فراخوان تشکل‌های مختلف برای تظاهرات سراسری در روز شنبه 16 مهر

پس از سه هفته اعتراضات سراسری در ایران و ادامه حضور مردم به‌ویژه دانشجویان و دانش‌آموزان معترض در خیابان‌های شهرهای گوناگون، تشکل‌ها و شخصیت‌های برجسته برای برگزاری تظاهرات گسترده در روز شنبه 16 مهر فراخوان دادند.

شورای دانشگاه صنعتی شریف با صدور بیانیه‌ای ضمن محکوم‌کردن‌ «ضرب و شتم و اعمال خشونت سبعانه علیه دانشجویان و استادان توسط نیروهای لباس شخصی و بعضا لباس فرم‌دار و وارد آوردن آسیب جسمی و روحی به آنان» خواستار «آزادی بی‌قید و شرط» دانشجویان بازداشتی شد.

این شورا همچنین اعلام کرد که در اعتراض به «هتک حرمت» این دانشگاه و محکومیت حوادث روز یک‌شنبه دهم مهر، «اعضای هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف» شنبه 16مهر مقابل کتابخانه مرکزی دانشگاه گرد هم خواهند آمد.

تصویر

«جمعی از جوانان محلات تهران» هم با صدور اطلاعیه شماره هفت خود از مردم ایران خواستند روز شنبه 16 مهر به خیابان‌ها و میدان‌های اصلی شهرها بیایند.

بیانیه این گروه همچنین از «کارمندان دولت و اصناف شریف کشور» خواسته به «اعتصاب سراسری» اقدام کنند.

پس از همراهی و همبستگی بی‌سابقه ایرانیان ساکن در خارج با اعتراضات سراسری، فعالان ایرانی ساکن کانادا در ونکوور با هدف همبستگی با دانشجویان و معترضان ایران برای ساعت 15 روز شنبه هشتم اکتبر مقابل «آرت گالری» فراخوان تجمع اعتراضی دادند.حامد اسماعیلیون، سخنگوی انجمن خانواده‌های قربانیان هواپیمای اوکراینی هم در صفحه توییتر خود نوشت: «در حمایت از دانشجویان و دانش‌آموزان ایران در روز شنبه 22 اکتبر تظاهرات بزرگی در یکی از شهرهای اصلی اروپایی برگزار خواهیم کرد. منتظر باشید.»

در همین رابطه، کانون نویسندگان ایران با محکوم‌کردن کشتار مردم بلوچ در زاهدان و سرکوب اعتراضات مردمی و دانشجویی، جنبش آزادی‌خواهانه مردم ایران را پیامد «خشم عمومی» در تباه شدن زندگی شهروندان طی چهار دهه حکومت جمهوری اسلامی توصیف کرد.

در این بیانیه آمده است: «مردم که در چند دهه‌ ‌گذشته برای بیان مطالبات خود، در جنبش‌‌های اعتراضی زنان، کارگران، معلمان، بازنشسته‌ها، نویسندگان، دانشجویان، اقلیت‌های دینی، قومی، جنسیتی و … حضور داشته و هر بار جدا جدا سرکوب شده‌اند، اکنون دریافته‌اند که تحقق خواسته‌هایشان جز از طریق همبستگی و مبارزه‌‌ی جمعی و نیز دستیابی به آزادی بیان، که نقض آشکار و هر روزه‌ آن در چهار دهه‌ اخیر زمینه‌ساز انواع سرکوب‌های حکومتی بوده است، امکان‌پذیر نیست.»

اعتراضات سراسری مردم ایران شامگاه پنج‌شنبه چهاردهم مهر برای بیستمین شب متوالی علیه سرکوب و استبداد جمهوری اسلامی ادامه یافت و معترضان در بسیاری از شهرهای کشور خواستار سرنگونی رژیم شدند.

همزمان، وزارت خزانه‌‌داری آمریکا وزیران کشور و ارتباطات همچنین پنج مقام ارشد سپاه و نیروهای پلیس فضای مجازی حکومت جمهوری اسلامی را به‌خاطر نقض گسترده حقوق‌بشر، سرکوب خونین معترضان و قطع اینترنت تحریم کرد.

از سویی، خبرگزاری «آسوشیتدپرس» در گزارشی اختصاصی از تظاهرات ضدحکومتی در ایران می‌گوید امتداد این اعتراضات و اینکه مدام از شکلی به شکل دیگر درمی‌آید، «تهدیدی جدی» برای جمهوری اسلامی به‌شمار می‌رود.

به گفته این خبرگزاری، این اعتراضاتِ ظاهرا خودجوش و بی‌رهبر، که عمدتاً طبقات متوسط و بالا را به خیابان‌ها آورده است، برخی نقاط قوت و ضعف اعتراضات ضدحکومتی را به نمایش می‌گذرد که طی چند دهه اخیر در ایران روی داده‌اند.

پارلمان اتحادیه اروپا هم با تصویب قطعنامه‌ای، مرگ مهسا (ژینا) امینی در ایران را به‌شدت محکوم کرد و خواستار اعمال تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه عاملان سرکوب خشونت‌آمیز تظاهرات در ایران شد.

بیش از شصت نماینده پارلمان اروپا روز گذشته با امضای فراخوانی، از سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا خواسته بودند تا سرکوب خشونت‌آمیز اعتراضات در ایران را به‌ شدت محکوم کرده و خواست مردم ایران برای ایجاد یک کشور «آزاد، دموکراتیک و سکولار» را به ‌رسمیت بشناسند.

نمایندگان پارلمان اروپا با اشاره به خیزش سراسری مردم ایران و گسترش اعتراضات در سراسر این کشور تاکید کردند، زمان برای به ‌رسمیت شناختن حق مردم ایران برای دفاع از خود و تغییر رژیم در این کشور فرا رسیده است.

افزایش حمایت های جهانی از معترضان ایران
در ادامه حمایت‌های جهانی از اعتراضات مردم ایران، مقامات ایالات متحده از رایزنی و هماهنگی با کشورهای متحد آمریکا و فعالان حقوق بشر برای حمایت از معترضان خبر دادند و مقام‌های بین‌المللی بر لزوم اقدام‌های عملی برای مقابله با دستگاه سرکوب جمهوری اسلامی تاکید کردند.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، در توییتی نوشت که روز جمعه با فعالان حقوق بشر و زنان ایرانی درباره اینکه آمریکا چگونه می‌تواند به حمایت از معترضان «شجاع» در ایران ادامه دهد، گفت‌وگو کرده است.

رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، در مصاحبه‌ با رادیو اِن‌پی‌آر گفت: «آنچه واشینگتن می‌خواهد حکومتی در ایران است که به حقوق اساسی مردمش احترام بگذارد و این سیاست تغییر رژیم نیست.»

مالی با اشاره به مواضع مقام‌های جمهوری اسلامی در نسبت دادن اعتراضات به ایالات متحده و اسرائیل گفت: «مقام‌های ایرانی آمریکا را مقصر [اعتراضات] می‌دانند، اما ما هیچ کاری نمی‌توانستیم برای برانگیختن چنین شجاعتی در میان مردم ایران انجام دهیم یا چنین خشمی نسبت به دولت آنها ایجاد کنیم.»

از سوی دیگر، ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی تاکنون بیش از ۱۰۰ نفر را در سرکوب خونین اعتراضات ایران کشته گفت: «به هماهنگی با متحدان و شرکای خود درباره چگونگی واکنش به سرکوب خونین معترضان و خشونت حکومتی علیه زنان در ایران ادامه خواهیم داد.»

آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان، نیز در واکنش به خیزش سراسری در ایران گفت: «زنان و مردان شجاع در ایران برای حقوق، صلح و آزادی خود تظاهرات می‌کنند و پاسخ رژیم به آنها مرگ و خشونت است.» او افزود: «اما ما با تحریم‌های هدفمند، صدای خود را برای زنان در سازمان ملل بلند می‌کنیم.»

در همین حال، وزارت خارجه فرانسه در توصیه‌نامه‌ای جدید نسبت به خطر بازداشت خودسرانه و محاکمه ناعادلانه در ایران هشدار داد و از اتباع فرانسوی خواست که در اسرع وقت ایران را ترک کنند.

در این توصیه جدید آمده گردشگران فرانسوی، از جمله افراد دوتابعیتی، که برای یک بازدید ساده توریستی به ایران سفر می‌کنند در معرض خطر بالای بازداشت قرار دارند.

در همین حال، تقاضاهای بین‌المللی برای واکنش‌ عملی غرب در ارتباط با سرکوب اعتراضات ایران و لزوم فراتر رفتن از سطح بیانیه‌های محکومیت‌آمیز در حال افزایش هست.

عبیر السهلانی، نماینده سوئد در پارلمان اروپا، در مقاله‌ای در پولیتیکو نوشت: «در حالی که مردم ایران دارند با جان خود بهای آزادی‌خواهی را می‌دهند، رهبران جهان در حاشیه ایستاده‌اند. زمان بیانیه‌های مطبوعاتی خیلی وقت است که گذشته. وقتش رسیده رهبران اروپا صراحتا موضع‌گیری و اقدام کنند.»

با این حال با وجود اعتراضات بی‌وقفه مردم ایران و جامعه بین‌المللی در پی کشته شدن مهسا امینی، یک منبع آگاه به ایران اینترنشنال خبر داد که در سفر مقام‌های نیروی انتظامی به قم برای دیدار با مراجع تقلید به آنها اعلام شده که فعالیت گشت ارشاد از اواسط آبان ماه دوباره از سر گرفته خواهد شد.

حمایت‌های هنرمندان شاخص و چهره‌های مشهور جهانی نیز از معترضان ایران همچنان ادامه دارد. گروهی از هنرمندان در ویدیویی که به صورت اختصاصی در اختیار ایران اینترنشنال قرار گرفته با اعتراض‌ها در ایران اعلام همبستگی کرده‌اند. در این ویدیو‌ هنرمندانی چون حسن خیاط‌باشی، ابراهیم حامدی (‌ابی)، مری آپیک، داریوش اقبالی، نوید نگهبان و نازنین بنیادی حضور دارند.

روز جمعه، هوزیر، خواننده پاپ ایرلندی، در توییتی با بازنشر ویدیویی از لب‌خوانی سارینا اسماعیل‌زاده، نوجوان کشته شده در اعتراضات، با یکی از آهنگ‌هایش، نوشت: «از ماجرای سارینا امروز با خبر شدم. زبانم قاصر است. ما از آزادی می‌گوییم، اما نمی‌دانیم هزینه نهایی جنگیدن برای آن چیست.»

علی مصفا، بازیگر و فیلم‌ساز ایرانی، نیز در یادداشتی با اشاره به حضورش در تظاهرات ضدحجاب اجباری در سال ۵۸ نوشت: «دانش‌آموزان و دانشجویان دیگر نه فریب لفاظی و توهمات خیال‌فروشان را می‌خورند و نه با تحقیر و تهدید جا می‌زنند.»