قیمت دلار در ایران از مرز 30 هزار تومان گذشت

در ادامه بحران اقتصادی، موج جدید گرانی و افزایش سرسام‌آور قیمت کالاهای اساسی در ایران، قیمت هر دلار آمریکا در بازار آزاد تهران، نسبت به روز گذشته با رشد 1.41 درصدی از مرز 30 هزار تومان فراتر رفت.

بر اساس جدولی که «ایرنا»، خبرگزاری رسمی دولت ایران در کانال تلگرامی خود منتشر کرده، پنج‌شنبه 22 اردیبهشت، قیمت دلار در بازار آزاد 30 هزار و 370 تومان، قیمت یورو 33 هزار و 240 تومان و قیمت پوند انگلیس 38 هزار و 780 تومان معامله شده است.

قیمت هر دلار آمریکا در مقابل ریال پول ملی ایران طی دو ماه اخیر بیش از 14 درصد رشد کرده است.

این در حالی است که ابراهیم رئیسی، رئیس‌ جمهوری ایران طی کارزار انتخاباتی اخیر خود وعده داده بود که با تمرکز بر ظرفیت‌های داخلی و گره نزدن اقتصاد کشور به تاثیرات عوامل خارجی نظیر مذاکرات وین و توافق هسته‌ای، قیمت کالاهای اساسی را کاهش و بهای دلار را به 5 هزار تومان خواهد برساند.هنوز مقامات ایران توضیح نداده‌اند که علت رشد پیاپی نرخ ارزهای خارجی در مقابل ریال چیست، اما به نظر می‌رسد بانک مرکزی به‌رغم افزایش چشمگیر درآمدهای صادراتی، توان یا تمایل به تزریق ارز کافی به بازار را ندارد.

مقام‌های دولتی بارها اعلام کرده‌اند که ماهانه ۱۰ هزار میلیارد تومان از درآمدهای دولت (از محل صادرات نفت و غیره) برای بازپرداخت بدهی‌های سررسیده شده دولت مصرف می‌شود.

صندوق بین‌المللی پول در تازه‌ترین گزارش خود که ماه جاری منتشر کرده، می‌گوید که انتظار می‌رود کل صادرات ایران در سال جاری به ۱۴۰ میلیارد دلار برسد؛ در حالی که این رقم در سال ۲۰۲۱ حدود ۹۲ میلیارد دلار و در سال ۲۰۲۰ حدود ۵۴ میلیارد دلار بود.

بهای نفت در بازارهای جهانی به حدود ۱۱۰ دلار اوج گرفته و به تبع آن قیمت فرآورده‌های نفتی، گاز، پتروشیمی و معدنی بیش از دو برابر شده‌است.

به‌رغم رشد چشمگیر درآمدهای صادراتی، دولت ابراهیم رئیسی اقدام به حذف تدریجی ارز ترجیهی برای واردات و آزاد کردن قیمت نان و برخی اقلام غذایی کرده‌است.

در شرایط کنونی که به گفته کارشناسان، اقتصاد ایران مختل و در آستانه فروپاشی است بر خلاف نظر ابراهیم رئیسی و شعارهای انتخاباتی او تاثیرات رویکردهای سیاسی و ناکارآمدی سیاست‌گذاری‌های اقتصادی به ویژه در بازار کالاهای اساسی، قیمت دلار، شاخص بورس، قیمت خودرو، طلا و مسکن بیش از پیش نمایان شده و در چنین شرایط بحرانی از تاثیر فوق‌العاده شرایط خارجی بر شاخص‌های اقتصادی این کشور حکایت دارد.