دبیر کارگروه مخاطرات ملی: در ۱۸ استان ایران با فرونشست زمین مواجهیم

علی بیت‌اللهی،دبیر کارگروه ملی مخاطرات طبیعی، با تاکید بر اینکه ۲۰میلیون نفر از جمعیت شهری در معرض فرونشست زمین قرار گرفته‌اند، گفت: بنابر بررسی‌هایی انجام شده از ۳۱ استان ایران در ۱۸ استان شاهد فرونشست هستیم اما هنوز برای مقابله با آن، سیاستی اتخاذ نشده و اقدامی صورت نگرفته است

دبیر کارگروه ملی مخاطرات طبیعی در خصوص عدم اتخاذ سیاست‌هایی برای مقابله با عدفرونشست در ایران گفت: با ادامه روند خشکسالی، کمبود نزولات جوی، نیاز آبی اراضی کشاورزی و سیستم‌های غلط آبیاری که موجب هدر رفت زیاد آب می‌شود، فشار روی سفره‌های آب زیرزمینی بیشتر شده است.

بیت‌اللهی درباره فشارهای وارده به سفره‌های آب زیرزمینی گفت: این فشار به این معنی است که آب زیادی از آب های زیرزمینی که محدود هم هستند برداشته می‌شود و سطح آب زیرزمینی بیشتر از پیش پایین می‌آید و اینگونه فرونشست زمین توسعه بیشتری پیدا می‌کند تا جایی که این پدیده اخیرا به بروز و ظهور عوارض خطرناک خود نزدیک شده است.

او درباره عوارض خطرناک این پدیده گفت: منظور از عوارض خطرناک وجود چاله‌ها و شکاف‌هایی است که به صورت ناگهانی در امتداد جاده‌ها، محدوده شهرها، در مراکز زیرساختی و مهم ایجاد می‌شود که نمونه های بارز آن را در شهرهای مختلف زیاد دیدیم.

بیت‌اللهی همچنین افزود: اخیرا در رسانه‌ها درباره ترک خوردگی متعدد ساختمان‌ها در شهر اصفهان و شهرک‌های اطراف آن و زیرساخت‌های مهم این شهر بسیار صحبت شده است. این امر به دلیل کمبود آب، به دلیل خشک شدن زاینده رود و کاشت برنج است که در اطراف زاینده رود اتفاق می‌افتد و آب زیادی از این طریق هدر می‌رود.

دبیر کارگروه ملی مخاطرات طبیعی در خصوص حساسیت پدیده فرونشست و دلیل اهمیت ویژه آن گفت: حساسیت فرونشست را فقط نباید از دریچه خود خطر و آسیب های ناشی از آن نگاه کنیم. از مهم‌ترین آثار فرونشست زمین، از بین رفتن دشت‌ها و از بین رفتن کشاورزی است. اگر فرونشست به صورت ریشه‌ای و با روندی پیوسته دنبال نشود، این نگرانی را داریم که به مرحله‌ای برگشت ناپذیر برسد.