کمبود قطعات حساس جنگی در روسیه و نبرد در اطراف خرسون

کارشناسان امور دفاعی می‌گویند که روسیه برای تامین اجزای کلیدی سلاح‌های پیشرفته و تجهیزات ارتباطی خود که ساخت غرب است به مشکل برخورد کرده است.

«انستستیو رویال سرویسِز» در گزارشی می‌گوید که ارتش روسیه درحال تمام کردن ذخیره سلاح‌های خود در اوکراین است و کنترل شدیدتر صدور تجهیزات می‌تواند این کشور را در کمبود دایمی قرار دهد.

براساس این مطالعه مسکو از محموله‌های عبوری از پایانه‌های ثالث مثل هنگ‌کنک برای تامین نیازهای خود استفاده کرده است.

این موسسه سیستم‌های مدرن نظامی مورد استفاده روسیه، از جمله موشک‌های کروز و فناوری جنگ‌افزار الکترونیکی را بررسی کرده است و می‌گوید که ماموران اطلاعاتی روسیه سعی دارند مسیرهای تازه‌ای را برای دسترسی به قطعات میکروالکترونیک ساخت غرب ایجاد کنند.

اوکراین می گوید برای ضدحمله در جنوب علیه نواحی تحت اشغال روسیه آماده می‌شود و نیروهایش یک پل مهم در شهر تحت اشغال خرسون را گلوله‌باران کرده‌اند.

گذرگاه آنتونیفسکی یکی از دو نقطه‌ای است که نیروهای روسیه از طریق آن می‌توانند به نواحی تحت کنترل خود در غرب رود دنیپرو دسترسی پیدا کنند.

همزمان نیروهای روسیه همچنان سعی دارند کنترل کامل منطقه شرقی دونباس را به دست گیرند.

استفاده روسیه از نیروگاه هسته‌ای «به عنوان پایگاه»

در شمال شرقی خرسون، گلوله‌باران بزرگترین نیروگاه هسته‌ای اروپا در زاپوریژیا زنگ خطر را در سطح جهان به صدا در آورده است.

روسیه و اوکراین یکدیگر را به گلوله‌باران این نقطه متهم می‌کنند و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هشدار داده است که نبردها خطر «فاجعه اتمی» را به دنبال دارد.

پترو کوتین، رئیس شرکت نیروی هسته‌ای اوکراین، به بی‌بی‌سی گفت که روسیه زاپوریژیا را به یک پایگاه نظامی تبدیل کرده‌ و از آن برای انجام حملات به مواضع اوکراین استفاده می‌کند.

این مجتمع از اوایل ماه مارس تحت اشغال روسیه بود، هرچند تکنسین‌های اهل اوکراین همچنان آن را می‌گردانند.

همزمان ایوگنی بالیتسکی، فرماندار منصوب مسکو در زاپوریژیا می‌گوید که دستوری را برای برگزاری رفراندومی در آنجا به منظور «یکپارچگی مجدد» با روسیه امضا کرده است.

روسیه در سال ۲۰۱۴ با همین روش کریمه را به خاک خود ضمیمه کرد که از سوی دولت‌های غربی غیرقانونی اعلام شد. مقام‌های اشغالی در خرسون طرح‌های مشابهی را ارائه کرده‌اند.

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین گفته که اگر در نواحی اشغال همه‌پرسی برگزار کند امکان انجام مذاکرات صلح وجود نخواهد داشت.

تسلیحات آمریکایی بیشتر برای اوکراین
آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده از ارسال یک میلیون میلیارد دلار تسلیحات و ادوات نظامی از ذخایر ارتش آمریکا به اوکراین خبر داده است.

آقای بلینکن دوشنبه با صدور یک بیانیه، با اشاره به ادامه حملات روسیه علیه شهرها و روستاهای اوکراین در شش ماه گذشته، از عزم آمریکا بر ادامه حمایت از این کشور تا پایان جنگ، تاکید کرد.

بر این اساس، دولت جو بایدن تاکنون نه میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار کمک امنیتی در اختیار اوکراین گذاشته است.

به گفته آقای بلینکن، کمک جدید آمریکا به اوکراین شامل «مهمات، تسلیحات و وسایل مورد نیاز» ارتش اوکراین برای دفاع از این کشور است.

ولودیمیر زلنسکی، رییس‌جمهوری اوکراین با انتشار پیامی در توییتر، از کمک جدید آمریکا قدردانی کرده است.

به گفته آقای زلنسکی «هر دلار از این کمک گامی به سوی شکست کشور مهاجم است.»

روسیه بخش‌هایی از پیمان کاهش تسلیحات هسته‌ای راهبردی با آمریکا را به «طور موقت» تعلیق کرده است.

وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه‌ای که دوشنبه منتشر کرد، اعلام کرد اعطای دسترسی به بازرسان آمریکایی برای بازدید از تاسیسات نظامی بر اساس این پیمان راهبردی را به حالت تعلیق درآورده است.

این وزارتخانه اعلام کرد که بر اساس این پیمان، «در شرایط استثنایی» امکان اتخاذ چنین تصمیمی وجود دارد.

وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه خود گفت: «فدراسیون روسیه مجبور به اتخاذ این تصمیم شده است چرا که آمریکا در پی انجام بازرسی‌هایی است که با شرایط کنونی تطابق ندارد و باعث انتفاع یک طرفه ایالات متحده می‌شود.»

به نوشته این بیانیه، تحریم‌های اعمال شده علیه روسیه به خاطر جنگ اوکراین، مانع از سفر بازرسان این کشور به آمریکا برای انجام تحقیقات مشابه است.

روسیه می‌گوید از طریق مجاری دیپلماتیک آمریکا را از این تصمیم مطلع کرده است.