نتایج مذاکرات هسته‌ای وین روی میز وزرای خارجه کشورهای اتحادیه اروپا

جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، امروز نتایج مذاکرات هسته‌ای وین را در اختیار وزرای خارجه کشورهای این اتحادیه قرار می‌دهد.

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در مذاکرات هسته‌ای وین نیز تأکید کرد که توافق هسته‌ای بین ایران و قدرت‌های جهانی، «ضعیف‌تر» از توافق سال 2015 موسوم به «برجام» نخواهد بود.

او در توییتی افزود، برجام در همان «قالب اصلی» خود احیا خواهد شد.

پیش از این، نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل، در اظهاراتی گفته بود که مذاکرات میان ایران و قدرت‌های بزرگ در مورد بازگشت به توافق هسته‌ای پیشرفت زیادی داشته و ما می‌توانیم به زودی شاهد توافق هسته‌ای باشیم اما این توافق، «کوتاه‌تر و ضعیف‌تر» از توافق 2015 خواهد بود.

او در ادامه تصریح کرد: «اگر جهان بدون تمدید تاریخ پایان برجام (سال 2025)، این توافق را دوباره امضا کند، در این صورت صحبت از توافقی می‌کنیم که تنها به‌مدت دو سال و نیم، برنامه هسته‌ای ایران را به تاخیر انداخته اما پس از آن می‌تواند سانتریفیوژهای پیشرفته را بدون هر گونه محدودیت توسعه داده و نصب کند.»

وبگاه خبری «آکسیوس» نیز به نقل از نفتالی بنت گزارش داد که هیئت مذاکره‌کننده ایران در اتریش، «حذف نام سپاه پاسداران از فهرست گروه‌های تروریستی آمریکا» را به عنوان شرط دستیابی به توافق هسته‌ای در وین مطرح کرده است.

خبرگزاری «ایسنا» نیز شنبه، 20 فوریه خبر داد که 250 نماینده مجلس ایران در نامه‌ای به ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری این کشور، خواستار «حفظ خطوط قرمز‌ نظام‌ در مذاکرات» شدند.

نمایندگان مجلس ایران در این نامه با نام‌بردن از تحریم‌های «آیسا، کاتسن و روترن» از دولت ابراهیم رئیسی خواستند تا در مذاکرات وین، نسبت به لغو تمام تحریم‌ها از جمله تحریم‌های تروریسم، موشکی و حقوق بشری اقدام کند.

این نامه که توسط اکثر نمایندگان مجلس ایران به امضا رسید، از دولت این کشور خواسته است تا با دریافت ضمانت از آمریکا و طرف‌های اروپایی، مانع خروج آن‌ها از برجام شده و نسبت به عدم به‌کارگیری «مکانیسم ماشه» تعهد دهند.

سازوکار «اسنپ‌بک» یا «ماشه»، طرحی است که طی‌ چند سال گذشته، به دلیل عدم تعهد ایران به برجام، فشاری حداکثری بر تهران وارد کرده بود.