گزارش پژوهشی دانشگاه آکسفورد درباره حملات تبلیغاتی-سایبری ایران علیه سعودی

پژوهشگران دانشکده اینترنت آکسفورد اعلام کردند که شبکه اجتماعی توئیتر در سال گذشته 770 حساب کاربری مرتبط با نهادهای ایرانی را بسته که حمله تبلیغاتی هماهنگ ایران علیه سعودی به زبان‌های مختلف را پیش می‌بردند

این پژوهشگران روز چهارشنبه 3 آوریل 2019 به روزنامه واشنگتن‌پست گفتند که حساب‌هایی که توئیتر در ماه اکتبر سال گذشته بست، در یک «حمله تبلیغاتی هماهنگ» علیه سعودی مشارکت داشتند.

توئیتر در آن زمان اعلام کرد که حساب‌هایی را معرفی کرد که احتمالا از سوی ایران گردانده می‌شوند. پژوهشگران دانشکده اینترنت آکسفورد با بررسی زبان‌هایی که این حساب‌ها با آن فعالیت می‌کنند، جزئیات این حمله تبلیغاتی ایران در اینترنت را کشف کردند. بخش اعظم توئیت‌های این حساب‌ها در ارتباط با ایران بوده و به زبان‌های فرانسوی، انگلیسی و عربی منتشر می‌شدند. تنها 8 درصد از محتوای منتشر شده توسط این حساب‌ها، به زبان فارسی بود.

بررسی دقیق محتوای عربی منتشر شده توسط این حساب‌ها به پژوهشگران دانشکده اینترنت آکسفورد نشان داد که اخبار منتشر شده، با نگاه سیاسی ایران در حمایت از بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه و انتقاد از پادشاهی عربی سعودی تطابق دارد. منی سواح، پژوهشگر مشارکت‌کننده در این گزارش گفت که این حساب‌ها ظاهرا با دولت ایران در ارتباط هستند، زیرا که روایت رسمی ایران را بازنشر می‌کنند.

سواح گزارش خود را اولین گزارش از نوع خود در زمینه بررسی و اثبات دخالت ایران در جهان عرب از طریق توئیتر، می‌داند.

معروف‌ترین این حساب‌ها که 42 هزار دنبال‌کننده داشت، ادعا می‌کرد ساکن سعودی است ولی هشتگ‌هایی علیه سعودی منتشر می‌کرد. سواح گفت این حساب‌ها به جای گفتگو شخصی با دیگران، از «زبان بسیار رسمی برای ارتباط با دیگران» استفاده می‌کردند تا به گویشوران دیگر زبان‌ها امکان فهمیدن و درک گفتگوها را بدهند. این حساب‌های کاربری ادعا می‌کردند از کشورهای مختلف عربی، سرویس انتشار خبر ارائه می‌دهند.

در پایان این گزارش آمده که «توئیت‌های عربی با هدف ارتباط با کاربران عرب نبوده بلکه با هدف تبلیغ برای وبگاه‌های خبری خاص منتشر شده‌اند» و بخش اعظم این لینک‌ها روایت رسمی ایران را ترویج می‌کردند.

در ماه فوریه گذشته نیز توئیتر 2600 حساب جعلی که حملات تبلیغاتی انجام می‌دادند را بست. در ماه آگوست نیز تعدادی از شرکت‌ها و شبکه‌های اجتماعی مانند فیسبوک، اینستاگرام، توئیتر، یوتیوب، گوگل و غیره صدها حساب مرتبط با نهادهای امنیتی ایران را به دلیل انتشار مطالب دروغین، گمراه‌کننده و بی‌منبع در چارچوب یک حمله تبلیغاتی برای تاثیر بر افکار عمومی را بستند.