معترضان عراقی در پی حمله به سفارت آمریکا: کسی که به منطقه سبز برود از ما نیست

تظاهرکنندگان عراقی، عصر چهارشنبه، حمله به سفارت آمریکا در بغداد را محکوم کرده و از این رفتار، تبری جستند. درهمین راستا شعارهایی در چندین منطقه سر داده شد با این محتوا که «ازما نیست کسی که وارد منطقه سبز بشود»، این شعار مراتب محکومیت حمله به سفارت آمریکا از سوی معترضان را نشان می دهد که به بیان آنها، «مایه سرافکندگی کشوردر سطح بین‌المللی» شده است.

تظاهرکنندگان، چهارشنبه شب در واکنش به تلاش برای حمله به سفارت آمریکا در روز سهشنبه و تکرار بی‌نتیجه آن در روز بعد از سوی شبه‌نظامیان «کتائب حزب الله العراق»، این شعار را از بصره تا میدان تحریردر بغداد سر دادند.

ویدئویی که توسط فعالان در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، نشان می‌دهد که معترضان استان بصره در جنوب عراق، حمله به سفارت را محکوم کرده و تظاهرکنندگان، این شعاررا سر دادند که «از ما نیست کسی که روز گذشته وارد منطقه سبز شد.»

معترضان میدان تحریر نیز تأکید داشتند آنچه در منطقه به شدت حفاظت شده سبز روی داد، نشانگر رویکرد آنها نیست و بازتاب خواست‌های مسالمت‌جویانه آنها نمی‌باشد.

سفارت آمریکا چند روز پیش هدف حمله هواداران جناح‌های عراقی وابسته به ایران در حشد الشعبی از جمله «کتائب حزب الله العراق» قرار گرفت که بیش از 20 عنصر این گروه در حملات ایالات متحده به یکی از پایگاه‌های آن در شهر قائم عراق و در خاک سوریه کشته شدند.

معترضان همچنین یکی از درهای سفارتخانه را آتش زده و یک پاسگاه امنیتی سفارت و دوربین‌های مراقبت آن را درهم شکستند.
این در حالی است که هم برهام صالح رئیس‌جمهوری و هم عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر مستعفی عراق تأکید کردند، تعرض به هیئت‌های معتبر دیپلماتیک، ضربه‌ای به منافع عراق و اعتبار بین‌المللی این کشوربه شمار می‌آید.

تظاهرات هواداران این جناح‌ها و شبه‌نظامیان، چهارشنبه در برابر سفارت ایالات متحده تکرار شد که پرسنل امنیتی سفارت را وادار به شلیک گاز اشک‌آور کرد. این درحالی است که حشد الشعبی از طرفداران خود خواست به طور کامل از منطقه سبز خارج شوند.
پایبندی به خواسته‌ها

از سوی دیگر، تظاهرکنندگان بغدادی مخالف طبقه سیاسی حاکم در این کشور در بیانیه‌ای با تاکید بر خواسته‌های خود، مخالفتشان را با نامزدی هر شخصیت آلوده به فساد یا دارای سابقه کاری در کابینه‌های پیشین یا طرفدار کشورهای دیگر یا وابسته به احزاب سیاسی برای ریاست دولت، اعلام داشتند.

این تحولات در حالی صورت می‌گیرد که بر وخامت شرایط امنیتی کشور افزوده شده و ناتوانی طبقه سیاسی در معرفی یک چهره توافقی برای ریاست کابینه در این مرحله بحرانی، به رغم مرور حدود یک ماه از استعفای عادل عبدالمهدی، کاملا آشکار است.