روحانی آمادگی مشروط ایران را برای مذاکره با آمریکا اعلام کرد

:

در پاسخ به دعوت اخیر دونالد ترامپ به آغاز مذاکره میان ایران و آمریکا، حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران، امروز چهارشنبه چهارم تیر ماه آمادگی تهران را برای انجام مذاکره با آمریکا اعلام کرد مشروط به اینکه واشنگتن با بازگشت به برجام از حکومت ایران عذرخواهی کرده و زیان های وارد آمده به این کشور را در پی خروج ترامپ از برجام جبران کند.

حسن روحانی تأکید نمود که تهران برای آغاز مذاکره با آمریکا “معطل انتخابات ریاست جمهوری این کشور نیست.” وی گفت : “هر لحظه که [..] آنها بگویند کنگره و کاخ سفید مصمم هستند که از مسیر خود برگشته و به چارچوب ۱+۵ برمی‌گردند و آن وقت ما آماده مذاکره هستیم.” حسن روحانی سپس تصریح نمود : اگر “عذرخواهی کرده […] و غرامت دادند ما مشکلی [برای مذاکره] نداریم”

با این حال حسن روحانی دعوت های مکرر رئیس جمهوری آمریکا را به انجام مذاکره “تعارفات بی اساس” و “حرافی” توصیف کرد که به گفتۀ وی رئیس جمهوری آمریکا “به دلیل انتخابات و گرفتاری های” انتخاباتی بیان می کند.

پیش از این رئیس جمهوری آمریکا، دونالد ترامپ، با دعوت دوباره از حکومت ایران به مذاکره، از رهبران این کشور خواسته بود که برای انجام گفتگو منتظر نتیجۀ انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در نوامبر آینده نمانند.

روحانی در سخنان امروزش که در نشست هیئت دولت ایراد کرد بار دیگر با اشاره به مشکلات ارزی کشور از آن دسته افرادی که به گفتۀ وی “ارز و صادرات به دست آورده و به خارج فرستاده اند” خواست که ارزهای حاصله از صادرات را به کشور باز گردانند.

وی در ادامه تهدید کرد که اگر این افراد “بخواهند تخلف کرده و ارز را بازنگردانند و سوءاستفاده کنند، بانک مرکزی وارد عمل می شود و اسامی آنها را اعلام می کند.”

روحانی همچنین گفت که علاوه بر دولت، نیروهای مسلح شرکت های بسیاری دارند که می توانند سهام آنها را در بازار عرضه کنند. روحانی از هزاران طرح نیمه تمام به عنوان “سرمایۀ سوم دولت” یاد کرد و گفت : “ما طرح های نیمه تمام فراوانی در سراسر کشور داریم که اینها را نه این دولت و نه دولت بعدی نمی تواند به اتمام برساند”. او بر ضرورت واگذاری این طرح ها تأکید کرد و افزود : هزار و بیست معدن غیر فعال کشور دیگر سرمایۀ مهم دولت است و وزارت صنعت، معدن و تجارت وظیفه دارد برای تأمین منابع آنها را به فروش برساند.