور “با دقت کامل از این فرصت که چون معجزه‌ای روی داده، استفاده خواهد کرد و روند تحولات را در جهتی صادقانه و دقیق، اما نه آهسته” به جریان خواهد انداخت. آقای مون از رهبران سایر کشورهای جهان نیز برای حمایت از مواضع کره جنوبی در مسیر پیشرفت صلح تشکر کرده است. وی همچنین دستور تشکیل کمیته ویژه‌ای را برای تدارک مقدمات ملاقات بین رئیس جمهوری آمریکا و رهبر کره شمالی صادر کرده است.

شامگاه گذشته، پیش از اعلام تصمیم دونالد ترامپ، چونگ ایویی-یونگ، نماینده اعزامی رئیس جمهوری کره جنوبی به آمریکا گفت که رهبر کره شمالی در دیدار با او گفته بود که “اگر بتوانم با دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا ملاقات کنم، خواهم توانست به نتیجه‌ای عمده برسم.” آقای چونگ گفت که شخصا می‌توانست”صداقت رهبر کره شمالی را احساس کند.”

وی در عین حال با اشاره به مذاکرات قبلی با کره شمالی که سرانجام به نتیجه نرسید، هشدار داد که “البته ما باید اطمینان حاصل کنیم که اشتباهات گذشته تکرار نخواهد شد اما امیدواریم که ایالات متحده ارزیابی من از مواضع و صداقت صدر کیم را بپذیرد و اجازه ندهد این فرصت از دست برود.”
حق نشر عکس twitter.com/realDonaldTrump
Image caption توییت ترامپ در مورد قبول دعوت رهبر کره شمالی

دونالد ترامپ در آغاز دوره ریاست جمهوری خود، ضمن ضعیف خواندن سیاست دولت‌های قبلی ایالات متحده در “مهار” کره شمالی، گفته بود برای حل این بحران، از ملاقات با کیم جونگ-اون استقبال می‌کند اما در ماه‌های بعد، ادامه برنامه‌های هسته‌ای و موشکی کره شمالی و اجرای مانورهای مشترک نظامی آمریکا و کره جنوبی باعث وخامت شدید روابط بین دو طرف شد.

طی چند ماه گذشته، شبه جزیره کره دستخوش تنش شدید و تشدید اختلاف آمریکا و متحدان آن، از جمله کره جنوبی و ژاپن، با کره شمالی بود. ادامه آزمایش‌های موشکی و هسته‌ای کره شمالی و انجام مانورهای مشترک کره جنوبی و آمریکا همراه با تشدید تحریم‌‎های اقتصادی علیه کره شمالی به جنگ تبلیغاتی کم سابقه‌ای بین آن کشور و آمریکا از جمله تهدید متقابل به حملات منجر اتمی شده بود. همزمان، با پیگیری ایالات متحده، شورای امنیت سازمان ملل تحریم‌های جدیدی را علیه کره شمالی به اجرا گذاشت که دولت کره شمالی آن را اقدام جنگی توصیف کرد و هشدار داد که نسبت به آن واکنش شدیدی نشان خواهد داد.

با اینهمه، چند هفته پیش، رهبر کره شمالی اعلام کرد که تیم ورزشی این کشور در مسابقات المپیک زمستانی در کره جنوبی حضور می‌یابد و ورزشکاران دو کشور در بعضی رشته‌ها همراه هم و به عنوان تیم واحد شرکت کردند.
حق نشر عکس Getty Images
Image caption کیم جونگ-اون همگام بازدید از “تسلیحات هسته‌ای پیشرفته” – مقامات ژاپنی خواستار تعهد قطعی کره شمالی در غیراتمی کردن شبه‌جزیره کره شده است

به گفته مقامات آمریکایی، تشدید تحریم‌های بین‌المللی و تحریم‌های یکجانبه ایالات متحده علیه کره شمالی فشار قابل توجهی را به اقتصاد آن کشور وارد آورد و ادامه طرح‌های دولتی را هم به مخاطره انداخت. مقامات آمریکایی معتقدند که فشار تحریم‌ها باعث نرمش مواضع کره شمالی شد. در عین حال، برخی ناظران گفته‌اند حکومت کره شمالی نیز می‌تواند در تبلیغات داخلی خود اعلام کند که ادامه برنامه‌های نظامی او سرانجام باعث شد آمریکا این کشور را به عنوان طرف مساوی برای مذاکره قبول کند.

دونالد ترامپ در پی قبول دعوت رهبر کره شمالی در توییتر خود نوشت: “کیم جونگ-اون در ملاقات با نماینده کره جنوبی از غیر اتمی شدن صحبت کرد و نه فقط از تعلیق برنامه هسته‌ای. همچنین از توقف آزمایش موشکی برای این مدت. پیشرفتی عظیم در جریان است اما تحریم‌ها تا حصول توافق برجاست. ملاقات در حال برنامه‌ریزی است.”

با وجود انتشار جهانی خبر توافق دونالد ترامپ برای ملاقات با کیم جونگ-اون، واکنش رسمی کره شمالی در مورد خبر دعوت کیم جونگ-اون از دونالد ترامپ و قبول این دعوت مشخص نیست و روز جمعه هنوز خبرگزاری کره شمالی گزارشی در این مورد منتشر نکرده بود. خبر دعوت رهبر کره شمالی از رئیس جمهوری آمریکا نیز در این خبرگزاری منعکس نشده بود.

در خبر دیگری از کره جنوبی، خبرگزاری یونهاپ گزارش کرد که نماینده ای از سوی دولت این کشور برای تشریح تحولات اخیر منطقه عازم ژاپن شده است. برنامه هسته‌ای و موشکی کره شمالی باعث نگرانی ژاپن نیز بوده است به خصوص اینکه در چند مورد آزمایش موشک‌های کره شمالی، این موشک‌ها از فراز خاک ژاپن عبور کردند.

شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن، ضمن استقبال از ملاقات رهبران آمریکا و کره شمالی، هشدار داده است که آقای ترامپ باید همچنان “حداکثر فشار” را بر کره شمالی وارد آورد و وزیر دفاع ژاپن نیز گفته است که برای مذاکراتی معنی‌دار، کره شمالی باید تعهد خود به غیراتمی شدن شبه‌جزیره را اعلام کند. در آمریکا نیز، کریستوفر هیل، نماینده سابق آمریکا در مذاکره با کره شمالی، ضمن ابراز تعجب از تحولات اخیر، هشدار داد که قبل از برگزاری مذاکرات دو طرف، لازم است آمریکا خواستار یک رشته اقدامات کره شمالی در جهت غیراتمی شبه‌جزیره کره شود.

خبر ملاقات رهبران آمریکا و کره شمالی با استقبال جمهوری خلق چین هم مواجه شده وسخنگوی وزارت خارجه از “علایمی مثبت از سوی آمریکا و کره شمالی” سخن گفته است. روسیه نیز قبول دعوت کیم جونگ-اون از سوی دونالد ترامپ را “گامی در مسیر صحیح” خوانده است.