استاندار خوزستان: تعداد مبتلایان در این استان ۲۰۰ برابر شده‌اند

غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان گفته است که میزان مبتلایان به ویروس کرونا در این استان “ظرف ماه گذشته ۲۰۰ درصد افزایش پیدا کرده” است.

ارشدترین مقام دولتی در استان خوزستان، شب گذشته در گفتگو با تلویزیون حکومتی ایران با اشاره با اعمال مجدد محدودیت‌ها در ۹ شهرستان این استان، گفت که این کار برای “جلوگیری از شیوع ویروس کرونا” صورت گرفته و “اگر نتوانستیم شرایط را کنترل کنیم، محدودیت‌های بیشتری اعمال می‌کنیم.”

استاندار خوزستان تایید کرد که با رفع محدودیت‌ها و “کاهش فاصله گذاری اجتماعی” میزان مبتلایان در خوزستان سیر صعودی داشته و گفت: “پس از اینکه شرایط از حالت قبلی خارج و به تدریج فاصله گذاری اجتماعی کمتر شد، متاسفانه مردم نیز کمتر رعایت کردند و فکر کردند که مساله تمام شده است”.

آقای شریعتی دیگر دلیل افزایش تعداد مبتلایان را به دلیل “قوی‌تر شدن” در بیمار یابی در خوزستان و افزایش تعداد آزمایشگاهها عنوان کرد.

به گفته وی بستری بیماران مبتلا به کرونا نیز ۶۰ درصد افزایش یافته و شهرستان کارون در وضعیت قرمز شیوع کرونا و ۸ شهرستان در وضعیت زرد بوده‌ که محدودیت‌های بیشتر بر آنان اعمال شده است.

با کاهش محدودیت‌ها از هفته‌های پایانی فروردین‌ماه در ایران، کارشناسان و متخصصان و مقامات بهداشتی شهرهای مختلف نسبت به بروز موج دوم شیوع کرونا هشدار داده بودند اما با وجود همه هشدارها دولت ایران اقدام به برداشتن محدودیت‌ها نمود.

براساس آمار دولتی در هفته گذشته آمار مبتلایان به ویروس کرونا در ایران روند افزایشی داشته است و در برخی از استانها مانند گیلان و اصفهان میزان ابتلا به کووید-۱۹ مجددا بالا رفته است.

به گفته مقامات ستاد مقابله با کرونا احتمال کاهش بیشتر محدودیت با پایان یافتن ماه رمضان از قبیل بازگشایی دانشگاهها نیز وجود دارد.

روز گذشته علی ماهر، معاون برنامه ریزی ستاد فرماندهی عملیات مدیریت بیماری کرونا شهر تهران نیز نسبت به روند افزایشی کرونا در پایتخت هشدار داد و شناور شدن ساعت کاری ادارات را خواستار شد.

وی نسبت به اوج گیری آمار جان‌باختگان طی هفته‌های آتی هشدار داده و گفت که “اگر با رعایت ۸۶ پروتکل ابلاغی کار می‌کردیم، طبیعتا میزان ابتلا نباید افزوده می شد” و “این پروتکل‌ها در محدوده‌های شهری نظیر مترو جواب نمی‌دهد و مردم باز هم در فضای بسیار نزدیک به یکدیگر تردد می‌کنند”.

به گفته این مقام دولتی “به نظر می رسد که باید به سمت شرایط قرنطینه‌ای شدیدتر پیش رویم”.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، آقای ماهر گفته است: “با ابلاغ پروتکل‌ها و باز شدن اصناف، مردم پروتکل‌ها را به دست فراموشی سپردند. شاید هم برای بازگشت مردم به جامعه اندکی زود بود”.