عفو بین‌الملل: شرایط زندان‌های ایران غالبا بی‌رحمانه و غیرانسانی است

عفو بین الملل یک‌شنبه 19 آوریل 2020 طی اعلامیه‌ای شرایط زندان‌های ایران را «بی‌رحمانه و غیرانسانی» توصیف کرد.

عفو بین‌الملل نوشته است، شرایط زندان‌های ایران غالبا بی‌رحمانه و غیرانسانی است. ازدحام جمعیت و کمبود امکانات بهداشتی همه زندانیان از جمله مدافعان حقوق بشر و زندانیان عقیدتی را در معرض خطر ابتلا به ویروس کرونا قرار داده است.

عفو بین‌الملل در ادامه نوشت: «زندانیان عقیدتی را فورا آزاد و از جان و سلامت زندانیان محافظت کنید.»

این سازمان همچنان تاکید کرد، آمار اعدام‌ها در ایران بسیار بیشتر از ارقام اعلام شده است. و ارقام که از سوی ایران اعلام شده بر اساس یک حداقل است، رقم واقعی کسانی که (در ایران) در سال گذشته اعدام شده‌اند بسیار بالاتر است.

به گفته عفو بین‌الملل، در ایران تعداد زیادی از افراد زیر سن قانونی نیز اعدام شده‌اند.

سازمان عفو بین‌الملل قبل از این نیز به دلیل نگرانی از شیوع ویروس کرونا در زندان‌های ایران خواستار آزادی بدون قید و شرط زندانیان سیاسی در این کشور شده بود.

سازمان عفو بین‌الملل به تاریخ 9 آوریل 2020 در بیانیه‌ای اعلام کرد، نیروهای امنیتی ایران در اعتراضات دو زندان سپیدار و مرکزی اهواز 15 زندانی را کشته و تعداد زیادی را زخمی کردند.

در بیانیه سازمان عفو بین‌الملل آمده که «در تاریخ 30 مارس و 31 مارس، طبق منابع مستقل از جمله خانواده‌های زندانیان، نیروهای امنیتی برای سرکوب اعتراضات در زندان سپیدار و زندان شیبان در شهر اهواز در استان خوزستان از زور بیش از حد استفاده کردند… رئیس نیروی انتظامی استان خوزستان اذعان داشت که اعضای سپاه و نیروی بسیج شبه نظامی این اعتراضات را پس از آنکه برخی از زندانیان سطل آشغال را به آتش کشیدند سرکوب کردند.»

عفو بین‌الملل گفت، به نظر می‌رسد که اعتراضات در زندان سپیدار پس از آن آغاز شده‌است که مقامات به قول‌های قبلی مبنی بر آزادی زندانیانی که مقامات از نگرانی‌های امنیتی خاصی در مورد اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از شیوع کووید 19 برخوردار نیستند، آغاز شده‌اند.

عفو بین‌الملل به علاوه از مقام‌ها و مسئولان ایران خواست تا همه کسانی را که صرفاً به دلیل بهره‌برداری مسالمت‌آمیز از حقوق‌شان به زندان افتاده‌اند بی‌درنگ و بدون قیدوشرط آزاد کنند. با وجود آزاد کردن تعدادی از زندانیان در مراحل اولیه، مقام‌ها و مسئولان ایرانی از آزاد کردن اکثریت وسیع زندانیان عقیدتی خودداری کرده‌اند و صدها نفر از آنان همچنان در زندان مانده‌اند. مقام‌ها و مسئولان ایران به علاوه باید آزاد کردن زندانیان منتظر محاکمه و زندانیان آسیب‌پذیرتر در برابر ویروس کرونا را مد نظر قرار دهند.