کانادا: با قوی‌ترین ابزارها رژیم «وحشی» جمهوری اسلامی ایران را پاسخگو می‌کنیم

دولت کانادا با قرار دادن سپاه پاسداران ایران در فهرست سازمان‌های تروریستی اعلام کرد 10 هزار نفر از مقامات ایرانی را از ورود به خاک خود ممنوع کرده است.

کانادا ضمن اعمال محدودیت بر تراکنش‌های مالی سپاه پاسداران ایران و نمایندگان آن، فهرست تحریم‌های اعمال شده علیه نهادها و افراد مسئول در سرکوب معترضان ایرانی را گسترش می‌دهد.

جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا در گفت‌و‌گو با خبرنگاران گفت که دولت او اقداماتی را برای جلوگیری از ورود اعضای ارشد سپاه پاسداران ایران به کانادا انجام می‌دهد.

ترودو گفت که این اقدام بر 50 درصد اعضای اصلی سپاه و بیش از 10000 عضو آن تأثیر خواهد گذاشت و دائمی خواهد بود.

ترودو همچنین گفت کشورش از قدرتمندترین ابزارهایی که در اختیار دارد برای پاسخگو کردن این رژیم «وحشی» استفاده می‌کند.

این اقدام دولت کانادا، پس از هفته‌ها فشار نمایندگان و مدافعان حزب اپوزیسیون دولت برای افزودن نام سپاه پاسداران ایران به فهرست سازمان‌های تروریستی، صورت گرفت.

همزمان کریستیا فیریلند، معاون نخست‌وزیر کانادا نیز صراحتا اعلام کرد که اعضای سپاه پاسداران ایران تروریست هستند و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز یک سازمان تروریستی است.کریستیا فریلند، معاون نخست وزیر کانادا، نیز جمهوری اسلامی را «حامی تروریسم، سرکوب‌گر، دین‌سالار و زن‌ستیز» خواند و گفت: «سپاه پاسداران یک سازمان تروریستی است.»

او با تاکید بر اینکه کانادا از تمام ابزارهای خود استفاده خواهد کرد تا اعضای سپاه را درباره نقض فاحش حقوق بشر و حقوق زنان پاسخگو کند، گفت: « کشور کانادا جای امنی برای پول سپاه یا رهبران آن نخواهد بود.»

با این‌حال، خبرگزاری «سی بی سی» کانادا نوشته است که آن‌چه که دولت اعلام کرده، به معنای قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان یک نهاد تروریستی در فهرست سازمان‌های تروریستی در کانادا نیست. این خبرگزاری دولتی گفته است که دولت کانادا در عوض، از مقررات قانون حفاظت از مهاجرت و پناهندگان (IRPA) برای هدف قرار دادن اعضای رژیم ایران و سپاه پاسداران استفاده می‌کند.

طی هفته‌های‌ اخیر در همبستگی با تظاهرات سراسری ضد‌حکومتی مردم ایران که در اعتراض به سرکوب و خشونت علیه زنان و در واکنش به قتل مهسا امینی در بازداشتگاه گشت ارشاد، آغاز شده است، کشورهای آمریکا، کانادا و اتحادیه اروپا اقدام به اعمال تحریم‌هایی علیه مقامات و افراد کلیدی مسئول در سیستم سرکوب رژیم ایران کرده‌اند.

کانادا پیش از این نیز 34 فرد و نهاد ایرانی را به دلیل نقض گسترده حقوق‌بشر و سرکوب خشونت‌بار معترضان ایرانی تحریم کرده بود.

از سویی وزارت خارجه آمریکا جمعه اعلام کرد که ایالات متحده می‌کوشد در هماهنگی با سایر کشورها تحریم‌هایی را علیه مقامات ایرانی مسئول در «سرکوب خونین» معترضان و «خشونت حکومتی علیه زنان» اعمال کند.

در همین راستا فیدانت باتیل، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به خبرنگاران گفت که سازمان‌های حقوقی معتبر تاکید کرده‌اند که «حکومت ایران تا کنون بیش از 100 نفر را در سرکوب خونین خود( علیه معترضان) کشته است».نمایندگان پارلمان کانادا در سال ۲۰۱۸ طرحی را تصویب کردند که از دولت می‌خواهد سپاه پاسداران را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار دهد. با این حال دولت کانادا تاکنون سپاه را در این فهرست قرار نداده و تنها نیروی قدس این سازمان را تروریست شناخته است.توماس جونو، استاد دانشگاه اتاوا، گفت اقدام جمعه دولت کانادا در مقایسه با قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست تروریسم، تاثیر بیشتری خواهد داشت زیرا از تلاش‌های جمهوری اسلامی برای پولشویی و آزار شهروندان ایرانی-کانادایی جلوگیری خواهد کرد.