بسته شدن حساب‌های ایرانیان در خارج به دلیل عدم عضویت ایران در«FATF»

مجیدرضا حریری نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین در مصاحبه‌ای از بسته شدن حساب‌های ایرانیان در خارج از کشور به دلیل عدم عضویت ایران در «FATF» خبر داده است.

نائب رئیس اتاق بازرگانی گفته است که پیوستن به « FATF» همه مشکلات ما را حل نمی‌کند اما مطمئنا جلوی بیشتر شدن مشکلات را می‌گیرد.

حریری گفته است آخرین مشکلی که برای برخی تاجران ایرانی اتفاق افتاده بسته شدن حساب‌های آنها در کره جنوبی است که به دلیل عدم عضویت ایران در این گروه بین المللی صورت گرفته است.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، مجیدرضا حریری اظهار داشت: «سهم ما از اقتصاد جهانی 0.4 درصد است در حالی که آمریکا 26 درصد است پس ما در شرایطی نیستیم که بخواهیم در این شرایط اقتصاد جهانی را به چالش بکشیم».

حریری با اشاره به توافقاتی که قبلا با این گروه شده، گفت: «ما توافق کردیم که برای دو سال ما را از لیست سیاه خارج کنند و در مقابل تعهد دادیم که در این مدت برای اجرا کردن این تعهدات مراحل قانونی را طی کنیم که آخرین آن دوشنبه در مجلس تصویب شد».

عضو اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد: چین، هند و اتحادیه اروپا که قرار است یک کانال جدیدی ارتباط مالی با ایران ایجاد کنند شرط ادامه همکاری را منوط به اجرایی کردن « FATF » گذاشته‌اند؛ یعنی بحث اینکه خوشمان بیاید یا نیاید مطرح نیست اگر می‌خواهیم با این کشورها کار کنیم باید این شرایط را قبول کنیم.

وی تصریح کرد: «پیوستن به این گروه همه مشکلات ما را حل نمی‌کند اما مطمئنا جلوی بیشتر شدن مشکلات را می‌گیرد. بستن حساب‌های ایرانیان در خارج از کشور که آخرین آن در کره جنوبی اتفاق افتاد به دلیل عدم حضور ما در این گروه بین المللی بود.»

مجلس ایران روز 7 اکتبر سال 2018 پس از تقریبا یک سال جنجال و کشمکش سیاسی بالاخره تصویب کرد که با شروطی، به کنوانسیون بین المللی مقابله با تامین مالی تروریسم بپیوندد. رای مجلس، یک هفته قبل از شروع اجلاس بعدی «FATF» اعلام شد. این سازمان تهدید کرده بود اگر ایران این مواد را تصویب نکند این کشور را در لیست سیاه بگذارد. نمایندگان مخالف پیوستن به این کنوانسیون نگرانند که ایران نتواند از طریق نظام بانکی جهانی به گروه های تحت حمایت ایران در کشورهای مختلف مانند لبنان، غزه، یمن، عراق و سوریه کمک کند.

مجلس با اکثریت این قانون را تصویب کرد اما این قانون به شورای نگهبان ارسال شد و باید از فیلتر شورای نگهبان نیز خارج شود و چنانچه شورای آن را رد کند به تشخیص مصلحت نظام و بلاخره رهبری خواهد رفت.
گروه ویژه اقدام «FATF» چیست و چه وظیفه دارد؟

گروه ویژه اقدام مالی علیه پولشویی (Financial Action Task Force on Money Laundering) یک سازمان بین‌المللی است که معیارهایی را برای مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم تعیین می‌کند و اقدامات و سیاست‌هایی را برای شفافیت نظام بانکی و مالی، پیشگیری از پولشویی و مبارزه با آن پیشنهاد می‌دهد.

هفت کشور صنعتی یا گروه 7 این سازمان را در سال 1989 تاسیس کردند. هم اکنون 35 کشور صاحب اقتصادهای بزرگ یا توسعه‌یافته عضو این سازمان هستند.

اتحادیه اروپا و شورای همکاری کشورهای عربی خلیج نیز دو سازمان منطقه‌ای عضو گروه ویژه‌اند. اسرائیل و پادشاهی عربی سعودی هم در این سازمان به عنوان عضو ناظر پذیرفته شده‌اند.

نه گروه منطقه‌ای مبارزه با پولشویی نیز به طور مستقل اما مرتبط با گروه ویژه کار می‌کنند. از جمله یک گروه ویژه اقدام مالی خاورمیانه و شمال آفریقا وجود دارد که به جز ایران، ترکیه، اسرائیل و صحرای غربی همه کشورهای منطقه عضو آن هستند.

اعضای گروه ویژه اقدام مالی سالانه رئیس این سازمان را انتخاب می‌کنند. هم‌اکنون خوان مانوئل وگا سرانو، از مقام‌های قضایی سابق اسپانیا و متخصص در امور مالی، رئیس گروه ویژه است.

گروه ویژه همچنین دبیرخانه‌ای اجرایی دارد که به نظارت و بررسی، ارزیابی ریسک‌ها و تحولات مالی و هماهنگی اقدامات بین‌المللی در خصوص مبارزه با پولشویی می‌پردازد. این سازمان سالانه گزارشی منتشر کرده و می‌گوید کدام کشورها از حیث پولشویی وضعیت نامناسبی دارند.