آمریکا: احیای توافق هسته‌ای به بازگشت کامل ایران به تعهدات برجامی بستگی دارد

بیل روسو، معاون دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در امور روابط عمومی بین‌المللی با ابراز نگرانی‌های ایالات متحده آمریکا درباره عدم شفاف بودن برنامه هسته‌ای ایران، گفت چنانچه تهران به‌طور کامل به تعهدات برجامی
خود بازگردد دستیابی به توافق هسته‌ای امکان‌پذیر خواهد شد.

روسو شنبه 28 خرداد در مصاحبه با روزنامه فرامنطقه‌ای «الشرق الاوسط» در لندن، درباره مذاکرات وین برای احیای توافق هسته‌ای با ایران گفت: «برای ما، مذاکرات وین بر پرونده هسته‌ای متمرکز است بدیهی است که ما نگرانی‌های جدی در مورد رفتار بی‌ثبات کننده ایران در منطقه، برنامه موشکی و بسیاری از سیاست‌های منطقه‌ای تهران داریم، اما صرف نظر از اینکه در وین چه اتفاقی می‌افتد، باید با این سیاست‌های بی‌ثبات کننده ایران مقابله کنیم و در این راستا به دنبال ادامه تعامل با شرکای خود در منطقه، اروپا و سراسر جهان خواهیم بود».

روسو درباره مذاکرات وین گفت: «معتقدیم توافقی در دست است که دستاوردهای واقعی عدم اشاعه را برای جامعه بین‌الملل فراهم می‌کند، به ثبات منطقه‌ای بیشتر کمک می‌کند و منافع امنیت ملی ما را تامین می‌کند البته اگر ایران آماده بازگشت به اجرای آن باشد».

در بخش دیگری از سخنان خود، روسو گفت «ایالات متحده با ارزیابی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی موافق است که اقدامات اخیر ایران در زمینه راستی‌آزمایی و نظارت، ما را به سمت این باور که ایران شفافیت کمتری در موضوع هسته‌ای دارد، سوق می‌دهد. در حالی که جامعه بین‌المللی با اجماع بر لزوم شفاف‌سازی ایران درباره برنامه هسته‌ای آن تاکید دارد.»

روسو درباره تحولات برنامه هسته‌ای ایران گفت معتقدیم هنوز فرصت برای توافق وجود دارد که مقدمه آن بازگشت کامل و متقابل به تعهدات است.

او ضمن اشاره به دستاوردهای واقعی توافق در صورت حصول که شامل عدم گسترش سلاح هسته‌ای می‌شود، تاکید کرد که ایالات متحده به ارزیابی‌های منظم این موضوع با کارشناسان فنی خود ادامه می‌دهد. اما این ایران است که باید قاطعانه تصمیم بگیر که می‌خواهد به توافق بازگردد یا از کل جامعه بین‌المللی منزوی شود.

روابط آمریکا و سعودی
معاون امور روابط عمومی بین‌المللی دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در بخش دیگری از اظهارات خود ضمن اشاره به منافع مشترک ایالات متحده آمریکا و پادشاهی عربی سعودی در سطح «منطقه و جهان»، روابط عمیق و راهبردی میان دو کشور را تحسین کرد.

او گفت که آتش‌بس یمن دستاورد با ارزش شراکت واشنگتن و ریاض است که به نجات جان انسان‌ها در این کشور کمک می‌کند.

روسو گفت: «نزدیک به 80 سال است که یک رابطه عمیق راهبردی و شراکت ایالات متحده و سعودی را به هم نزدیک کرده است. این روابط نشان دهنده منافع مشترک ما نه تنها در منطقه بلکه در سراسر جهان است.»

این مقام آمریکایی گفت: «یمن امروز یک نمونه مهم و موقت است، زیرا دستیابی به آتش‌بس برای جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا و ملک سلمان، پادشاه سعودی اولویت دارد».

مقام وزارت خارجه آمریکا همچنین نقش محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی را در تمدید آتش‌بس در یمن بسیار حائز اهمیت دانست.

روسو همچنین اظهار داشت:«این آتش‌بس منافع ایالات متحده و امنیت منطقه‌ای که به نفع همه ما است را افزایش می‌دهد».

او گفت آتش‌بس باعث دستیابی به نتایج ملموسی نظیر امکان دسترسی به کمک‌های بشردوستانه، نقل و انتقال کالاها و برخورداری مردم یمن از آزادی تردد بیشتر می‌شود.

روسو افزود:«این آتش‌بس جان انسان‌ها را نجات می‌دهد. فکر می‌کنم این یک نمونه عالی و بارزی از دستاوردهای شراکت آمریکا و سعودی در منطقه است.»

فرصت‌های صلح پایدار
این مقام وزارت خارجه آمریکا در ادامه گفت: «واشینگتن امیدوار است که طرف‌های درگیر در یمن با تلاش‌های سازمان ملل به «مذاکرات جدی» بپردازند و امیدواریم این تلاش‌ها به صلح پایدار منجر شود».

او افزود:«نتایج آتش‌بس کنونی بسیار دلگرم کننده است. تمرکز ما بر حمایت از مردم یمن است، اطمینان از دریافت کمک‌های بشردوستانه مورد نیاز، راه‌اندازی مجدد تجارت از طریق بنادر و حصول اطمینان از اینکه آتش‌بس نتایج ملموس واقعی برای همه به همراه خواهد داشت».

روسو گفت مزایایی آتش‌بس فعلی انگیزه‌ همه طرف‌های درگیر برای حفظ و تبدیل آن به آتش‌بسی پایدار را تقویت می‌کند.

این مقام وزارت خارجه آمریکا گفت کشورش در این زمینه قادر است از طریق حمایت‌های بشردوستانه فشار وارد کرده و یا مشوق‌هایی را ارائه کند، اما در نهایت این طرف‌های درگیر یمنی هستند که باید درباره حمایت از فرآیند صلح‌ در یمن یا تخریب آن تصمیم‌گیری کنند.