آمریکا پهپاد تهاجمی ایران را بر فراز اقلیم کردستان عراق سرنگون کرد

در جریان حملات پهپادی و موشکی سپاه پاسداران ایران به پایگاه‌های احزاب کُرد ایرانی در اقلیم کردستان عراق، یک جنگنده F-15 آمریکایی یک هواپیمای بدون سرنشین سپاه پاسداران که برای حمله به سوی مقر نیروهای آمریکایی در اربیل می‌رفت را سرنگون کرد.

به گزارش خبرگزاری «سی‌ان‌ان»، فرماندهی مرکزی ایالات متحده «سنتکام» شامگاه چهارشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «حدود ساعت 14:10 به وقت محلی، نیروهای آمریکایی یک هواپیمای بدون سرنشین ایرانی مهاجر-6 را که به سمت اربیل حرکت می‌کرد، و به نظر می‌رسید تهدیدی برای پرسنل سنتکام باشد، را سرنگون کردند.»مهاجر-۶ همان پهپادی است که نیرو‌های روسیه در تهاجم نظامی خود در شرق اوکراین از آن استفاده می‌کنند. نیروهای اوکراینی نیز یکی از همین مدل پهپادهای ایرانی را سرنگون کرده‌اند.

به‌گفته ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا، در جریان این عملیات نظامی هیچ نیروی آمریکایی کشته یا مجروح نشد و هیچ خسارتی نیز به تجهیزات آمریکا در منطقه وارد نشد.آمریکا در حالی پهپاد ایرانی را در عراق سرنگون کردند که در روزهای گذشته سپاه پاسداران انقلاب اسلامی حمله‌های هوایی گسترده‌ای علیه نیروهای کرد مخالف نظام جمهوری اسلامی در مناطق مرزی کردستان عراق انجام داده‌اند.

به‌گفته سنتکام حمله‌های سپاه پاسداران در کردستان عراق، جان غیرنظامیان بی‌گناه را تهدید و خطری برای ثبات منطقه به‌شمار می‌رود.

به‌دنبال حمله‌های موشکی و پهپادی سپاه پاسداران در مناطق مرزی کردستان عراق، دولت عراق روز چهارشنبه سفیر ایران در بغداد را احضار کرد.

وزارت خارجه آمریکا و بریتانیا نیز روز چهارشنبه، در بیانیه‌های جداگانه حملات هوایی سپاه پاسداران به مناطق مرزی کردستان عراق را نقض حاکمیت ملی عراق و تمامیت سرزمینی این کشور توصیف کردند.

در جریان این حمله‌ها در روز چهارشنبه دست‌کم ۹ تن کشته شدند.

سامان برزنجی، وزیر بهداشت اقلیم کردستان عراق به «سی‌ان‌ان» گفت که در اثر حملات موشکی، پهپادی و توپخانه سپاه پاسداران به پایگاه‌های احزاب کُرد ایرانی، تاکنون نه نفر شامل افراد غیرنظامی کشته شده‌اند.

فرماندهی مرکزی آمریکا با محکوم کردن «حمله بی‌دلیل» سپاه به مقر احزاب کُرد ایرانی در عراق، اظهار کرده پرتاب چنین تعداد زیادی موشک بالستیک نگرانی‌ها را درباره «نیات بلندمدت ایران» و «تشدید بالقوه تنش» افزایش می‌دهد.

سرهنگ جو بوچینو، سخنگوی ارشد فرماندهی مرکزی ایالات متحده، در بیانیه «سنتکام» گفت: «چنین حملات بی‌رویه‌ای زندگی بی‌گناهان را تهدید می‌کند و ثبات منطقه را به خطر می‌اندازد».

به گفته «سی‌ان‌ان»، رژیم ایران در گذشته نیز احزاب کُرد ایرانی مستقر در عراق را مورد هدف قرار داده است، اما حملات سپاه از آخر هفته پیش افزایش یافته است. تهران احزاب کُرد را متهم می‌کند که از طریق حمایت از معترضانی که در پی کشته شدن مهسا امینی علیه رهبران ایران تظاهرات کرده‌اند، به ایجاد «بی‌ثباتی» در کشور دامن زده‌اند.

مقامات آمریکایی تاکید کردند که این باور در واشینگتن وجود دارد که رژیم ایران از طریق حمله به نیروهای کُرد، در پی منحرف کردن توجه جهانی از اعتراضات ضدحکومتی مردم ایران است که جمهوری اسلامی را در موقعیتی بحرانی قرار داده است.