تجمع کارگران هپکو اراک به خاک و خون کشیده شد؛ حمله وحشیانه مأموران امنیتی و یگان ویژه به کارگران

(+ عکس، ویدئو) تجمع مسالمت‌آمیز کارگران هپکو اراک که روز دوشنبه ۲۵ شهریور ۹۸ در اعتراض به عدم پرداخت حقوق معوقه و نابودی کارخانه در روند خصوصی‌سازی برگزار شد، با حمله گارد ویژه نیروی انتظامی به خاک و خون کشیده شد.

به گزارش فعالان صنفی، در حمله وحشیانه نیروهای انتظامی و مأموران امنیتی به کارگران دست‌کم ۳۰ تن از کارگران دستگیر و بیشتر از ۱۵ تن مجروح شده‌اند.

کارگران کارخانه ماشین‌سازی هپکو اراک که از زمان واگذاری این کارخانه زیر عنوان «خصوصی‌سازی» با مشکلات زیادی روبرو شده‌اند از هفته گذشته اعتراضات صنفی و مسالمت‌آمیز برگزار کرده‌اند.

در ادامه‌ی این اعتراضات صنفی مسالمت‌آمیز، روز دوشنبه کارگران با حضور در راه‌آهن شهر اراک در مسیر راه‌آهن شمال- جنوب تجمع و سفره خالی پهن کردند.

کارگران هپکو خواستار پرداخت حقوق‌های عقب‌افتاده و برگرداندن این شرکت به دولت هستند و می‌گویند سهامدار عمده‌ی هپکو قصد نابودی کارخانه را دارد تا بتواند محل کارخانه را تبدیل به مجتمع مسکونی- تفریحی کند! وی هزاران میلیارد تومان وام از طریق به وثیقه گذاشتن زمین‌های هپکو دریافت کرده‌ و بدهی سنگینی برای شرکت بر جای گذاشته‌ است.

کارگران کارخانه‌ی قدیمی هپکو اراک از نخستین معترضان سال‌های اخیر بودند که در بهمن ۹۵ در رابطه با شرایط نابسامان کارخانه و وضعیت صنفی خود دست به اعتراض زدند.

کارگران کارخانه هپکو در اردیبهشت‌ماه ۹۶ نیز در اعتراض به عدم پرداخت حقوق‌های معوقه و بلاتکلیفی وضعیت اشتغال دست به اعتصاب و مسدود کردن چند روزه خط آهن اراک زده بودند. این اعتراضات نیز با حمله نیروهای یگان ویژه به کارگران معترض موجب زخمی شدن تعدادی از آنها شد. شماری از کارگران نیز بازداشت و بعد از چند ماه به زندان و شلاق محکوم شدند!

کارخانه ماشین‌سازی هپکو اراک که به تولید ماشین‌آلات راه‌سازی مانند بولدوزر، لودر، بیل مکانیکی، گریدر، غلتک، فینیشر و تراکتور می‌پرداخت طی چند سال گذشته به اسم خصوصی‌سازی دچار مشکلاتی بزرگ شد و بدهی‌های این واحد افزایش و تولید در آن کاهش یافت.
با حمله مأموران امنیتی و نیروهای یگان ویژه به تجمع کارگران دست‌کم ۳۰ تن از کارگران دستگیر شدند

اسفندماه سال گذشته گزارشی از سوی سازمان بورس و قیمت‌گذاری هیئت کارشناسان دادگستری منتشر شد که نشان می‌داد این کارخانه با قیمتی خیلی پایین‌تر از قیمت واقعی واگذار شده است. بر اساس این اسناد، کارخانه هپکو در سال ۱۳۹۶ با قیمت تنها ۱۰ میلیون تومان واگذار شده در حالی که بر اساس اسناد، باید با مبلغ ۳۰۰ میلیارد تومان و ضمانت‌نامه بانکی ۱۵۰ میلیارد تومانی واگذار می‌شده است.
مأموران یگان ویژه بسیاری از کارگران را مجروح کردند که دست‌کم ۱۵ کارگر به بیمارستان منتقل شدند

قابل توجه اینکه مالک تازه که کارخانه‌‌ی قدیمی و بزرگ هپکو را مفت به چنگ آورده است با سپردن اسناد کارخانه‌ وام‌های کلان دریافت کرده و همچنین اختیار فروش اموال و زمین‌های کارخانه را نیز دارد!

فروردین‌ماه ۹۸ نیز سازمان خصوصی‌سازی برای سومین بار این کارخانه را به مزایده گذاشت. کارگران این کارخانه اما چندی پیش خبر دادند که با وجود گذشت نیمی از سال ۱۳۹۸ هیچ دستگاهی در کارخانه هپکو اراک تولید نشده است.
یکی از کارگران مجروح شده به دست نیروهای یگان ویژه

در سال ۱۳۹۷ نیز تنها ۴۸ دستگاه در این کارخانه تولید شد. میزان تولیدات حتی در حد پرداخت هزینه‌های شرکت و حقوق کارکنان نیست و بخش عمده حقوق پرسنل از طریق قرض از بانک تأمین شده است.

خبرهای جدید حاکی از آن است که علاوه بر ضرب و جرح شدید و وحشیانه‌ی کارگران هپکو از سوی نیروهای گارد ویژه، گروهی از کارگران نیز بازداشت شده‌اند. شمار دقیق و اسامی بازداشت‌شدگان هنوز معلوم نیست اما احتمال می‌رود حداقل ۳۰ تن از کارگران دستگیر و بیشتر از ۱۵ تن مجروح شده‌ باشند.