یک روز پس از آغاز اجرای بسته نخست تحریم‌های واشینگتن علیه تهران، وزارت امور خارجه آمریکا چهارشنبه 8 اوت، خواست خود را برای تغییر رفتار ایران در منطقه تکرار کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز هدر نائورت سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در کنفرانسی خبری، ایران را به بی ثبات کردن منطقه خاورمیانه و اهمیت ندادن به مردم خود متهم کرد.

پیش از این جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا هم گفته بود که واشینگتن خواستار مشاهده عقب نشینی بیشتر ایران در حمایت از تروریسم بین‌الملل، فعالیت‌های ستیزه جویانه‌اش در خاورمیانه و برنامه موشکی و هسته‌ای است.

در همین رابطه سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت که ایران، اموال خود را برای خدمات اجتماعی هزینه نمی‌کند، بلکه برای حملات تروریستی پرداخت می‌گند. او افزود ایالات متحده خواستار دست‌یابی به توافقی است که تنها به برنامه هسته‌ای مربوط نباشد، بلکه رفتارهای تهران و برنامه موشک‌های بالستیکی‌اش را نیز در بر بگیرد.

نائورت افزود: «مردم ایران رنج می‌کشند و نا امیدتر می‌شوند، زیرا نظام ایران تصمیم گرفته که اموالش را در مسیر بی‌ثبات کردن منطقه، حمله به کشورهای دیگر، مشارکت در جنگ سوریه و رفتن به عراق هزینه کند. این فعالیت‌ها مستند شهده و مشهور هستند و هیچ سودی برای مردم ایران ندارند. از این رو معتقدم که ایرانی‌ها تظاهرات را برگزیدند. ما خواستار آن هستیم تا تغییر رفتار نظام ایران را ببینیم و از گفتن این سخن خجالت نمی‌کشیم. آن‌ها باید به مردم خود اهمیت دهند و اموالشان را برای آن‌ها خرج کنند نه برای تامین مالی تروریسم».

او همچنین بر تمایل واشینگتن به گفت‌وگو با ایران تاکید کرد که در نهایت، به تغییر ریشه‌ای در رفتار این کشور منتهی شود.

ایالات متحده آمریکا صبح سه‌شنبه، اجرای بسته اول از تحریم‌ها علیه ایران که در پی امضای توافق هسته‌ای در سال 2015 لغو شده بود را آغاز کرد.

دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا که از ابتدا با توافق هسته‌ای (برجام) منعقد شده در دوره ریاست‌جمهوری باراک اوباما مخالف بود، ماه مه گذشته، خروج کشورش را از توافق اعلام کرد. برپایه این توافق، در برابر محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور به حال تعلیق در آمد.

برپایه بیانیه‌ای که پیشتر وزارت خزانه‎داری آمریکا منتشر کرده، این تحریم‌ها که پیشتر در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما و پیش از توافق هسته‌ای (برجام) اجرا می‌شد، بخش‌های متعددی از جمله دسترسی دولت ایران به دلار، تجارت طلا، خرید و دسترسی به برخی فلزات چون آلومینیوم و فولاد را در بر می‌گیرد.

در این مرحله، بار دیگر تحریم مبادله و خرید و فروش ریال و همچنین خرید یا تسهیلات در رابطه با استقراض دولتی باز خواهد گشت. صنعت خودرو سازی، از دیگر بخش‌هایی است که در این دور تحریم می‌شود.

در بسته تحریمی، برخی مجوزهایی که دولت آمریکا پس از توافق هسته‌ای (برجام) صادر کرده بود، بی‌اثر می‌شود. مجوز واردات اجناس ایرانی مانند فرش و مواد خوراکی به آمریکا و همچنین خرید هواپیماهای مسافربری و قطعات یدکی از جمله این مجوزها است.

در صورت تغییر نکردن شرایط، نوامبر آینده، اجرای بسته دوم تحریم‌ها علیه ایران آغاز می‌شود که بخش‌هایی از جمله نفت و انرژی، بیمه نفتکش‌ها و تبادلات بانک مرکزی ایرانرا هدف قرار خواهد داد.