ادامه درگیری‌ها میان نیروهای امنیتی و معترضان در مرکز بیروت

بیروت پایتخت لبنان شامگاه یکشنبه 15 دسامبر 2019 نیز صحنه درگیری‌های میان تظاهرکنندگان و نیروهای امنیتی بود. همزمان با بالاگرفتن تنش‌ها نیروهای امنیتی کمکی بیشتری به مرکز بیروت و برای مقابله با معترضان لبنانی مامور شده‌اند.

مرکز بیروت تا پیش از این شاهد آرامش شکننده‌ای بود اما شامگاه یکشنبه پس از آن که تظاهرکنندگان تلاش کردند بعضی از راه‌ها را مسدود کنند با برخورد نیروهای امنیتی که برای متفرق کردن معترضان از بمب‌های گازی و فشار آب گرم استفاده کردند، مواجه شدند.

وزارت کشور لبنان در بیانیه‌ای بر شبکه اجتماعی «توئیتر» از تظاهر کنندگان خواست تا برای حفظ ایمنی‌شان از اماکن درگیری دور بمانند.

این وزارت همچنین اعلام کرد، به نیروهای ضد شورش این کشور دستور داده شده تا از بمب‌های گاز اشک‌آور استفاده کنند. در این بیانیه وزارت کشور لبنان از زخمی شدن تعدادی از نیروهای امنیتی خبر داد. وزارت کشور لبنان در ادامه توضیح داد که این عناصر امنیتی در نتیجه اصابت سنگ زخمی شده‌اند.

این وزارتخانه همچنین افزود که عناصر امنیتی آن تعداد از «اغتشاشگران» را تحت تعقیب قرار دادند که به اماکن تجاری در خیابان فوش حمله کرده‌اند.
از سویی رسانه‌های لبنان اعلام کردند که نیروهای امنیتی نیز موفق به غلبه بر آتش‌سوزی‌هایی شده‌اند که خیمه‌های نصب شده معترضان در میدان شهدا در وسط بیروت را طعمه حریق کرده بود.

بیروت پایتخت لبنان شامگاه شنبه نیز شاهد یکی از خشونت‌بارترین سرکوب‌ها علیه تظاهرکنندگان بود.

طبق این گزارش درگیری‌ها اواخر شنبه شب میان نیروهای ضد شورش و معترضان رخ داد. در طول شب مرکز پایتخت لبنان شاهد تعقیب و گریز میان نیروهای امنیتی و معترضان بود.

نیروهای امنیتی در طول شب و در تلاش برای پراکنده کردن تظاهرکنندگان از وسط پایتخت و اطراف مجلس نمایندگان لبنان اقدام به شلیک گلوله‌های پلاستیکی، گاز اشک آور و استفاده از فشار آب گرم کردند.

بر اساس برآورد نهائی اعلام شده از سوی هلال احمر و اداره کل دفاع مدنی، در درگیری‌های میان معترضین و ماموران امنیتی 130 تن زخمی شده‌اند. لبنان از 17 اکتبر گذشته در اعتراض به فساد و سوء مدیریت شاهد تظاهرات بی‌سابقه مردمی با زمینه مطالبات معیشتی بود و در این راستا معترضان طبقه سیاسی حاکم بر این کشور را به سوء مدیریت و فساد متهم می‌‍کنند.دو هفته پس از آغاز تظاهرات سعد حریری با اعلام اینکه دولت او با بنبست مواجه شده از مقام نخستوزیری استعفا داد.

هر چند احزاب سیاسی در لبنان از زمان آغاز اعتراضات و در پی استعفای حریری سرگرم مناقشه‌هایی درباره نوع و شکل دولت جدید بودند، تظاهرکنندگان اما خواهان تشکیل دولتی تکنوکرات و غیر وابسته به احزاب سیاسی کنونی شده‌اند.

در حالی که تظاهرکنندگان خواستار تشکیل دولتی هستند که مستقل از احزاب سیاسی و حاکمیت کنونی باشد. جناح‌های سیاسی کشور اما تاکنون نتوانسته‌اند در مورد نامزدی برای جانشین حریری به توافق برسند.

از سویی و در سایه عدم توافق میان جناح‌های سیاسی درباره گزینه‌های احتمالی برای جانشینی نخست وزیر سابق، نامزدی سعد حریری برای تصدی مقام نخست وزیری لبنان مجددا مطرح شده است.