خط‌ مشی دولت چین در نشست مهم سالانه حزب کمونیست تعیین می‌شود

دو اجلاس مهم سالانه چین در ماه جاری میلادی برگزار می‌شود. قرار بود اجلاس پارلمان و نیز نهاد سیاسی مشورتی این کشور در ماه مارس برگزار شود ولی به دلیل شیوع ویروس کرونا به تاخیر افتاد.

در حالی که کنگره ملی خلق، که قوه قانونگذاری است در تاریخ ۲۲ ماه مه تشکیل جلسه خواهد داد، کنفرانس مشورتی سیاسی خلق چین، نهادی که در مورد یک رشته مسائل به دولت نظر مشورتی می‌دهد، امروز ۲۱ ماه مه یعنی یک روز جلوتر برگزار شده است.

در سال جاری این دو اجلاس در حالی تشکیل می شود که طبق بیانیه سیزدهمین کمیته دائمی کنگره ملی خلق “اوضاع به طور منظم در حال بهتر شدن است و زندگی عادی اقتصادی و اجتماعی به تدریج از سر گرفته می شود”. این کمیته تصمیم شروع نشست سالانه را اعلام کرده است.

برگزاری این نشست ها در حالی است که به دلیل افزایش تنش با آمریکا، استرالیا و سایر کشورهای غربی، چین برای لطمه نخوردن به وجهه جهانی خود تلاش می کند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا اخیرا گفت چنانچه دولت چین در باره اتفاقاتی که منجر به همه گیر شدن ویروس کرونا شد، تمام اطلاعات لازم را ارائه ندهد، تصویب قانونی را برای اعمال محدودیت هایی علیه این کشور، پیشنهاد خواهد کرد.
در این نشست‌ها چه می گذرد؟

در تقویم سیاسی چین، اجلاس کنگره ملی خلق یکی از مهمترین رویدادهاست که معمولا در ماه مارس هر سال برگزار می‌شود. تمرکز دو اجلاس سالانه بر قوانین مهم، مقررات، گزارش های دولت و بودجه است.

نشست های امسال به جای مدت معمول که دو هفته است به دلیل اپیدمی ویروس کرونا به یک هفته محدود شده و همچنین شمار کمتری از خبرنگاران این رویدادها را پوشش خواهند داد.

شین‌هوآ، خبرگزاری دولتی چین اعلام کرده که بسیاری از مقامات دولتی که نماینده پارلمان نیستند نیز از طریق کنفرانس از راه دور، در این نشست ها شرکت می کنند.

به گفته این خبرگزاری “مقامات دولتی با استفاده از ارتباط ویدیویی، تلفن و اینترنت، به خصوص می خواهند از پیش بینی‌ها در باره وضعیت بازار و انتظارات مردم با خبر شوند.”

در سال های گذشته، قریب به سه هزار نماینده پارلمان و بیش از دو هزار مشاور سیاسی کنفرانس مشورتی سیاسی خلق چین، برای شرکت در این نشست ها در تالار بزرگ خلق، در پکن جمع می شدند.
دلیل اهمیت این نشست‌ها

تحلیلگران بر این باورند که چین با شروع دوباره این گردهمآیی ها می خواهد نشان دهد در محدود کردن اپیدمی ویروس کرونا تا حد زیادی موفق بوده، و حس عادی بودن اوضاع به تدریج به جامعه باز می گردد.

گو سو، کارشناس علوم سیاسی دانشگاه نانجینگ، به روزنامه ساوت چاینا مورنینگ پست گفت “ممکن است پس از ارزیابی بی خطر بودن و به منظور نشان دادن اطمینان خاطر پکن از این که در آینده نزدیک این اپیدمی بازنخواهد گشت” تصمیم برگزاری این اجلاس ها گرفته شده باشد.

همچنین انتظار می رود در این نشست ها با تمرکز ویژه کمک به استان هوبی که مرکز شیوع ویروس کرونا در چین بوده، استراتژی های لازم برای شتاب دادن به رشد اقتصادی تعیین شود.

ژنگ ینشنگ، از اندیشکده مرکز چین برای مبادلات اقتصادی بین المللی، که مقر آن در پکن است به این روزنامه گفت: “امسال تمرکز بر جستجوی نوعی توازن بین تدابیر معمولی تر برای کنترل بیماری، بهبود فعالیت های بازرگانی و حمایت از رفاه اجتماعی خواهد بود.”

در همین حال به دلیل کاهش روابط چین با آمریکا در یک سطح بی سابقه، در چهار ماه اول سال جاری میلادی داد و ستد بازرگانی این کشور با آمریکا نیز کمتر از هر زمان دیگری بوده است. رسانه های دولتی چین می گویند در حالی که تجارت با آمریکا به دلیل جنگ تعرفه دونالد ترامپ صدمه دیده، تجارت خارجی کشور به طور کلی باثبات باقی مانده.

همچنین امسال احتمالا یک قانون حساس امنیت‌زیستی (بیوسکیوریتی)- که تمرکز آن بر جلوگیری و واکنش به خطرهای بیولوژیکی، حفاظت از جان مردم و پیشبرد بیوتکنولوژی است- مجددا بررسی خواهد شد. در ماه فوریه به دلیل شیوع ویروس کرونا، شی جین‌پینگ رهبر چین خواستار تسریع در تدوین قانون امنیت‌زیستی شد.
عکس العمل رسانه ها چه بوده؟

همانطور که انتظار می رفت رسانه های دولتی چین به منظور نشان دادن اعتماد به توانایی دولت در جلوگیری و کنترل اپیدمی و هم زمان با ترغیب مردم به مراقبت برای اجتناب از دومین موج ویروس کرونا، ازاین نشست ها استقبال کرده‌اند.

تلویزیون مرکزی چین که تلویزیون دولتی است گفته است “شروع این دو نشست باعث تقویت اعتماد، تقویت روحیه و نیز الهام بخش مردم سراسر کشور خواهد بود.”

در همین حال شین‌هوآ، خبرگزاری دولتی در تفسیری می نویسد دو اجلاس مورد بحث با هدف عادی سازی کنترل اپیدمی و اتخاذ تصمیم هایی برای جلوگیری از شیوع آن تشکیل می شود چون هنوز نباید فکر کرد که همه چیز خوب است.

این خبرگزاری می افزاید “ولی اعلام شروع این دو نشست به این معنی است که با عزم، پشتکار و تلاش های همآهنگ سرانجام پیروز خواهیم شد.”

خبرگزاری شین‌هوآ در وبسایت خود از خوانندگان می خواهد به منظور کمک به تهیه گزارش کار دولت در سال ۲۰۲۰، ایده ها و نظرهای خود را در میان بگذارند.

روزنامه دولتی گلوبال نیوز، گزارش داده که خبرنگاران چینی که این رویداد را پوشش می دهند، باید تحت آزمایش های اسید نوکلئیک قرار گرفته و همچنین در پکن در قرنطینه جمعی باشند.

این روزنامه به نقل از ژنگ شوهوآ، از اعضای کمیته ملی کنفرانس سیاسی مشورتی خلق چین، می نویسد: “مهم است که دستور کارهای اصلی هر دو نشست انجام شود، از جمله بودجه مالی سال ۲۰۲۰ و حساب های مالی سال ۲۰۱۹. با توجه به وضعیت ناشی از ویروس کرونا،

می توان از طریق کنفرانس ویدیویی مسائل بخصوصی را در طول دو نشست یا حتی بعد از پایان آن حل و فصل کرد.”