علم‌الهدی: تحریم کنندگان انتخابات مسلمان نیستند

احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد، در نماز جمعه این شهر تحریم انتخابات در جمهوری اسلامی را با خروج از اسلام معادل دانسته و گفته است کسانی که می‌گویند در انتخابات شرکت نمی‌کنند، مسلمان نیستند.

احمد علم‌الهدی، نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی و پدر همسر ابراهیم رئیسی است. از ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه به عنوان بخت اصلی انتخابات ریاست جمهوری ایران در خردادماه سال جاری یاد می‌شود.

امام جمعه مشهد با اشاره به حدیثی از کتاب «اصول کافی» کُلینی گفته است: «کسی که بگوید من در انتخابات شرکت نمی‌کنم بر اساس روایت پیامبر مسلمان نیست چه برسد به قلم شکسته‌ای که می‌گوید در انتخابات شرکت نکنید؛ اینکه نزدیک انتخابات مقام رهبری و مراجع فتوا می‌دهند شرکت در انتخابات یک واجب شرعی است بر اساس همین روایت است.»

انتخابات ریاست جمهوری ایران در ۲۸ خردادماه سال جاری برگزاری می‌شود و روز سه شنبه شورای نگهبان از میان ۵۹۲ داوطلب ثبت‌نام کرده، تنها صلاحیت ابراهیم رئیسی، محسن رضایی، محسن مهرعلیزاده، سعید جلیلی، علیرضا زاکانی، عبدالناصر همتی و امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی را تایید کرد.
کاظم صدیقی، امام جمعه موقت تهران
بیشتر در این باره:
ابراز نگرانی امام جمعه موقت تهران در مورد احتمال مشارکت پایین مردم در انتخابات

رد صلاحیت گسترده داوطلبان وابسته به گرو‌ه‌ها و جریان‌های درون نظام جمهوری اسلامی واکنش‌های گسترده‌ای در بین این گروه‌ها در پی داشته است.

اشاره امام جمعه مشهد نیز به واکنش افرادی مانند محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری سابق ایران است که پس از رد صلاحیت خود اعلام کرده است که در انتخابات ‍شرکت نمی‌کند و آن را تحریم کرده است.

در انتخابات ریاست جمهوری در ایران فقط جریان‌های داخل نظام اجازه حضور داشته‌اند و مخالفان، منتقدان، زنان و اقلیت‌های دینی و مذهبی همواره توسط شورای نگهبان از حضور در این انتخابات حذف شده‌اند.

در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰، اکنون نه تنها اصلاح طلبان بلکه برخی دیگر از جریان‌های داخل نظام از جمله افرادی مانند علی لاریجانی، رئیس سابق مجلس نیز توسط شورای نگهبان حذف شدند.

به دنبال انتقاد گسترده جریان‌های داخل نظام از رد صلاحیت‌ها توسط شورای نگهبان، نهادها و افراد حامی رهبر جمهوری اسلامی تلاش کرده‌اند تا به انتقادات پاسخ دهند.

در همین زمینه، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم روز گذشته ضمن حمایت از اقدام شورای نگهبان در رد صلاحیت‌ها، «مشارکت حداکثری برای نظام جمهوری اسلامی» را وظیفه مردم دانست.

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفته است: «ایجاد دوقطبی های کاذب بیش از آنکه موج آفرین و مشارکت افزا باشد باعث ایجاد شکاف و تفرقه می‌شود.»

در همین حال، محسن اراکی، عضو مجلس خبرگان رهبری ایران، گفته است، معنای انتخابات این است که «مردم اعلام می‌کنند ما فرمانبر این نظام تشکیلاتی هستیم و برای کمک به آن فرمانروای فعلی ما که ولی فقیه است یک بازوی اجرایی خوبی می‌خواهیم انتخاب کنیم».

خبرگزاری فارس به نقل از محسن اراکی نوشته است که معنای اصلی انتخابات «اعلام فرمانبرداری از نظام تشکیلات الهی» است.

این عضو مجلس خبرگان همچنین انتقاد از رد صلاحیت گسترده توسط شورای نگهبان را به معنی «تضعیف قانون به نفع دشمن» خوانده و گفته است که بعد از تصمیم‌گیری شورای نگهبان دیگر مخالفت با آن «مخالفت با جمهوریت و اسلامیت نظام» است.

این در حالی است در اوایل سال جاری و در آستانه ثبت نام نامزدهای انتخابات منتقدان و مخالفان حکومت ایران خواستار تحریم انتخابات ریاست جمهوری شدند.