اسرائیل: ایران با حمله به کشتی اشتباه بزرگی کرد بریتانیا: اقدام ایران نقض فاحش حقوق بین‌المللی بود وباید پاسخی قوی به ایران داده شود

دومینیک راب وزیر خارجه بریتانیا با تایید موضع اسرائیل گفت که باور دارد ایران پشت حمله به کشتی تحت مدیریت شرکت اسرائیلی در دریای عمان بوده است. راب روز یکشنبه ۱۰ مرداد این حمله را «عامدانه، هدفمند و نقض فاحش قوانین بین‌المللی خواند و گفت که بریتانیا با شرکایش برای پاسخی هماهنگ به ایران، همکاری خواهد کرد

«عامدانه، هدفمند و نقض فاحش قوانین بین‌المللی خواند و گفت که بریتانیا با شرکایش برای پاسخی هماهنگ به ایران، همکاری خواهد کرداو گفت که به احتمال زیاد ایران برای حمله به این کشتی از یک یا دو پهپاد استفاده کرده است.اظهارات او در حالی است که نفتالی بنت نخست وزیر اسرائیل روز یکشنبه ضمن معرفی کردن ایران به عنوان عامل این حمله گفت اسرائیل به آن پاسخ خواهد داد.بنت در نشست هفتگی کابینه اسرائیل گفت: «من اینجا اعلام می‌کنم که ایران پشت حمله به کشتی است.»او ادامه داد: «شواهد اطلاعاتی در این باره وجود دارد و ما انتظار داریم جامعه جهانی برای رژیم ایران روشن سازد که اشتباه بزرگی مرتکب شده‌ است.»
آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا درباره هدف قرار نفتکش اسرائیلى در دریای عرب نزدیک سواحل عمان، گفت: «حمله ایران به نفتکش در دریای عرب غیر قابل توجیه است».
بلینکن شامگاه یکشنبه در بیانیه‌ای تاکید کرد که «واشنگتن در حال هماهنگی با شرکا و دولت‌ها برای ایجاد پاسخ مناسب به ایران است».
دومینیک راب وزیر خارجه بریتانیا روز یکشنبه ایران را متهم کرد که مسئول حمله «عمدی و هدفمند» به یک نفتکش وابسته به اسرائیل در نزدیکی دریای عمان است.
او افزود: «بریتانیا با همکاری شرکای بین‌المللی خود تلاش می کند تا پاسخی قوی به این حمله غیرقابل قبول ارائه دهد.»
راب همچنین تأکید کرد که «ایران باید این گونه حملات را متوقف کند و کشتی‌ها باید طبق قوانین بین المللی آزادانه حرکت کنند.»
نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل، حمله ایران به کشتی اسرائیلی در دریای عرب را «اشتباهی بزرگ» توصیف کرد و اظهار داشت ایران بزدلانه از پذیرش حمله به کشتی اسرائیلی شانه خالی می‌کند.
بنت، یک‌شنبه 10 مرداد، در نشست هفتگی کابینه اسرائیل با اعلام این که ایران تهدیدی برای امنیت و آزادی کشتیرانی بین‌المللی است، تاکید کرد: «من اینجا اعلام می‌کنم که ایران پشت حمله به کشتی است.»
او ادامه داد: «شواهد اطلاعاتی در این باره وجود دارد و ما انتظار داریم جامعه جهانی برای رژیم ایران روشن سازد که اشتباه بزرگی مرتکب شده‌ است.»
بنت افزود که ایران با چندین پهپاد به کشتی حمله کرد و این حمله به کشته شدن 2 شهروند بریتانیایی و رومانیایی انجامید.
نخست‌وزیر اسرائیل خاطرنشان کرد: «این هجوم، رفتار تجاوزکارانه حکومت ایران به جهانیان را نشان می‌دهد.»
ضرورت پاسخ بین‌المللی مناسب
از سویی، یائیر لاپید، وزیر خارجه اسرائیل در گفت‌وگو با همتای آمریکایی خود خواستار «پاسخ بین‌المللی» مناسب در واکنش به حمله ایران به نفت‌کش تحت مدیریت یک شرکت اسرائیلی شد.
دفتر وزیر خارجه اسرائیل، شامگاه شنبه 9 مرداد، اعلام کرد که لاپید و بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در خصوص حمله به کشتی در دریای عرب، مبارزه مشترک با تروریسم ایران، و تدوین یک پاسخ بین‌المللی اساسی و موثر صحبت کردند.
وزارت خارجه آمریکا نیز ضمن اشاره به گفت‌وگوی بلینکن و لاپید در بیانیه‌ای آورده : «دو وزیر خارجه توافق کردند که با بریتانیا، رومانی و سایر شرکای بین‌المللی برای بررسی واقعیت‌ها، ارائه پشتیبانی و گا‌م‌های لازم و مناسب در مراحل بعدی همکاری کنند.»
لاپید شامگاه جمعه با دومینیک راب، وزیر خارجه بریتانیا نیز گفت‌وگو کرد و ایران را مسئول حمله به نفتکش اسرائیل در دریای عرب دانست.
روزنامه تایمز اسرائیل هم شامگاه شنبه گزارش داد اسرائیل کشورهای انگلیس و آمریکا را در جریان اطلاعاتی قرار داده که نشان می‌دهد ایران در این حمله دست داشته است.
ستاد فرماندهی مرکزی ارتش ایالات متحده (سنتکام) روز شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که نفتکش «مرسر استریت» با پهپاد هدف قرار گرفته است.
طبق این بیانیه دو ناو آمریکایی به کمک این کشتی رفته و آن را تا منطقه امن اسکورت کرده‌اند.
تکذیب ایران
از سویی، سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران، در نشست خبری یک‌شنبه دهم مرداد دست داشتن ایران در حمله به نفتکش اسرائیلی را تکذیب کرد.
پیشتر شبکه تلویزیونی «العالم» متعلق به جمهوری اسلامی در خبری به نقل از آنچه «منابع مطلع مقاومت در منطقه» نامید، اعلام کرد: «حمله به کشتی اسرائیلی در دریای عرب در پاسخ به حمله اخیر تل‌آویو به فرودگاه ضبعه سوریه بود.»
در همین رابطه وبگاه اسرائیلی «وای نت» نوشت که کشتی مذکور دو بار مورد هجوم قرار گرفت که فاصله میان دو حمله چندین ساعت بوده است.
این وبگاه ادامه داده که حمله اول آسیبی در بر نداشت اما حمله دوم باعث کشته شدن دو پرسنل کشتی شد.
وبگاه «وای نت» به نقل از یک مقام اسرائیلی گفته که «اسرائیل هرگز از واکنش به این حمله چشم پوشی نخواهد کرد.»
شرکت «زودیاک ماریتایم» در مالکیت خانواده اسرائیلی «اوفر» است.