وزیر دفاع آمریکا: در بحران اوکراین حتی صحبت از به‌کارگیری سلاح‌های هسته‌ای هم خطرناک است

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا هشدار داد حتی صحبت کردن درباره به‌کارگیری سلاح‌های هسته‌ای در ارتباط با بحران اوکراین، نیز هم خطرناک است و چنین گفتمانی به سوءمحاسبه‌های گسترده منجر خواهد شد.

آستین در مصاحبه با ان‌بی‌سی نیوز درباره توان هسته‌ای آمریکا ابراز اطمینان کرد و گفت ایالات‌متحده نه تنها می‌تواند کاملا از خود محافظت کند، بلکه قادر است از متحدان و شرکای خود نیز محافظت کند.

وزیر دفاع آمریکا در پاسخ به پرسشی درباره توان روسیه در ادامه جنگ اوکراین گفت: روسیه برای ادامه حمله به اوکراین همچنان توانایی نظامی لازم را دارد.

آستین گفت با توجه به اینکه آمریکا در منطقه جنگ اوکراین هواپیما و نیروی نظامی ندارد، نمی‌تواند گزارش‌ها درباره عقب‌نشینی نیروهای روسیه را تایید کند.

او خاطرنشان کرد روسیه در حال حاضر گزینه‌های مختلفی در اختیار دارد که یکی از آنها تنش‌زدایی و روی آوردن به دیپلماسی است.

آستین با ستایش مقاومت مردم اوکراین در برابر روسیه گفت: «مطمئنم روس‌ها فکر نمی‌کردند در چنین موقعیتی قرار بگیرند.»

او با تاکید بر موضع آمریکا در پرهیز از جنگ با روسیه گفت: «در این مقطع هدف ما این است که در جهت حمایت از مردم اوکراین در دفاع از خود هر کاری را که ممکن است انجام دهیم.»

او در پاسخ به پرسشی درباره تقاضای مقام‌های اوکراینی برای ایجاد یک منطقه پرواز ممنوع به سرپرستی آمریکا در اوکراین گفت: ایجاد منطقه پرواز ممنوع مستلزم درگیر شدن با هواپیماهای روسی است و با توجه به اینکه ایالات‌متحده قصد ندارد در اوکراین با روسیه درگیر شود، چنین امکانی وجود ندارد.

آستین افزود: فکر نمی‌کردم آمریکا و متحدانش در سال ۲۰۲۲ در ارتباط با اوکراین با وضعیت کنونی مواجه شوند و چنین وضعی نباید پیش می‌آمد، اما این فقط در نتیجه انتخاب شخص پوتین بود.

او اتحاد کشورهای عضو ناتو در واکنش به جنگ اوکراین را بسیار چشمگیر و تاثیربرانگیز دانست.