دانشگاه علوم پزشکی اهواز: وقوع پدیده ریزگردها در خوزستان ۴۳۴ نفر را راهی بیمارستان‌ کرد

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت که در پی وقوع پدیده ریزگردها در مناطق مختلف استان خوزستان، روز دوشنبه ۴۳۴ بیمار با علائم تنفسی به مراکز درمانی این استان مراجعه کردند و تحت مراقبت قرار گرفتند.

حبیب حی‌بر افزود که در وضعیت بروز ریزگردها عموم مردم به ویژه بیماران قلبی، تنفسی و سالمندان باید توصیه‌های پزشکی را کاملا رعایت کنند و هنگام قرار گرفتن شاخص آلایندگی در وضعیت خطرناک، حتی‌الامکان از منزل خارج نشوند.

در همین حال جلسه کارگروه اضطرار آلودگی هوای استان خوزستان دوشنبه شب به ریاست استاندار خوزستان و با حضور اعضای این کارگروه برگزار شد.

بنابر اعلام استانداری خوزستان در این جلسه کارگروه اضطرار آلودگی هوا تصویب کرد که مدارس ابتدایی ۱۲ شهرستان شامل اهواز، حمیدیه، باوی، کارون، ماهشهر، امیدیه، رامشیر، شادگان، دشت آزادگان، هویزه، بهبهان و هندیجان در نوبت صبح سه‌شنبه ششم اردیبهشت‌ ماه تعطیل است.

از سوی دیگر محمدجواد اشرفی، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان خوزستان، گفت که شاخص آلایندگی هوا روز دوشنبه در بسیاری از شهرهای این استان از ۳۱ برابر حد مجاز نیز عبور کرده بود.

اشرفی گفت که شاخص آلودگی هوا شهر امیدیه چهار هزار و ۷۰۸، ماهشهر یک هزار و ۷۸۳، بندر امام یک هزار و ۱۵۸، رامشیر یک هزار و ۹۴ میکروگرم بر متر مکعب بوده است.

میزان شاخص آلودگی هوا همچنین در بهبهان ۹۳۰، اهواز ۷۰۸، مسجدسلیمان ۶۰۱، شوش ۵۱۰، حمیدیه ۴۳۰، ایذه ۴۲۵، گتوند ۳۶۶، دزفول ۳۶۱، شادگان ۲۷۶، اندیمشک ۲۱۲، سوسنگرد ۱۷۶، و خرمشهر ۱۰۷ میکروگرم بر متر مکعب ثبت شد.

وقتی شاخص آلودگی کیفیت هوا بین صفر تا ۵۰ باشد کیفیت هوا خوب و بین ۵۰ تا ۱۰۰ کیفیت هوا قابل قبول است اما قرار گرفتن این شاخص ۱۰۰ تا ۵۰۰ شامل چهار مرحله هوای ناسالم برای گروه‌های حساس، ناسالم برای همه گروه‌ها، خیلی ناسالم و خطرناک است.

با وجود اینکه شاخص آلودگی هوا در بسیاری از شهرهای خوزستان روز دوشنبه به چندین برابر حد مجاز رسید مقام‌های مسئول از تعطیلی ادارات و مدارس خودداری کردند.

در همین ارتباط مجتبی یوسفی، نماینده مجلس شورای اسلامی، گفت: مسئولان خوزستان نباید مردم را در گرد و غبار، بلاتکلیف می‌گذاشتند و نمی‌شود دانش‌آموزان به مدرسه بروند یا فرد سالمندی در محل کار حاضر شود و سپس مردد بمانند که تعطیلی اعلام می‌شود یا خیر.

یوسفی افزود: مردم خواهان اقدام عملی هستند و می‌گویند که وقتی گرد و غبار به تهران می‌رسد این موضوع مهم می‌شود اما کسی نمی‌خواهد فکری به حال مردم استان خوزستان و غرب کشور کند.

نماینده اهواز گفت: در سال‌های ۹۶ و ۹۷ دو هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان برای موضوع ریزگرد‌ها در استان اختصاص یافت و ۵۰ درصد این اعتبارات تخصیص داده شد و اکنون باید به مردم گزارش شود که این اعتبارات به چه صورت و در کجا هزینه شده است.