اختلال گسترده اینترنت در ایران؛ اینستاگرام از ایران خواست حق آنلاین‌بودن مردم را احیاء کند


محدود شدن دسترسی به اینستاگرام در ایران

در واکنش به محدودشدن دسترسی به اینترنت در ایران یک سخن‌گوی گروه متا که مالک اپلیکیشن‌هایی چون فیسبوک، اینستاگرام و واتس اپ است غروب چهارشنبه در پاسخ به بی‌بی‌سی فارسی نوشت: «ما از قطع شدن دسترسی به اینترنت در ایران مطلعیم. ایرانی‌ها از اپلیکشن‌هایی چون اینستاگرام برای ارتباط با عزیزان‌شان استفاده می‌کنند و همچنین برای دسترسی به اطلاعات مهم و ارتباط با سایر جهان. ما امیدواریم حق آنها برای دسترسی به اینترنت به سرعت احیاء شود.»

روز چهارشنبه – ۳۰ شهریور – نت‌بلاکس، گروهی که ترافیک اینترنتی در جهان را زیر نظر دارد در تازه‌ترین گزارش خود گفت در بحبوحه اعتراض‌ها به جان باختن مهسا امینی، دسترسی به اینستاگرام و واتس‌اپ در ایران محدود شده و بسیاری از مشترکان تلفن‌های همراه امکان استفاده از اینترنت ندارند.

نت‌بلاکس همچنین از اختلال‌های شدید در مناطقی خبر داده است که تظاهرات اعتراضی جریان دارد و می‌گوید که ایران شاهد شدیدترین محدودیت‌های اینترنتی از زمان اعتراضات آبان ۱۳۹۸ تاکنون است.

نت‌بلاکس می‌گوید که نمودارهای موجود حاکی از اختلال در دسترسی به اینستاگرام، واتس‌اپ و سایر ارتباطات اینترنتی توسط شرکت‌های ارائه دهنده خدمات اینترنتی است. به گفته این گروه، دسترسی به اینترنت برای مشترکان اپراتورهای همراه اول و رایتل به کلی قطع شده و دسترسی بخشی از مشترکان ایرانسل به اینترنت هم قطع شده است.

در طی روز گذشته و با بالاگرفتن اعتراض‌های فراگیر در ایران، گزارش شاهدان عینی و مخاطبان بی‌بی‌سی فارسی هم حاکی از قطع یا اختلال و کندی اینترنت در بسیاری شهرهای ایران بوده است. طبق این گزارش‌ها، اینترنت شهرهای مختلف مانند سقز، کرمانشاه، سنندج و ارومیه با اختلال مواجه شده است.

توییتر «رادار ابر آروان» هم که وضعیت ارتباطات اینترنت دیتاسنترهای ایران و جهان را رصد می‌کند گفته است که در ارتباط دیتاسنترهای داخل ایران با اینستاگرام «اختلال» وجود دارد.

مخاطبان بی‌بی‌سی فارسی از قزوین، کرمان، یزد، سمنان، تهران و تبریز و شهرهای دیگر گزارش‌ اختلال و محدود شدن اینستاگرام را تایید کرده‌اند و کاربرانی در سراسر ایران از قطع ارتباط خود با پیام‌رسان واتس‌اپ خبر می‌دهند.

اینستاگرام و واتس‌اپ که برخلاف سایر شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها در ایران مسدود نشده بودند، محبوبیت فراوانی در میان کاربران ایرانی دارند.

قالیباف: مجلس دنبال بستن واتس‌اپ و اینستاگرام نیست
هشدار سازمان ملل: قطعی سراسری اینترنت می‌تواند نتایج مرگباری داشته باشد
صبح امروز ​​​​​​​وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت ایران در اظهاراتی که ساعاتی بعد تکذیب شد، از محدود کردن اینترنت در این کشور خبر داده و گفته بود: «به خاطر مسائل امنیتی و برخی از بحث‌هایی که این روزها وجود دارد، ممکن است گاهی اوقات محدودیت‌هایی توسط دستگاه‌های امنیتی تصمیم‌گیری و اعمال شود.»

او گفته بود که این وضع «در شرایط کنونی طبیعی است.⁣»

نت‌بلاکس دیروز از قطع چندین ساعته اینترنت در کردستان در پی اعتراض‌ها به جان باختن مهسا امینی خبر داده بود. توییتر فیلتربان هم پیشتر از «قطع خدمات ایرانسل در قزوین و اختلال نزدیک به قطعی در مرکز تهران» و «فیلتر شدن اینستاگرام در ایران» خبر داد.

این بار اول نیست که مقام‌های جمهوری اسلامی با بروز اعتراض‌ها و گسترش آن در کشور، دسترسی به اینترنت را محدود می‌کنند. هدف آنها از این کار، کنترل اعتراض‌ها و جلوگیری از خبررسانی در این باره است.

فعالیت خبرنگاران در ایران با محدودیت‌های زیادی مواجه است و اختلال در اینترنت و محدود کردن شبکه‌های اجتماعی امکان پوشش خبری اعتراض‌ها را بسیار دشوار می‌کند.

سازمان ملل متحد تیر ماه امسال، با یادآوری اتفاقاتی مانند قطع اینترنت در ایران در جریان اعتراض‌های آبان ۹۸، از همه کشورهای جهان خواست تا از چنین کاری خودداری کنند و هشدار داد که قطع اینترنت می‌تواند نتایج مرگباری داشته باشد. در جریان اعتراض‌های آبان ۹۸، حکومت ایران اینترنت را در سراسر کشور قطع کرد.