مقاله مشترک وزیران خارجه بریتانیا و اسرائیل: اجازه نخواهیم داد ایران به یک قدرت هسته‌ای تبدیل شود

لیز تراس، وزیر خارجه بریتانیا و یائیر لاپید همتای اسرائیلی او در مقاله‌ای مشترک از «تلاش شبانه‌روزی» این دو کشور برای جلوگیری از تبدیل ایران به یک قدرت هسته‌ای نوشتند.

این دو وزیر در این مقاله که یک‌شنبه 28 نوامبر از روزنامه بریتانیایی «تلگراف» منتشر شد، نوشتند که: «زمان در حال گذر است و ضرورت همکاری نزدیک با شرکا و دوستانمان جهت خنثی‌کردن جاه‌طلبی‌های تهران افزایش پیدا می‌کند.»

به گزارش «تلگراف» دو کشور بریتانیا و اسرائیل روز دوشنبه با امضای قراردادی ده‌ساله توافق کردند که در زمینه‌هایی مانند امنیت سایبری، فناوری، تجارت و حوزه دفاعی، همکاری نزدیکی با همدیگر داشته باشند.

تراس و لاپید در این مقاله ذکر کردند که تل‌آویو شریک رسمی «طراز اول» لندن در امور سایبری خواهد بود. حوزه‌ای که کشورهای سراسر جهان با تهدیدهای فزاینده‌ای در این زمینه مواجه هستند و بر اساس این مقاله، همکاری این دو کشور باعث تقویت دفاع سایبری اسرائیل خواهد شد.

وزیر خارجه اسرائیل، روز یک‌شنبه، پیش از آغاز دور جدید مذاکرات توافق هسته‌ای موسوم به «برجام»، جهت رایزنی با رهبران بریتانیا و فرانسه راهی اروپا شد.

همزمان با ازسرگیری مذاکرات وین، یائیر لاپید دوشنبه 29 نوامبر در لندن با دو مقام برجسته این کشور، بوریس جانسون، نخست‌وزیر و لیز تراس دیدار خواهد داشت. او همچنین برای رایزنی با امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه عازم پاریس خواهد شد.

کشورهای عضو برجام (ایران، چین، روسیه، آلمان، فرانسه و بریتانیا) به صورت مستقیم در این مذاکرات حضور داشته و گفت‌وگو خواهند کرد اما حضور ایالات متحده آمریکا در این مذاکرات به صورت غیرمستقیم خواهد بود.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر سابق اسرائیل از برجسته‌ترین منتقدین توافق هسته‌ای سال 2015 بود. این توافق هسته‌ای با هدف جلوگیری از توسعه زرادخانه‌هسته‌ای ایران و به‌وسیله ایجاد محدودیت‌های سختگیرانه علیه برنامه هسته‌ای این کشور در ازای کاهش تحریم‌ها بود.

نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل نیز روز گذشته گفته بود که تل آویو از لغو تحریم‌ها علیه ایران در ازای محدودیت‌های هسته‌ای ناکافی بر فعالیت‌های هسته‌ای این کشور «بسیار نگران» است.

بنت در مصاحبه‌ای با تلویزیون اسرائیل گفت: «این پیامی است که ما به هر طریق چه به آمریکایی‌ها و چه به دیگر کشورهای مذاکره‌کننده با ایران می‌دهیم.»

اسرائیل به صورت آشکار مخالفت خود را با برجام اعلام می‌کند اما بنت به جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا وعده داده بود تا برخلاف بنیامین نتانیاهو کمپین‌سازی آشکاری علیه توافق هسته‌ای با ایران نکند