آمریکا از سر گیری تمامی تحریم‌های ایران را اعلام کرد

تحریم جدید

دولت آمریکا جمعه 2 نوامبر از سرگیری اجرای تحریم‌های هسته‌ای ایران که بر پایه توافق سال 2015 تعلیق شده بود را آغاز کرد؛ بدین ترتیب از روز دوشنبه 5 نوامبر، دومین بسته تحریمی علیه ایران اجرایی خواهد شد.

بسته دوم تحریم‌هابخش‌های حمل و نقل، مالی و انرژی ایران را شامل می‌شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، مایک پومپئو وزیر امور خارجه آمریکا در این زمینه گفته است که هدف این تحریم ها تغییر رفتارنظام ایران به طور اساسی است.

او 12 شرط را برای لغو تحریم‌های ایران اعلام کزد که شاملپایان دادن به مداخله نظامی در سوریه تقوف حمایت ایران از «گروه‌های تروریستی»، توقف مداخله تهران در امور کشورهای دیگر و همچنین توقف کامل برنامه هسته ای و موشکی ایران است.

او در عین حال گفت که «هشت متحد آمریکا از جمله ایتالیا، هند،‌ ژاپن و کره جنوبی از معافیت موقت از تحریم‌های نفتی ایران برخوردار خواهند شد».

او افزود: « از میان هشت کشوری که در باره تحریم‌های ایران معافیت گرفته‌اند، دو کشور قرار است واردات نفت از ایران را به صفر برسانند.دلیل معافیت به این دو کشور این بود که چند هفته‌ای طول خواهد کشید که واردات خود را به صفر برسانند.شش کشور دیگر هم تضمین‌های فراوانی را قبول کرده‌اند و به این دلیل برای آن‌ها معافیت در نظر گرفته شده است».

وزیر امور خارجه آمریکا ادامه داد: «این کشورها به میزان قابل توجهی واردات‌شان را کاهش داده‌اند اما این‌که میزان کاهش چه میزان خواهد بود، دوشنبه اعلام خواهد شد».

اما خرید نفت از ایران توسط کشورهای معافیت گرفته شرایطی هم دارد که پومپئو در این باره گفت: «بهای نفتی که می‌تواند ایران بفروشد، بهای نفت برنت در ماه مه سال ۲۰۱۸ است، زمانی که دونالد ترامپ (رئیس جمهوری آمریکا)از توافق هسته‌ای با ایران (برجام)خارج شد.و آمریکا نخواهد پذیرفت که پول بیشتری به ایران داده شود، به خاطر اینکه فشار حداکثری نتیجه بهتری داشته باشد»

پومپئو تأکید کرد که درآمد نفت ایران به صفر خواهد رسید و به هر میزانی هم که نفت بفروشد دربانک‌هایی خواهد بود که فقط و فقط با این تبصره که برای مصارف بشردوستانه باشد و برای نهادها و اشخاصی که تحت تحریم هستند، استفاده نشود.

وزیر امور خارجه آمریکا گفت: «هدف تحریم‌ها رژیم ایران است و نه مردم ایران و از همین رو آمریکا معافیت‌هایی را مثلاً در زمینه دارو و مواد غذایی و مسائل اینچنینی در نظر گرفته است».

ایالات متحده آمریکا 7اوت، اجرای بسته اول از تحریم‌ها علیه ایران که در پی امضای توافق هسته‌ای در سال 2015لغو شده بود را آغاز کرده بود.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا ماه مه گذشته خروج کشورش از توافق هسته‌ای با ایران(برجام)را اعلام کرد؛ توافقی که برپایه آن در برابر محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور تعلیق شده بود.

دولت آمریکا در تلاش است تا به توافقی جامع‌تر با ایران دست بیابد که علاوه بر برنامه هسته‌ای، برنامه موشک‌های بالستیک و سیاست‌های منطقه‌ای این کشور را هم در بر گیرد.

گروه1+5متشکل از آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان، کشورهای طرف مذاکره ایران در توافق هسته‌ای بودند که به آن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)هم گفته می‌شود.

کشورهای اروپایی به علاوه روسیه و چین، خواستار ابقای توافق هستند، اما به نظر می‌رسد نمی‌توانند در برابر تحریم‌های آمریکا تاب بیاورند، از این رو درماه‌های گذشته بسیاری از شرکت‌های اروپایی و حتی آسیایی که پس از برجام قراردادهایی با ایران امضا کرده بودند، از بازار این کشور خارج شدند.علاوه بر آن نوسان شدید قیمت ارز در ایران باعث بحرانی شدن اوضاع اقتصادی این کشور شده است.