شرکت خودروسازی دایملر فعالیت‌های خود را در بازار ایران متوقف کرد

شرکت خودرو سازی آلمانی دایملر سه‌شنبه 7 اوت در بیانیه‌ای از توقف فعالیت‌هایش در بازار ایران را در راستای اجرای تحریم‌های آمریکا علیه تهران خبر داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، در بیانیه شرکت دایملر آمده است: «ما هم اکنون هم فعالیت‌هایمان را در ایران در راستای اجرای تحریم‌ها متوقف کرده‌ایم.

اوایل سال 2016 شرکت دایملر قراردادی غیرانتفاعی با ایران خوردرو امضا کرد. بر اساس این قراداد، توافقی برای توزیع کامیون‌های مرسدس بنز منعقد شده بود.

دایملر برنامه بازگشایی دفتر نمایندگی در تهران را در پیش رو داشت. دایلمر در بیانیه خود تاکید کرده که فعالیت‌هایش در حوزه‌های خودرو و کامیون در ایران متوقف می‌شود. این شرکت تاکید کرده که تحولات سیاسی را با دقت دنبال می‌کند.
ناکارآمدی تلاش اروپا برای حمایت از شرکت‌هایش در برابر تحریم‌ها

این اقدام شرکت دایلمر می‌تواند نشانه‌ای از ناکارامدی اقدام اروپا را در حمایت از شرکت‌هایش در قبال تحریم‌های آمریکا نشان دهد. سه کشور اروپایی آلمان، بریتانیا و فرانسه در بیانیه مشترکی که شامگاه دوشنبه اوت صادر کردند، از تعدیل قانونی خبر دادند که بر پایه آن، شرکت‌های اروپایی از پایبندی به تحریم‌های آمریکا علیه ایران منع می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، هایکو ماس وزیر امور خارجه آلمان گفت، اقدام‌های اتحادیه اروپا برای حمایت از شرکت‌هایش در برابر آسیب‌های احتمالی تحریم‌های آمریکا علیه ایران، سه‌شنبه هم‌زمان با از سرگیری این تحریم‌ها آغاز خواهد شد.

ماس در بیانیه مشترکی که به همراه همتایان بریتانیایی و فرانوسی خود صادر کرده تاکید کرده است: «لغو تحریم‌های مرتبط با برنامه اتمی ایران، بخش مهمی از توافق با این کشور است».

او افزود: «آلمان، فرانسه و بریتانیا، به شدت از آغاز دوباره تحریم‌های آمریکا علیه ایران متاسف هستند و این سه کشور مصمم به حمایت از شرکت‌های اروپایی فعال در ایران هستند».

او ادامه داد: «با تعدیل قانون 1996 که شرکت‌های اروپایی را از پایبندی به تحریم‌های آمریکا منع کرده و احکام قضایی ناشی از این تحریم‌ها را به رسمیت نمی‌شناسد، اتحادیه اروپا می‌تواند از شرکت‌هایش حمایت کند».

پیش از این دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا اعلام کرده بود کشورش داد و ستد تجاری با هر طرفی که با ایران پس از تحریم‌ها تعمل کند را متوقف خواهد کرد.

ترامپ در توئیتی که در حسار کاربری خود در شبکه‌ اجتماعی توئیتر منتشر کرد، نوشت: «این تحریم‌ها، شدیدترین تحریم‌هایی است که علیه ایران اعمال می‌شود».

او ادامه داد: «ماه نوامبر تحریم‌ها تشدید خواهد شد. آمریکا با هر طرفی که اقدام به تعامل کند، تعامل تجاری نخواهد کرد. من به دنبال صلح جهانی هستم و به کمتر از آن قانع نیستم».

پیش از آغاز تحریم‌های آمریکا علیه ایران، برخی از مسئولان در وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کردند که بیش از 100 شرکت از سراسر جهان، با خروج از بازار ایران موافقت کردند.

به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، مسئولان آمریکایی که خواستند نامشان فاش نشود، گفتند تحریم‌های ایالات متحده، اقتصاد ایران را به شدت زیر فشار قرار خواهد داد. آن‌ها در عین حال تاکید کردند که هدف از این فشار، تغییر نظام ایران نیست بلکه تغییر رفتار این نظام است.

ایالات متحده آمریکا صبح سه‌شنبه، اجرای بسته اول از تحریم‌ها علیه ایران که در پی امضای توافق هسته‌ای در سال 2015 لغو شده بود را آغاز کرد.

برپایه بیانیه‌ای که پیشتر وزارت خزانه‎داری آمریکا منتشر کرده، این تحریم‌ها که پیشتر در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما و پیش از توافق هسته‌ای (برجام) اجرا می‌شد، بخش‌های متعددی از جمله دسترسی دولت ایران به دلار، تجارت طلا، خرید و دسترسی به برخی فلزات چون آلومینیوم و فولاد را در بر می‌گیرد.

در این مرحله، بار دیگر تحریم مبادله و خرید و فروش ریال و همچنین خرید یا تسهیلات در رابطه با استقراض دولتی باز خواهد گشت. صنعت خودرو سازی، از دیگر بخش‌هایی است که در این دور تحریم می‌شود.

در بسته تحریمی، برخی مجوزهایی که دولت آمریکا پس از توافق هسته‌ای (برجام) صادر کرده بود، بی‌اثر می‌شود. مجوز واردات اجناس ایرانی مانند فرش و مواد خوراکی به آمریکا و همچنین خرید هواپیماهای مسافربری و قطعات یدکی از جمله این مجوزها است.

در صورت تغییر نکردن شرایط، نوامبر آینده، اجرای بسته دوم تحریم‌ها علیه ایران آغاز می‌شود که بخش‌هایی از جمله نفت و انرژی، بیمه نفتکش‌ها و تبادلات بانک مرکزی ایرانرا هدف قرار خواهد داد.