سازمان بهداشت جهانی: آمار مرگ ناشی از ویروس کرونا طی یک هفته «دو برابر» شد

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد: طی یک هفته گذشته، تعداد موارد مرگ ناشی از ابتلا به ویروس کرونا، به دو برابر افزایش یافته است. این «همه‌گیری جهانی» از سوی نهاد بهداشتی سازمان ملل متحد، یک همه‌گیری «تقریبا استثنایی» عنوان شده است. کشورهای ایتالیا،‌ اسپانیا، فرانسه، ایران و ایالات متحده آمریکا، کشورهایی هستند که با بیشترین بحران ابتلا و مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا روبرو می‌باشند. شمار مبتلایان در سطح جهان به ۹۵۰ هزار نفر می‌رسد.

در میان ده کشور با بیشترین شمار مبتلایان و جان‌باختگان ناشی از ویروس کرونا، هفت کشور از کشورهای اروپایی هستند. ایتالیا در نخستین ردیف کشورهای در حال مبارزه با ویروس کرونا قرار دارد اما آمار این احتمال را قوت می‌بخشد که تدابیر سختگیرانه و محدودیت‌های به اجرا گذارده شده، در حال به ثمر نشستن است و هر روز با اندک اختلاف نسبت به روز قبل،‌ شمار جان‌باختگان در حال کاهش است.

جوزپه کونته، رییس‌جمهوری ایتالیا می‌گوید: به محض اینکه داده‌ها درباره مبتلایان و جان‌باختگان، اطلاعات روشن‌تری را منعکس کرده و نظر موافق کارشناسان هم جلب شود، تصمیمات بعدی برای چگونگی کاستن از محدودیت‌ها اعلام خواهد شد.

در اسپانیا، شمار مبتلایان به کووید ۱۹ بالغ بر ۱۱۰ هزار نفر و شمار جانباختگان بیش از ده هزار نفر اعلام شده است. هنوز آمار در این کشور سیر صعودی دارد.

آمار در فرانسه و بریتانیا همچنان سیر صعودی دارد

شهر پاریس، پایتخت فرانسه و حومه آن همچنان با افزایش صعودی شمار مبتلایان و جانباختگان روبرو است. حدود ۵۷ هزار نفر تاکنون در فرانسه بطور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و بیش از ۴ هزار نفر هم جان خود را از دست دادند.

محدودیت‌ها و لزوم رعایت قوانین اعمال شده برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا در فرانسه همچنان در حال اجراء است. بیمارستان‌های منطقه شرق فرانسه و پاریس و حومه آن با شمار بیماران بیش از ظرفیت بیمارستان‌ها روبرو هستند. برخی از بیماران بخش مراقبت‌های ویژه با قطارهای سریع‌السیر و هواپیماهایی که به امکانات پزشکی مجهز شدند، به بیمارستان‌های مناطق دیگر منتقل شدند.

با این وجود، ادوار فیلیپ، نخست‌وزیر فرانسه، از کاهش «تدریجی» محدودیت‌ها و قوانین سختگیرانه سخن گفته است. اما زمان آن به پس از رسیدن به سیر نزولی شیوع ویروس کرونا موکول شده است.

در بریتانیا هم مرگ بیش از ۵۰۰ نفر از شهروندان این کشور طی ۲۴ ساعت، یک رکورد بی‌سابقه عنوان شده است. محل برگزاری نمایشگاه‌ها در شرق لندن برای برپا ساختن یک بیمارستان صحرایی اختصاص داده شده است. در آغاز کار این بیمارستان صحرایی دارای ۵۰۰ تخت برای بخش مراقبت‌های ویژه خواهد بود و در صورت لزوم، بر تعداد تخت‌ها تا ۴۰۰۰ تخت اضافه، افزوده خواهد شد.

ویروس کرونا به ناو هواپیمابر آمریکایی راه یافت

در آمریکا،‌ بیش از ۴۵۰۰ نفر بر اثر ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست دادند. ناو هواپیمابر تئودور روزولت که هم اکنون در اقیانوس آرام در حال ماموریت است به ویروس کرونا آلوده شده است. آزمایش حدود ۲۰۰ تن از ۴۰۰۰ نیروی حاضر بر روی این ناو مثبت اعلام شده است. این ناو به هنگام توقف در نزدیکی جزیره گوآم به ویروس کرونا آلوده شده است.

بحران ماسک و چالش انتقال از چین به کشورهای دیگر

در این روزهای بحرانی، «ماسک» به یکی از مهمترین چالش‌های مبارزه و مقابله با ویروس کرونا تبدیل شده است. روزانه میلیون‌ها ماسک برای کادر درمانی در بیمارستان‌ها مورد نیاز است.

سازمان بهداشت جهانی نسبت به لزوم استفاده از ماسک، علاوه بر کادر درمانی، برای تمامی افراد بیمار و افرادی که از آنها مراقیت می‌کنند، تاکید کرده است.

چین، به بزرگترین تولید کننده و صادرکننده ماسک در جهان تبدیل شده است. قرار است، یک میلیارد ماسک از چین به فرانسه ارسال شود که تاکنون سه محموله حدود ۳۰ میلیون ماسک با هواپیماهای غول‌پیکر به این کشور انتقال یافته است.

ایالات متحده آمریکا، بزرگترین قدرت اقتصادی جهان هم در شرایط بحرانی کنونی به یکی از نیازمندان ماسک تبدیل شده است.

علاوه بر مشکلات عمده برای تولید کافی ماسک در شرایط بحرانی ناشی از گسترش ویروس کرونا، موضوع انتقال آن نیز به یکی از مشکلات اساسی تبدیل شده است.

بدلیل حجم میلیون‌ها ماسک برای انتقال از چین به کشورهای نیازمند، هواپیماهای باربری غول‌پیکر مورد استفاده قرار می‌گیرند اما فقط ۲۰ فروند از این گونه هواپیما در جهان در حال پرواز است.