حمله نیروهای یگان ویژه به تجمع مردم اصفهان در زاینده‌رود

عکس‌ها و ویدئوهایی که جمعه، پنجم آذر، در رسانه‌های اجتماعی ایران منتشر شده حاکی از حضور نیروهای پلیس و یگان ویژه برای جلوگیری از تجمع دوباره مردم اصفهان بر بستر زاینده‌رود است.

در پی حمله نیروهای یگان ویژه و لباس شخصی‌ها با گاز اشک‌آور و باتوم به تجمع مسالمت‌آمیز مردم اصفهان نسبت به بحران آب، چندین شهروند معترض زخمی شدند که توسط مردم در محل اعتراضات مورد مداوا قرار گرفتند.

در جریان اعتراضات اصفهان، جمعه، پنجم آبان، شماری از شهروندان معترض در پی هجوم نیروهای امنیتی ایران با باتوم و شلیک گاز اشک آور، مجروح شدند.

در واکنش به زخمی‌شدن چندین معترض، شهروندان اصفهانی به نشانه خشم یکی از موتور‌های نیرو‌های امنیتی را آتش زدند.

پس از حمله سحرگاه پنج‌شنبه به تجمع کشاورزان و شهروندان اصفهانی در بستر زاینده‌رود و آتش‌زدن چادرهای آنها، فراخوان اعتراضی مجددی برای روز جمعه پنج آذر ساعت 9 صبح از سوی مردم صادر شد.

در پی این فراخوان کشاورزان و مردم اصفهان صبح جمعه تجمع خود را آغاز کردند که متعاقب آن نیروهای موتور‌سوار برای جلوگیری از گردهمایی اعتراضی به مردم حمله کردند.

بنا به ویدیوهای منتشر شده، نیروهای پلیس و امنیتی از شب گذشته در اطراف محل تجمع مردم در حال آماده‌باش مستقر شده بودند.

در این ویدیوها مردم با شعارهایی چون «اصفهانی شهرکرد اتحاد اتحاد»، «نترسید نترسید ما همه با هم هستیم» و «مرگ بر دیکتاتور» خواستار حضور مردم اصفهان و همراهی مردم دیگر استان‌ها به‌ویژه مردم شهرکرد، مرکز استان چهارمحال و بختیاری با این اعتراضات شدند.کشاورزان و مردم اصفهان در تداوم تجمعات اعتراضی شبانه خود، شامگاه جمعه ۵آذر در محلات مختلف هم‌چنان تجمع کرده و علیه جنایات حکومت و در حمایت از کشاورزان شعار می دادند: خامنه‌ای ننگ به نیرگ تو، خون جوانان ما می‌چکد از چنگ تو.در ویدئو های منتشر شده در فضای مجازی جوانان و مردم اصفهان شعارمی دادند:« مرگ بر دیکتاتور»و «سوریه رو رهاکن فکری به حال ماکن»

بنا به گزارش شهروند – خبرنگاران حاضر در محل تجمع، با حضور بیشتر مردم سرعت اینترنت بسیار کاهش یافته و در برخی مناطق اصفهان نیز ارتباط اینترنتی کاملا قطع شده است.

در ویدیویی دیگر هزاران شهروند اصفهانی در پل خواجو با سردادن شعارهایی از جمله «هموطن بپاخیز ایران فلسطین شده» خواهان قیام سراسری علیه نظام حاکم بر ایران شدند.

ویدیوهایی نیز از سطح شهر اصفهان منتشر شده که نشان می‌دهد شهروندان مناطق مختلف اصفهان در خیابان‌ها حاضر شده و علیه حکومت و مشکل بی‌آبی شعار می‌دهند.

در برخی ویدیوها نیروهای یگان ویژه به‌سوی مردم گاز اشک‌آور شلیک کردند و صدای انفجار بمب‌های صوتی نیز به گوش می‌رسد.

شماری از کشاورزان شهر زیار واقع در استان اصفهان نیز پنج‌شنبه در واکنش به نیروهای امنیتی ایران که چادرهای تحصن معترضان را در بستر خشک زاینده‌رود به آتش کشیده بودند، با لودر لوله‌های انتقال آب از اصفهان به یزد را تخریب کردند.

اهالی استان چهارمحال و بختیاری هم در ادامه تجمع‌های خود که برای پنجمین روز متوالی در شهرکرد و مقابل استانداری این استان در اعتراض به بی‌آبی، و سوءمدیریت دولت برگزار می‌شود به نشانه مخالفت با عملکرد و کلیت نظام حاکم بر ایران بنر حاوی عکس خمینی و خامنه‌ای را پایین کشیده و پاره کردند.

در مقابل خدا تجمع نکنید
از سویی علم الهدی، امام جمعه مشهد و نماینده خامنه‌ای در استان خراسان رضوی در واکنش به اعتراضات عمومی مردم ایران نسبت به بحران بی‌آبی گفت: «امروز در همه استانها مشکل آب داریم و این مساله فقط مربوط به چند استان اصفهان و چهارمحال و بختیاری و یزد نیست.»

وی افزود: «وقتی نزولات آسمانی کم است مشکل با تجمع درست نمی‌شود، در مقابل خدا تجمع فایده ندارد بلکه تجمع باید در نماز باران انجام شود.»

اعتراضات کشاورزان اصفهان ابتدا از سوی حکومت ایران در تلویزیون رسمی پخش شد اما به‌دلیل گستردگی این اعتراضات و پیوستن اقشار متعدد مردم اصفهان و دیگر استان‌ها به‌ویژه استان چهارمحال و بختیاری به این موج اعتراضی، حکومت در نهایت به برخورد خشونت‌آمیز با مردم معترض روی آورد.

مردم استان چهارمحال و بختیاری نیز از چند روز گذشته با حضور در برخی نقاط شهرکرد، مرکز این استان به شرایط بی‌آبی و انتقال آب از این استان اعتراض کردند و خواستار حضور گسترده تمام اقشار این استان در این تجمعات شدند.

احمد وحیدی، وزیر کشور ایران هم روز پنج‌شنبه با توصیف اعتراضات مردم استان چهارمحال‌ و بختیاری به «تفرقه‌افکنی‌های دشمن» گفت که دشمنان ایران نمی‌توانند از مسئله آب بهره‌برداری کنند.

موج جدید اعتراضات عمومی به بحران آب از 17 آبان توسط کشاورزان اصفهانی آغاز شد و از 28 آبان با پیوستن مردم به این اعتراضات، معترضان به نشانه شرایط وخیم بی‌آبی به نصب چادر در بستر خشک زاینده‌رود اقدام کردند.