هفدهمین شب تظاهرات مردم ایران؛ اقدامات تحریمی و احضار کاردار ایران در لندن

با تداوم تظاهرات ضد‌حکومتی مردم ایران برای هفدهمین شب متوالی، شهر خرّم‌آباد، مرکز استان لرستان شاهد اعتراضات مردمی گسترده‌ای در مراسم خاکسپاری «نیکا شاکرمی» بود.

نیکا شاکرمی دختر 17 ساله‌ای بود که حدود ده روز پیش در حوالی بلوار کشاورز مفقود شده و ماموران حکومت دو روز پیش جسد او را در حالی‌که صورتش از شدت ضربات وارده به آن متلاشی شده بود به خانواده او تحویل دادند.مراسم تشییع پیکر این دختر نوجوان با حضور پر تعداد مردم لرستان برگزار شده و به‌رغم حضور ماموران سرکوب و اقدام آنها به تیراندازی به سوی تشییع کنندگان با سر دادن شعارهای تندی علیه سران جمهوری اسلامی ادامه یافت.

محکومیت سرکوب و اقدامات تحریمی علیه ایران
همزمان با انتشار اخباری در رسانه‌های جهان درباره تشدید موج خشونت و سرکوب علیه معترضان در ایران که افزایش شمار کشته شدگان به 141 نفر را به‌دنبال داشته، اخباری نیز مبنی بر اعمال تحریم‌های بیشتر علیه افراد و نهادهای سرکوب‌گر در ایران توسط اتحادیه اروپا و کانادا منتشر شد.

در این راستا دولت کانادا از اعمال تحریم‌هایی بر 25 مقام و 9 نهاد ایرانی از جمله نیروی فرامرزی سپاه قدس، سپاه پاسداران و گشت ارشاد ایران که در سرکوب معترضان نقش مستقیمی داشته‌اند خبر داد.

دولت بریتانیا نیز به دلیل برخورد خشونت‌آمیز نیروهای امنیتی علیه معترضان در ایران، کاردار جمهوری اسلامی در لندن را فراخوانده است و معاون رسانه‌ای کاخ سفید نیز نسبت به خشونت به‌کار رفته علیه معترضان، به ویژه دانشجویان ابراز نگرانی کرد.

ادامه اعتراضات در دانشگاه‌ها، مدارس و خیابان‌ها
یک روز پس از فریب دانشجویان توسط وزیر علوم برای خارج کردن آن‌ها که در داخل دانشگاه شریف به صورت مسالمت‌آمیز در حال اعتصاب بودند و حمله نیروهای امنیتی به آن‌ها، اساتید و دانشجویان این دانشگاه به اعتراض خود ادامه دادند.

انجمن اسلامی این دانشگاه از خواندن «فاتحه دانشگاه، وزارت علوم و دولت» خبر داده و اعلام کرد که دانشجویان به اعتراضات خود ادامه می‌دهند. همزمان 65 استاد این دانشگاه در بیانیه‌ای خطاب به حکومت ایران نوشتند که تا ابد نمی‌شود با زور بر اکثریت مردم حکمرانی کرد. یک‌شنبه شب برخی از اساتید دانشگاه شریف با ایجاد زنجیره انسانی سعی کرده بودند از بازداشت گسترده دانشجویان خود جلوگیری کنند که با برخورد خشن و تیراندازی ماموران امنیتی مواجه شدند.

همزمان گزارش‌هایی نیز از برگزاری تجمع‌های اعتراضی و سرکوب دانشجویان در دانشگاه‌های تبریز، شهید مدنی تبریز، علوم‌پزشکی بندرعباس، صنعتی اصفهان، مشهد و علوم پزشکی کُردستان نیز منتشر شده است.

ویدیوهایی که از داخل دانشگاه شهید بهشتی نیز به بیرون ارسال شده نشان می‌دهد که دانشجویان در داخل ساختمان‌ها و حریم دانشگاه به شعارنویسی بر دیوارها اقدام کرده‌اند.

علاوه بر دانشگاه‌ها که به نظر می‌رسد نقطه شروع اعتراضات هر روزه مردم ایران هستند، اخباری مبنی بر تداوم تجمعات در شهرهای مختلف ایران نیز مخابره شده است. در اقلیم بلوچستان ایران، شاهدان عینی از ادامه یافتن اعتراضات تا سحرگاه دوشنبه در برخی شهرهای این منطقه چون شیرآباد خبر داده‌اند.

سازمان‌های حقوق‌بشری بلوچستان دوشنبه اعلام کردند که شمار کشته شدگان چند روز اخیر در زاهدان و سایر شهرهای این استان که احراز هویت شده‌اند، به 67 نفر رسیده است و بیش از 300 نفر نیز زخمی هستند که حال برخی از آن ها وخیم است.

به‌رغم قطعی اینترنت در بسیاری از مناطق ویدیوهایی رسیده از تهران دوشنبه 11مهر همچنین نشان می‌دهد شماری از معترضان در خیابان شریعتی تهران، شعار «مرگ بر دیکتاتور» سر داده‌اند و در سنندج نیز شماری از زنان روسری از سر برداشته و در خیابان به‌منظور نشان دادن اتحاد، همدلی و همبستگی میان مردم، رقص کُردی می‌کنند.

مدارس دخترانه کانون جدید اعتراضات
چندین ویدیو از همبستگی و همراهی دختران دانش‌آموز با زنان ایران و مردم معترض در روز دوشنبه 11 مهرماه در فضای مجازی منتشر شده است. در این ویدیوها که برخی مربوط به کرج در استان البرز است، دانش‌آموزان دختر با برداشتن مقنعه‌های خود شعار «زن زندگی آزادی» و «نه روسری نه توسری، آزادی و برابری» سر داده‌اند.

یکی دیگر از ویدیوهای منتشر شده از مدارس ایران نشان می‌دهد، دانش‌آموزان دختر خشمگین، در حالی‌که مقنعه‌های خود را در آورده‌اند یک مامور حراست را از محوطه مدرسه خود بیرون می‌کنند.

این در حالی‌است که علی خامنه‌ای، رهبر ایران، بالاخره بعد از هفده روز با حضور در یک مراسم نظامی، درباره اعتراضات جاری ایران که تا کنون بزرگ‌ترین اعتراضات در تاریخ جمهوری اسلامی بوده است، واکنش نشان داد.

خامنه‌ای خیزش مردم ایران را «اغتشاشات» خواند و گفت طراح آن، آمریکا و اسرائیل هستند. خامنه‌ای طبق معمول با تکرار ادعاهای پروپاگاندایی همه اعتراضات در ایران را توطئه خارجی دانست.

تظاهرات سراسری مردم ایران از روز جمعه 25 شهریورماه و در پی اعلام خبر قتل مهسا امینی، زن جوانی که توسط گشت ارشاد بازداشت، شکنجه شده و به کما رفته بود، آغاز شد.

این اعتراضات مردمی به سرعت به تظاهرات ضدحکومتی تبدیل شده و به اغلب شهرهای ایران سرایت کرده و به خارج از این کشور نیز امتداد یافت و به‌رغم سرکوب شدید و خشونت‌بار معترضان توسط ماموران همچنان برای هفدهمین شب متوالی ادامه دارد.