ایران بار دیگر غرب را به استفاده از ابزار «پناهندگان» و «مواد مخدر» تهدید کرد

جمهوری اسلامی ایران بار دیگر غرب را به استفاده از ابزار «پناهندگان» و «مواد مخدر» تهدید کرد؛ تهدیدی که این بار از زبان عباس موسوی در نخستین کنفرانس خبری‌اش با عنوان سخنگوی وزارت امور خارجه ایران جاری شد.

در این کنفرانس خبری که سه‌شنبه 28 مه برگزار شد، عباس موسوی تاکید کرد که «جمهوری اسلامی بنای مذاکره با آمریکا را ندارد».

او به صحبت‌های روز دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا هم اشاره کرد که گفته بود به دنبال تغییر نظام ایران نیست و گفت: « جمهوری اسلامی چندان به سخنان و لفاظی‌ها توجه ندارد. مهم این است که تغییر لحن به تغییر رویکرد و رفتار منجر شود. ما براساس آنچه مشاهده می‌کنیم و آثاری که بر ما و منطقه مترتب است، تصمیم‌گیری‌ می‌کنیم. سردرگمی در دولت آمریکا مشاهده هم می‌شود ولی تغییر رویکرد برای ما اهمیت دارد».

در بخشی از این کنفرانس خبری، موسوی به 12 شرط وضع شده از سوی مایک پومپئو وزیر امور خارجه آمریکا برای تغییر سیاست در قبال ایران اشاره کرد و گفت: « 12 شرط پمپئو را فضایی می‌دانیم و قابل اجرا نیست و نه ما و نه هیچ کشور مستقلی آن را نمی‌پذیرد. از سوی دیگر، ما میز مذاکره را ترک نکرده‌ایم که بخواهیم به آن برگردیم. هنوز مبنایی به نام برجام وجود دارد. همچنین ایران خود را برای همه شرایط آماده کرده است ولی فکر می‌کنیم موضوع جدیدی برای مذاکره نیست».

او در نهایت زبان به تهدید گشود و گفت: « امیدواریم کار به جایی نرسد که ایران اقدام به کاهش ارائه خدمات به پناهندگان و همچنین در بحث مبارزه با مواد مخدر کند».
تهدیدهای سابقه‌دار

پیش از این نیز مقام‌های ایرانی از تهدید مشابهی علیه غرب استفاده کرده بودند. چندی پیش عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران عراقچی شب گذشته با حضور در برنامه «گفت‌وگوی خبری» شبکه دوم صدا و سیمای ایران، گفته بود در حال حاضر نزدیک به سه میلیون مهاجر افغانستانی در ایران زندگی می‌کنند و در صورتی که «تحریم‌های آمریکا اثر کند و منابع مالی ایران محدود شود و فروش نفت به صفر برسد»، آن‌گاه جمهوری اسلامی «از برادران و خواهران افغان خواهش» خواهد کرد که ایران را ترک کنند.

ایالات متحده آمریکا با اعمال تحریم‌های شدید علیه ایران، گفته است که می‌خواهد صادرات نفت این کشور را به صفر برساند.

دسامبر گذشته هم حسن روحانی رئیس جمهور ایران به دولت‌های غربی درباره عواقب تحریم ها و تاثیر آن بر توان ایران در مبارزه با تروریسم و قاچاق مواد مخدر هشدار داده بود.
روحانی گفته بود «اگر توانایی‌های ما در مبارزه با مواد مخدر و تروریسم در خاستگاه آن‌ها ضربه‌ای ببیند، شما نخواهید توانست از زیر آوار مواد مخدر، پناهجویان و بمب ها و ترورها به سلامت خارج شوید».
نش میان ایران و آمریکا از زمان خروج واشینگتن از توافق هسته‌ای در ماه مه 2018 رو به شدت گذاشت. این توافق سال 2015 میان ایران و گروه 1+5 متشکل از آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان امضا شد. برپایه این توافق در برابر محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور لغو یا تعلیق شد.

ترامپ اما این توافق را «ضعیف» می‌داند و خواستار مذاکره بر سر توافقی تازه است. از این رو دستور خروج از توافق و از سرگیری تحریم‌های ایران را صادر کرد.

تنش میان دو طرف اخیرا پس از آن شدت گرفت که وزارت دفاع آمریکا، ارسال ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن و تعدادی بمب‌افکن را به منظور مقابله با تهدیدهای احتمالی ایران علیه نیروها یا منافع ایالات متحده و متحدانش، اعلام کرد.