واشینگن: آزادسازی منابع ارزی بلوکه‌‌شده ایران در ازای آزادی باقر نمازی «کذب» است

استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل، شب گذشته اعلام کرد، باقر نمازی، اجازه پیدا کرده ایران را برای «درمان پزشکی» ترک کند.در پی انتشار گزارش‌هایی در رسانه‌های نزدیک به جمهوری اسلامی و همچنین رسمی مبنی بر قریب‌الوقوع بودن آزادسازی «هفت میلیارد دلار» از دارایی‌های بلوکه‌شدن ایران از سوی آمریکا در ازای آزادی باقر نمازی شهروند دوتابعیتی ایرانی – آمریکایی، حساب کاربری شورای امنیت ملی آمریکا در توئیتر رسما این خبر را تکذیب کرد.همزمان، آدرین واتسون، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، یکشنبه 10 مهر در پاسخ کتبی به بخش فارسی «صدای آمریکا»، ادعای رسانه‌های حکومتی ایران را قویا رد کرد و گفت «گزارش‌های منابع ایرانی مبنی بر انتقال وجوه مرتبط به آزادی باقر نمازی و مرخصی سیامک نمازی مطلقا کذب است».

خبرگزاری «نور نیوز»، نزدیک به شورای عالی امنیت ملی ایران شامگاه شنبه 9 مهر گزارش داد که «طی هفته‌های اخیر مذاکرات فشرده‌ای با وساطت یکی از کشورهای منطقه درباره آزادسازی هم‌زمان زندانیان ایران‬⁩ و آمریکا انجام و میلیاردها دلار از منابع ارزی مسدود شده کشورمان نیز در این چارچوب در شرف آزادسازی است.»

در همین رابطه، خبرگزاری «تسنیم»، نزدیک به سپاه پاسداران اعلام کرد که بزودی «آزادسازی زندانیان ایران و امریکا» در ازای «آزادسازی منابع مسدود شده ارزی ایران در کره جنوبی» انجام خواهد شد.

تسنیم از قول «یک مقام مطلع» گزارش داد، قرار است «7 میلیارد دلار از منابع ارزی مسدود شده در اختیار بانک مرکزی» ایران قرار گیرد.

بانک مرکزی ایران هم در گفت‌وگو با خبرگزاری «تسنیم» بر تلاش ایران برای آزادسازی دارایی‌های بلوکه شده تاکید کرد، اما توافق ایران با آمریکا برای آزادسازی هفت میلیارد دلار را تایید نکرد.

باقر نمازی، نماینده سابق یونیسف، در سال 2016 با اتهامات امنیتی و جاسوسی برای آمریکا در ایران بازداشت شد. او و فرزندش سیامک که پیشتر در سال 2015 به همین اتهام بازداشت شده بود، به 10 سال زندان محکوم شدند.

استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل، شب گذشته اعلام کرد، باقر نمازی، اجازه پیدا کرده ایران را برای «درمان پزشکی» ترک کند.

به گفته ناظران، جمهوری اسلامی با بازداشت و زندانی‌کردن شهروندان دوتابعیتی از آنها به عنوان اهرم فشار و ابزاری برای چانه‌زنی با غرب بهره‌برداری می‌کند.

ایران کوشید در جریان مذاکرات اتمی مسئله زندانیان دوتابعیتی را با مذاکرات گره بزند و به امتیازاتی دست یابد. با این حال مقامات آمریکایی همواره بر عدم ارتباط این دو پرونده تاکید داشتند.

هم اکنون دست‌کم دو زندانی دو تابعیتی ایرانی-آمریکایی به نام‌های مراد طاهباز و عماد شرقی در ایران بازداشت هستند.