منابع امنیتی: روسیه سامانه «اس-300» را از سوریه خارج کرده است

شرکت «ایمیج ست اینترنشنال»، یک شرکت امنیتی اسرائیلی فعال در بخش هوا و فضا اعلام کرد که روسیه به دلیل جنگ اوکراین و کمبود سامانه‌های دفاع هوایی در روسیه، سامانه «اس-300» خود را از این کشور خارج کرده است.

این شرکت امنیتی شامگاه جمعه 4 شهریور تصاویری از مراحل جمع‌آوری سامانه اس-300 در اطراف شهر مصیاف در شمال غرب سوریه منتشر کرد و گزارش داد این سامانه که سال‌ها در حومه این شهر مستقر بود طی هفته گذشته برچیده شده است.

مراکز نظامی شهر مصیاف در استان حماه شامگاه پنج‌شنبه مورد حملات شدید هوایی اسرائیل قرار گرفت و آتش‌سوزی و انفجارهای پی در پی انبارهای مستقر در این منطقه تا ساعت‌ها ادامه داشت.
طبق گزارش این شرکت اسرائیلی، رادار این سامانه به پایگاه روسی «حمیمیم» در غرب سوریه منتقل شده و موشک‌های آن به بندر طرطوس برای حمل و بارگیری به مقصد بندر نوفوروسیسک در دریای سیاه انتقال یافته است.

تایمز اسرائیل هم گزارش داده که موشک‌های این سامانه برای تقویت سامانه‌های دفاع هوایی روسیه که در جنگ با اوکراین به‌شدت آسیب دیدند، به روسیه منتقل شده است.

نیروهای روسیه در ماه مه گذشته توسط سامانه اس-300 به حملات هوایی ارتش اسرائیل به اهداف نظامی در حومه مصیاف واکنش نشان دادند.

بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل یک هفته پس از این حادثه، وقوع آن را تایید کرد. حادثه مذکور اولین استفاده از سامانه اس-300 در سوریه علیه هواپیماهای اسرائیلی به‌شمار می‌رفت.

بکارگیری این سامانه علیه نیروی هوایی اسرائیل، به‌دلیل اداره این سامانه توسط نیروهای روسی، تحولی مهم در صحنه درگیری میان اسرائیل و نیروهای نیابتی ایران در سوریه محسوب شد.

اسرائیل پس از آن، چندین بار دیگر از جمله شامگاه پنج‌شنبه گذشته اطراف شهر مصیاف را هدف قرار داد.

به گفته ناظران، منطقه مصیاف پایگاه اصلی استقرار سپاه پاسداران و نیروهای نیابتی ایران است.

تصاویر ماهواره‌ای از حمله ماه مه گذشته اسرائیل به مصیاف، انهدام کامل یک مرکز نظامی زیرزمینی را نشان می‌دهد.

جنگ اوکراین باعث برخی اختلافات میان اسرائیل و روسیه به‌ویژه درباره چگونگی تحرکات نظامی اسرائیل در آسمان سوریه شده است.

مسکو و تل‌آویو در سال‌های اخیر به ایجاد «خط تماس اضطراری» اقدام کرده تا از درگیری مستقیم در سوریه اجتناب کنند.