نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور یمن وارد تهران شد

مارتین گریفیتس، نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور یمن، برای رایزنی با مقام‌های جمهوری اسلامی ایران وارد تهران شد.

اداره کل اطلاع‌رسانی و امور سخنگویی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی با تایید ورود نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور یمن به تهران اعلام کرد که «گریفیتس برای رایزنی و تبادل نظر با مقامات جمهوری اسلامی ایران در خصوص حل بحران یمن» به تهران سفر کرده است.

سفر نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن به تهران چهار روز بعد از آن انجام شده است که جو بایدن، رییس جمهوری آمریکا، پنج‌شنبه گذشته طی سخنانی در جمع کارکنان وزارت خارجه ایالات متحده برای تشریح مواضع دولتش، بر تقویت تلاش‌های دیپلماتیک جهت پایان دادن به جنگ یمن تاکید کرد و همزمان گفت که آمریکا به حمایت از عربستان سعودی برای دفاع از حق حاکمیت و قلمرو خود ادامه می‌دهد.

بایدن در همین سخنرانی گفت که «برای تاکید بر تعهداتمان، همه حمایت‌های آمریکا از عملیات تهاجمی در جنگ یمن، از جمله فروش سلاح‌های مرتبط، را پایان می‌دهیم.»

رییس جمهوری آمریکا در این سخنرانی که هجده دقیقه طول کشید اشاره‌ مستقیمی به ایران نکرد و تنها در بخشی از سخنان خود درباره حملات شبه‌نظامیان حوثی به عربستان سعودی، به ایران به عنوان حامی این گروه اشاره کرد.

بایدن گفت که «عربستان سعودی با حملات موشکی و پهپادی و سایر تهدیدهای نیروهای مورد حمایت ایران در چندین کشور مواجه است. ما به حمایت و کمک خود از عربستان سعودی ادامه می‌دهیم تا بتواند از تمامیت ارضی و مردم خود دفاع کند.»

کمتر از یک روز پس از این سخنان بایدن، عربستان سعودی در بیانیه‌ای با استقبال از سخنان او مبنی بر حمایت آمریکا از عربستان سعودی برای دفاع از تمامیت ارضی و مردم خود، اعلام کرد منتظر همکاری با دفتر بایدن، نماینده ویژه آمریکا در امور یمن، سازمان ملل و احزاب یمنی برای دستیابی به یک راه حل سیاسی همه جانبه در یمن است.

بیانیه وزارت خارجه عربستان سعودی همچنین با اشاره به اقدام این کشور در ارائه بیش از ۱۷ میلیارد دلار کمک انسان‌دوستانه به مردم یمن طی سال‌های اخیر، بر ادامه ارسال این کمک‌ها تاکید کرد و از جامعه جهانی خواست کمک‌های انسان‌دوستانه خود به یمن را افزایش دهد.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران،، نیز روز شنبه هجدهم بهمن ماه از موضع جو بایدن مبنی بر توقف حمایت آمریکا از جنگ یمن استقبال کرد و گفت اگر این موضع‌گیری «یک مانور سیاسی نباشد می‌تواند گامی در جهت تصحیح اشتباهات گذشته باشد».

شبه‌نظامیان حوثی‌ که تحت حمایت حکومت ایران قرار دارند و عربستان سعودی به عنوان رهبر ائتلاف نظامی در جنگ یمن، بارها تهران را متهم به ارسال تجهیزات و پول به این گروه کرده است.

دولت دونالد ترامپ در آخرین روزهای فعالیتش، شبه‌نظامیان حوثی را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار داده بود با این حال، دولت بایدن اعلام کرده که این گروه را از لیست گروه‌های تروریستی خارج می‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز جمعه ۱۷ بهمن‌ماه گفت: «این تصمیم هیچ ارتباطی با آنچه ما درباره حوثی‌ها و رفتارهای مذموم آنان فکر می‌کنیم، از جمله حملات علیه غیرنظامیان و ربایش شهروندان آمریکایی، ندارد.» او افزود: «اقدام ما فقط به خاطر عواقب انسانی تصمیم دولت قبلی است.»

همزمان با گزارش‌ها درباره تصمیم آمریکا برای خروج حوثی‌ها از فهرست سازمان‌های تروریستی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در صنعا گفت که سیاست جدید واشنگتن «حضور مستقیم» در یمن است.

حسن ایرلو در واکنش به سخنان جو بایدن در توییتی نوشت: «مطمئنا سیاست دولت جدید آمریکا با دولت‌ قبلی فرق دارد و آن تحمیل حضور مستقیم سیاسی و نظامی در یمن است، همان‌گونه که در کشورهای عراق و سوریه روی داد.»