گروه هکری «انانیموس» وب‌سایت ریاست جمهوری ایران را هک کرد


وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران از اعمال محدودیت در اینترنت این کشور خبر داد
گروه هکری «انانیموس»، سحرگاه پنج‌شنبه، 31 شهریور در صفحه خود در توییتر از هک وب‌سایت ریاست جمهوری ایران خبر داد.

انانیموس در توییتر خود نوشت: «وب‌سایت رئیس جمهوری از کار افتاد. ما در مبارزه عادلانه مردم ایران در کنار آنها هستیم.»

این گروه سایبری همچنین در راستای حمایت از اعتراضات مردم ایران در واکنش به قتل مهسا (ژینا) امینی توسط ماموران گشت ارشاد وب‌سایت «صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران» و «پزشکی قانونی ایران» را شامگاه چهارشنبه هک کرد.

در همین رابطه، گروه‌های هکری تمامی زیردامنه سایت‌ شهرداری تهران را مورد حمله سایبری قرار داده و عکس مهسا امینی را در صفحه اصلی آن منتشر کردند.

پیشتر گروه انانیموس وبسایت «وزارت فرهنگ و ارشاد» و سایت «بانک مرکزی» ایران را مورد حمله سایبری قرار داده بود.

این گروه اطلاع داد، در راستای همدلی با معترضین ایرانی، وبسایت‌های دولتی ایران‌ را مورد هدف قرار می‌دهد.

قطع اینترنت در ایران
به دنبال گسترش اعتراضات در ایران، عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از اعمال محدودیت در اینترنت این کشور خبر داد.

زارع‌پور در این رابطه گفت، پهنای باند اینترنت این کشور «در کل» کاهش نیافته است، اما به‌دلیل تصمیم‌گیری دستگاه‌های امنیتی، احتمالا محدودیت‌هایی بر روی اینترنت اعمال خواهد شد.

وب‌سایت «نت بلاکس» که محدودیت‌های اینترنت را در جهان رصد می‌کند، شامگاه چهارشنبه از محدودیت شدید در دسترسی به «اینستاگرام» و «واتساپ» و قطع «اینترنت موبایل» خبر داد و آن را از زمان اعتراضات آبان 98 بی‌سابقه توصیف کرد.

اینترنت ماهواره‌ای
ایلان ماسک مدیرعامل شرکت «اسپیس‌ ایکس» نیز در واکنش به درخواست کاربران توییتر، اعلام کرده بود که برای ارائه خدمات اینترنت ماهواره‌ای به ایران، درخواست خود برای معافیت از تحریم‌های واشینگتن علیه تهران را ثبت خواهد کرد.

دولت آمریکا نیز در پاسخ به این اظهارنظر ایلان ماسک گفت، شرکت استارلینک برای ارائه خدمات ماهواره‌ای به مردم ایران نیاز به مجوز ندارد.

شرکت استارلینک وابسته به اسپیس ایکس پیش‌تر خدمات اینترنت برای مردم جنگ‌زده اوکراین ارائه داده بود.

جمهوری اسلامی با اختلال در شبکه اینترنت برای کند یا مسدود کردن جریان اطلاع‌رسانی استفاده می‌کند. پیش از آن با گسترش اعتراضات سراسری در پی اعلام گرانی بنزین در آبان 98، حکومت ایران اینترنت را به طور کامل قطع کرد تا اخبار مربوط به اعتراضات و سرکوب به جهان مخابره نشود.