زنگنه: تحریم‌های آمریکا از جنگ هشت ساله با عراق دشوارتر است

زنگنه

بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت ایران سه‌شنبه 5 ژانویه با بیان این‌که تحریم‌های جاری ایالات متحده آمریکا از جنگ هشت ساله با ایران دشوارتر است، افزود که «هیچ کس خودش را فدای ما نمی‌کند».

او همچنین از عراق به خاطر اجرای تحریم‌ها و عدم همکاری با ایران در این زمینه، به شدت انتقاد کرد.

به گزارش خبرگزاری‌های ایران، زنگنه در کنفرانسی خبری که در تهران برگزار کرد، گفت: «من جنگ تحمیلی را هم درک کردم. اما این جنگ سخت‌تر است. اما ما مرد ایستادگی هستیم».

ماه مه 2018، دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا، خروج کشورش را از توافق هسته‌ای و از سرگیری تحریم‌های اتمی علیه ایران را اعلام کرد. او توافق منعقد شده در سال 2015 را «ناقص» و «بدترین توافق ممکن» توصیف کرده و خواهان مذاکره برای توافقی جدید است.

زنگنه به معافیت‌های موقت که آمریکا برای برخی از کشورها برای خرید نفت ایران هم اشاره کرد و گفت: «اروپایی‌ها تا الان جز ترکیه نفت بر نداشته‌اند. یونان و ایتالیا برای خرید نفت از ایران معافیت دارند اما برداشت نمی‌کنند. نمی‌دانم چرا. جواب هم نمی‌دهند».

وزیر نفت ایران به مذاکرات نفتی با عراق درباره میادین نفتی مشترک هم پرداخت و گفت: «عراق تمایلی به این همکاری ها ندارد و حتی حاضر به شراکت در دو میدان نفتی کوچک در خرمشهر و نفت شهر نشده‌اند.

او از قطع همکاری عراق در بخشی از زمینه‌ها هم خبر داد و گفت: «یازده هزار بشکه نفت از کرکوک سواپ می‌کردیم؛ بعد از تحریم عراقی‌ها همان را هم قطع کردند».

او با بیان این‌که عراق 2 میلیارد دلار بابت واردات گاز و برق، به ایران بدهکار است، گفت: «اما می گوید ایران تحریم است و پول ما را نمی‌دهد».

او به مشکلات نفتی با مالزی به دلیل لغو توافق هسته‌ای هم اشاره کرد و گفت: «در طرح‌های توسعه میدان‌های جنوب دو میدان نفتی آب تیمور و منصوری پس از برجام به نتایج نهایی با شرکت پرتامینا اندونزی رسیده بود ولی بعد به دلیل تحریم اعلام کردند که نمی‌توانند همکاری کنند».

توافق هسته‌ای یا همان برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، سال 2015 طی مذاکره میان ایران و گروه 1+5 به دست آمد. این گروه را آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان تشکیل می‌دهند.

برپایه این توافق، در مقابل محدود شدن برنامه اتمی تهران، تحریم‌های اعمال شده علیه ایران به خاطر این برنامه، لغو یا تعلیق شد.

اگرچه توافق هسته‌ای با خروج آمریکا لغو نشد و دیگر کشورها بر پایبندی به آن تاکید دارند، اما تحریم‌های ایالات متحده باعث شد ده‌ها شرکت خارجی از جمله شرکت‌های اروپایی و آسیایی از بازار ایران خارج شوند. بانک مرکزی و صنعت و همچنین نفت حمل و نقل ایران نیز تحت تحریم قرار دارند.