آمریکا برای چند شرکت چینی به‌دلیل همکاری با ایران محدودیت صادراتی وضع کرد

این شرکت‌ها از سوی وزارت بازرگانی آمریکا به فعالیت‌هایی در مغایرت با امنیت ملی و منافع سیاست خارجی این کشور متهم شده‌اند.وزارت بازرگانی ایالات متحده آمریکا، نام 12 شرکت مستقر در چین را به دلیل نقض تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی و همکاری نظامی با این کشور در فهرست شرکت‌هایی که برای آنها محدودیت‌های صادراتی وضع می‌شود، قرار داد.

این 12 شرکت مستقر در چین با فعالیت‌های «فریبکارانه» قطعات الکترونیکی‌ با منشا آمریکا را به ایران صادر کرده‌اند که در نهایت باعث حمایت از بخش نظامی ایران می‌شد.

این شرکت‌ها از سوی وزارت بازرگانی آمریکا به فعالیت‌هایی در مغایرت با امنیت ملی و منافع سیاست خارجی این کشور متهم شده‌اند.

وزارت بازرگانی آمریکا در بیانیه‌ای گفته است این شرکت‌ها را در فهرست سیاه «Entity List» این وزارت‌خانه قرار داده است.

خرید اقلام و محصولات از شرکت‌هایی که در این لیست قرار گرفته‌‌اند برای اشخاص و شرکت‌های آمریکایی ممنوع نیست ولی صادرات محصولات آمریکایی به این شرکت‌ها ممنوع است و برای خرید یا صادرات «کالاهای خاص»، نیاز به مجوز ویژه از سوی آمریکا دارند.وزارت بازرگانی آمریکا همچنین تعدادی از شرکت‌های مستقر در چین، لیتوانی، ازبکستان، ویتنام و بریتانیا را به دلیل نقض تحریم‌های روسیه در فهرست سیاه خود قرار داد.

صادرات محصولات آمریکایی به شرکت‌های این فهرست ممنوع است و برای صادرات یا خرید کالاهای خاص از آنها نیز به مجوز ویژه نیاز است.

وزارت خزانه‌داری آمریکا روز ۲۶ خرداد نیز جینگ‌فنگ، شهروند چینی، دو شرکت چینی، محمدسعید رکن‌الدین، شهروند ایرانی و چند شرکت پتروشیمی ایران را به فهرست تحریم‌های خود اضافه کرده بود.

آمریکا پیش از این نیز شرکت‌های مختلف چینی را به دلیل همکاری با ایران تحریم کرده است.

در سال ۹۸، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه وقت ایالات متحده، اعلام کرد شرکت چینی «ژوهی ژن رانگ»، به دلیل نادیده‌ گرفتن محدودیت‌های اعمال شده در بخش صنعت نفت ایران از سوی آمریکا، تحریم شده است.

همزمان وزارت خزانه‌داری آمریکا، روز دوشنبه ۳۱ تیر ۹۸، مدیر این شرکت چینی را در فهرست تحریم‌های خود قرار داد.

بنابر گزارش‌ها شرکت «ژوهی ژن رانگ» وابسته به دولت چین است.

همچنین در سال ۹۷ وزارت دادگستری آمریکا، شرکت فن‌آوری-مخابراتی هوآوی، دو شرکت تابعه و مدیر مالی این شرکت را به نقض قوانین تحریمی علیه ایران و کلاهبرداری بانکی متهم کرد.

منگ وانژو، مدیر ارشد مالی شرکت هوآوی و دختر بنیان‌گذار این شرکت در کانادا به درخواست آمریکا و به اتهام نقض تحریم‌ها علیه ایران بازداشت شد.

در نهایت پس از بازداشت دو شهروند کانادایی توسط چین و توافق دادستان‌های آمریکایی با منگ وانژو، او آزاد شد و به چین بازگشت.

وزارت بازرگانی آمریکا دسامبر سال گذشته هم اسامی 12 شرکت دیگر را به دلیل همکاری با بخش تسلیحاتی و موشکی ایران در نقض تحریم‌های ایالات متحده در همین فهرست قرار داده بود.