ماکرون: أحزاب لبنانی مرتکب خیانت جمعی شده اند

امانوئل ماکرون رئیس جمهوری فرانسه شنبه 26 سپتامبر در پی شکست روند تشکیل کابینه جدید در لبنان اعلام کرد که أحزاب سیاسی لبنان مرتکب خیانت جمعی شده اند.

مصطفی ادیب نخست وزیر جدید العهد مامور تشکیل کابینه، ساعتی پیش انصراف خود از تشکیل کابینه را اعلام کرد که این امر می‌تواند کشور را وارد مرحله تازه‌ای از تنش سیاسی کند.

اعلام انصراف ادیب در جریان سخنانش در برابر خبرنگاران پس از ششمین نشست وی با میشل عون رئیس جمهوری در کاخ بعبدا برای بررسی موضوع تشکیل کابینه جدید بود.

ادیب گفت: «نظر به دل مشغولی من نسبت به وحدت ملی و ابعاد قانون اساسی آن و حیثیت و اعتبار خود، از پیگیری ماموریت تشکیل کابینه پوزش می‌خواهم. بر من روشن شده که توافق سیاسی دیگر وجود ندارد».

ادیب افزود: «امیدوارم کسی که پس از من برای این ماموریت دشوار برگزیده می‌شود و کسانی که او را بر می‌گزینند، در رویارویی با خطرات تهدید کننده کشور، ملت و اقتصاد ما توفیق کامل یابند».

نبیه بری رئیس مجلس لبنان و رهبر جنبش امل در ارتباط با انصراف ادیب تاکید کرد که جنبش امل بعد از اعلام انصراف ادیب، به حرکت در راستای ابتکار عمل فرانسه پایبند است.

شایان توجه است که علت اصلی بروز اختلاف نظر در خصوص تشکیل کابینه، مطالبات جنبش امل و حزب الله در مورد معرفی شماری از وزراء است.

سمیر جعجع رئیس حزب «نیروهای لبنان» ( فالانژسیت‌ها) در این خصوص گفت: «انصراف نخست وزیر معرفی شده، بار دیگر این حقیقت را روشن نمود که نمی‌توان به شکلی عملی در مورد نجات کشور اندیشید مگر با برپایی کابینه مستقل. معرفی وزراء از سوی گروه‌های حاکمیت کنونی، ناکارآمدی خود را ثابت کرده و کشور را دچار وضعیت کنونی ساخته است».

وی افزود: «از این به بعد تنها با توجه به اموری که ادیب به خاطر آنها اعلام انصراف کرد می‌توان در مورد تشکیل هر گونه کابینه‌ای اندیشید. درودهای صمیمانه به آقای ادیب می‌فرستم اگرچه ما او را معرفی نکرده بودیم زیرا نخستین مقام مسئول لبنانی است که وقتی در می‌یابد امکان عملی کردن نقطه نظراتش وجود ندارد، استعفا می‌دهد».

از سوی دیگر، سعد الحریری نخست وزیر پیشین تاکید کرد: «بار دیگر سیاسیون لبنان الگوی عریانی از ناکارآمدی در مدیریت أمور و تامین منافع ملی را به دوستان ما در جهان نشان دادند».

او افزود: «مردم لبنان استعفای امروز مصطفی ادیب نخست وزیر مامور تشکیل کابینه را به حساب اشکال تراشانی می‌گذارند که دیگر نیازی به نام بردن از آنها نیست و ماهیت‌شان برای همه در داخل و خارج کشور، روشن شده است».

به گفته وی «پافشاری بر نگاه داشتن لبنان در گرو دستور کارهای خارجی، موضوعی است که ما دیگر قادر به جا انداختن آن و یا فداکاری کردن به خاطر آن نیستیم».

حریری گفت: «ما به آنهایی که امروز از زمین خوردن ابتکار عمل امانوئل ماکرون ابراز شادمانی می‌کنند، می‌گوئیم که بزودی برای از دست دادن شریف‌ترین دوستان و برباد دادن فرصتی اسثنایی انگشت حسرت به دندان خواهید گزید زیرا متوقف ساختن فروپاشی اقتصادی و قرار دادن کشور در ریل إصلاحات لازم، به غایت دشوار خواهد بود».

از سوی دیگر، نجیب میقاتی، فواد سنیوره و تمام سلام نخست وزیران پیشین لبنان مراتب تاسف خود را به خاطر از دست رفتن فرصت داده شده به لبنان، اعلام کردند.

آنها در بیانیه مشترکی که در رسانه‌های لبنان انعکاس یافت «حمایت خود از اعلام انصراف ادیب از انجام ماموریتی که در عمل ساقط شده بود» را اعلام کرده و ابراز امیدواری کردند: «همه اطراف به ضرورت‌ها و نیازهای ملی توجه داشته و خطرات ناشی از بروز شکاف و فروپاشی در غیاب کابینه توانا و موثر و غیر حزبی را دریابند».

لبنان دست به گریبان بدترین بحران اقتصادی در تاریخ معاصر خود است و کشور برای نخستین بار قادر به پرداخت بدهی‌های خود در ماه مارس نگردید و ارزش پول ملی سقوط کرد و باعث بروز تورم افسار گسیخته، فقر و بیکاری فزاینده گردید.

در پی انفجار 4 اوت گذشته در بندر بیروت و کشته شدن نزدیک به 200 نفر و زخمی شدن هزاران تن، بحران جاری در لبنان وخیم‌تر شد و زیان‌های وارده بالغ بر میلیاردها دلار برآورد گردیده است.

لبنان هم اکنون به شدت نیازمند کمک‌های مالی است اما فرانسه و سایر اطراف جهانی با اعطای چنین کمک‌هایی پیش از اجرای إصلاحات گسترده در ساختار سیاسی و اقتصادی لبنان مخالفت می‌کنند.

بحران کنونی تا حدود زیادی معلول دهه‌ها فساد نهادینه شده و مدیریت ناکارآمد طبقه سیاسی حاکم بر کشور است.

گفتنی است که ماکرون ابتکار عمل خود که مشتمل بر نقشه راه و جدول زمان بندی شده برای اجرای إصلاحات است را «آخرین فرصت در برابر نظام» توصیف کرده است».