فشار بر روزنامه‌نگارانی که فساد حکومت ایران را گزارش می‌دهند «افزایش یافته است»

فدراسیون بین المللی روزنامه نگاران از افزایش پیگرد قضایی و فشار امنیتی بر روزنامه نگاران و خبرنگارانی که فساد در حکومت در ایران را گزارش می دهند به ویژه در سطح محلی خبر داده است.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران از افزایش پیگرد قضایی و فشار امنیتی بر روزنامه‌نگاران و خبرنگاران بویژه در سطح محلی خبر داد که فساد در حکومت ایران را گزارش می‌دهند.

این فدراسیون اعلام کرده که این فشارها از زمان شیوع کرونا بیشتر شده است.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران در این زمینه به مهدی سهرابی، روزنامه‌نگار محلی در زنجان، اشاره کرده که در ارتباط با گزارش‌هایش درباره فساد در نهادهای این استان از جمله شهرداری و شورای شهر به بیش از ۱۳ ماه زندان، ممنوعیت یک ساله فعالیت از فعالیت رسانه‌ای و مجازات نقدی محکوم شده است.

امیرعباس دهباشی‌نژاد دیگر روزنامه‌نگاری است که در استان بوشهر و با شکایت استانداری این استان، به ۲۱ ماه حبس و همچنین شلاق محکوم شده است و از اسفند ۹۸ در زندان به سر می برد.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران از حکومت ایران خواسته است که فورا سرکوب رسانه‌ها را متوقف کرده و به پیگردهای قضایی علیه کارکنان رسانه‌ها پایان دهند.

این فدراسیون از الهه موسوی،‌ روزنامه‌نگار حوزه محیط زیست، نیز نام برده که دی ماه ۹۸ در ارتباط با پرونده‌ای با شکایت سازمان جنگل‌ها و همچنین اداره کل منابع طبیعی گلستان احضار شده بود. همچنین الهه رمضان‌پور،‌ خبرنگار روزنامه همشهری در استان گلستان که در ارتباط با گزارش‌های مربوط به وضعیت بحران کرونا با شکایت قضایی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی مواجه شده است.

شهرام صفری،‌ روزنامه‌نگار کرد در استان کرمانشاه هم به ۹۱ روز حبس محکوم شد. آقای صفری به «نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی»، «بدبین کردن مردم به جامعه روحانیت و حوزه علمیه قم» و «انتشار آمار مبتلایان به ویروس کرونا» متهم شده است.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران نوشته است که با تشدید همه‌گیری ویروس کرونا در استان‌هایی از جمله گلستان و کرمانشاه هم پرونده قضایی علیه روزنامه‌نگاران گزارش شده است.