هاآرتص: تسلیحات ایرانی هدف حمله موشکی به بندر لاذقیه بود

منابع آگاه می‌گویند کانتینرهای حاوی تسلیحات ایرانی هدف حمله موشکی روز سه‌شنبه به بندر لاذقیه سوریه بود که دمشق اسرائیل را عامل آن می‌داند.

این دومین حمله از این دست است که در ماه جاری به اسرائیل نسبت داده می‌شود، و مقامات رژیم اسد می‌گویند خسارات بیشتری نسبت به حمله قبلی در 7 دسامبر که آن هم بنا بر گزارش‌ها تسلیحات ایرانی را هدف قرار داده بود، به بار آورده است.

به گزارش «هاآرتص»، سه‌شنبه 28 دسامبر 2021، در این باره یک منبع آگاه به این روزنامه گفت: «این انفجارها و آتش‌سوزی‌های بزرگ ناشی از منفجر شدن مهمات ذخیره‌شده در یک انبار نزدیک به محموله‌های تجاری بود.»

منبعی دیگر که با تحرکات نظامی ایران در سوریه آشناست، گفت تهران که به دنبال جلوگیری از حملات شدید اسرائیل به محموله‌های تسلیحاتی خود در شرق سوریه در مرز عراق است، طی ماه‌های اخیر تلاش کرده تسلیحات خود را از طریق دریا به سوریه منتقل کند.

خبرگزاری دولتی روسیه «اسپوتنیک» به نقل از یک مقام نظامی ارشد روسیه در سوریه گفت که دو هواپیمای اف-16 اسرائیل بدون عبور از مرز سوریه، چهار موشک به تاسیسات بندری این کشور شلیک کردند.

بر اساس گزارش «دیده‌بان حقوق بشر سوریه»، این بیست و نهمین بار است که اسرائیل در سال 2021 به اهدافی در سوریه حمله می‌کند. حملاتی که این سازمان به اسرائیل نسبت می‌دهد، 130 نفر را کشته است. بر اساس آماری که این سازمان ناظر جنگ روز سه‌شنبه منتشر کرد، نزدیک به نیمی از کشته‌شدگان، وابسته به شبه‌نظامیان مورد حمایت رژیم ایران بوده‌اند.

نیروهای تحت حمایت تهران به رهبری حزب‌الله لبنان طی یک دهه گذشته برای حمایت از بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه، در جریان جنگ داخلی این کشور، در سوریه مستقر شده‌اند. به گفته «هاآرتص»، بر این اساس، اسرائیل در سال‌های اخیر مکررا به آنچه «اهداف ایرانی در سوریه» می‌داند، حمله کرده است.

نمی‌گذاریم ایران به عواملی که شهروندان ما را تهدید می‌کنند، سلاح بفرستد
بنی گنتس، وزیر دفاع اسرائیل، بنی گنتس، پس از بازدید از یک‌ پایگاه نیروی هوایی این کشور تاکید کرد که اسرائیل به جمهوری اسلامی اجازه نخواهد داد برای عواملی که شهروندان اسرائیلی را تهدید می‌کنند، تسلیحات ارسال کند.

گنتس سه‌شنبه گفت که ارتش این کشور در سال جاری در جبهه‌های مختلف با تهدیدهایی برخورد کرده که «همه آنها از ایران ناشی می‌شده است. از کشورهای منطقه می‌خواهم که اقدام‌های ایران در نقض استقلال خود را متوقف کنند.»

گنتس همچنین از سوریه خواست جلوی فعالیت ایران را در درون مرزهای خود بگیرد و تاکید کرد که اسرائیل برای خنثی کردن تهدید ایران به انجام اقدام‌های لازم ادامه خواهد داد.

همزمان روزنامه هاآرتص اسرائیل نیز به نقل از دو منبع آگاه گزارش داد که کانتینرهای حاوی سلاح‌های ایرانی هدف حمله هوایی به بندر لاذقیه سوریه بود. دمشق، اسرائیل را مسئول این حمله اعلام کرده است.

این در حالی است که روز سه‌شنبه، غلامرضا جلالی، رییس سازمان پدافند غیرعامل، در دیدار با حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، گفت: «آمادگی صادرات صنایع بومی پدافند غیرعامل به کشورهای دوست را داریم.»

جلالی افزود: امروز دشمنان عملیات علیه زیرساخت‌های حیاتی کشور را در دستور کار قرار داده‌اند و مهار آن، نیازمند دفاع جمعی است.

حمله بامداد سه‌شنبه هفتم دی‌ماه، دومین حمله منتسب به اسرائیل علیه اهدافی در بندر لاذقیه طی یک‌ماه اخیر است و مقام‌ها می‌گویند که خسارت بیشتری نسبت به حمله قبلی در شانزدهم آذر برجای گذاشته است.

دید‌ه‌بان حقوق بشر سوریه وابسته به مخالفان حکومت اسد بعد از حمله شانزدهم آذر هم اعلام کرده بود که هدف حمله یک محموله تسلیحاتی ایرانی ذخیره شده در این بندر بوده است.

در همین حال، روزنامه‌ تایمز اسرائیل نوشت که نیروهای دفاعی اسرائیل بر این باورند طی سال ۲۰۲۱ از طریق حملات هوایی خود توانایی ایران برای انتقال تسلیحات و تجهیزات از طریق سوریه را به میزان قابل توجهی محدود کرده‌اند و قصد دارند این حملات را در سال ۲۰۲۲ ادامه دهند.

اسرائیل، آمریکا و متحدان آنها به طور مداوم هشدار داده‌اند که اقدام‌ ایران در ارسال تسلیحات برای شبه‌نظامیان مورد حمایت خود در منطقه، امنیت و ثبات جهان و خاورمیانه را تهدید می‌کند.