اعتصاب و اعتراض در پتروشیمی بوشهر


دوشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۱ کارکنان پتروشیمی بوشهر اعتصاب کردند.

بر اساس تصاویر منتشرشده در شبکه‌‍‌های اجتماعی، کارگران شاغل در پتروشیمی بوشهر که در منطقه عسلویه قرار دارد، در ساعات اولیه صبح دوشنبه تجمع و جاده را مسدود کرده‌اند.

کارکنان پتروشیمی بوشهر در عسلویه شعار «نترسید نترسید ما همه با هم هستیم» سر دادند.

تظاهرات دوباره ایرانیان در وین
هم‌زمان با تجمعات اعتراضی گسترده در روز شنبه ۱۶ مهر در بسیاری شهرهای ایران، حدود پنج هزار ایرانی مقیم وین، پایتخت اتریش، نیز بار دیگر تظاهرات کردند و علیه جمهوری اسلامی شعار دادند.

درخواست تظاهرکنندگان برگزاری تجمع در برابر سفارت تهران در وین بود، اما به‌گفته برگزارکنندگان تجمع، پلیس وین اجازه تجمع در برابر سفارتخانه را نداد و این تظاهرات در نزدیکی این محل برگزار شد.

تظاهرکنندگان علاوه بر شعار «زن، زندگی، آزادی»، شعارهایی هم با مضمون این‌که «آخوندها باید بروند» سر دادند.

پایین‌کشیدن پرچم جمهوری اسلامی از سفارت تهران در لندن
گروهی از معترضان ایرانی در لندن در ادامه تجمع اعتراضی خود در غروب یکشنبه به سفارت جمهوری اسلامی در لندن حمله کردند، تابلوی سفارت را تخریب و پرچم جمهوری اسلامی را پایین کشیدند و پرچم ایران با نشان شیروخورشید را جایگزین آن کردند.

کاردار سفارت ایران در لندن نیز با تأیید این خبر گفت معترضان «خسارت‌هایی را به تابلو و شیشه‌های سفارت وارد کردند».

خبرگزاری دولتی ایرنا هم به‌نقل از پلیس لندن نوشت: «حدود ساعت ۱۸:۳۰ یکشنبه ۹ اکتبر، گروهی به سفارت ایران نزدیک شدند. دو مرد به بالکن بالای درب ورودی رفتند، پرچم را برداشتند و یک پرچم جایگزین نصب کردند. این درحالی است که دیگران تلاش می‌کردند به جلوی ساختمان آسیب بزنند.»

انتشار ویدئویی جدید منسوب به نیکا شاکرمی
حساب توئیتری «+۱۵۰۰ تصویر» که اخبار اعتراضات سراسری را منتشر می‌کند، امروز ویدئویی را با این شرح منتشر کرد: «نیکا شاکرمی چند ساعت پیش از آن‌که به‌دست نیروهای جمهوری اسلامی کشته شود، وسط خیابان روبه‌روی ماموران ایستاده و درحالی‌که همراه با اطرافیانش مرگ بر دیکتاتور می‌گوید، روسری‌اش را آتش می‌زند.»

این در حالی است که جمهوری اسلامی در روزهای گذشته تلاش گسترده‌ای انجام داد تا بگوید نیکا شاکرمی «جزو معترضان نبوده و با پرت‌کردن خود از پشت‌بام خودکشی کرده است».

دبیر ستاد امر به معروف: سه میلیون داوطلب مقابله با بی‌حجابی را ساماندهی کنیم
دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر مدعی شد سه میلیون نفر در ایران تمایل دارند به موضوع حجاب و عفاف ورود کنند و آنها را می‌توان برای مقابله با «بی‌حجابی» ساماندهی کرد.

محمدصالح هاشمی گلپایگانی همچنین پیشنهاد جریمه رانندگان تاکسی اینترنتی را داد که زنان بدون حجاب را سوار می‌کنند.

وی اظهار داشت: «چند میلیون راننده تاکسی‌ اینترنتی اگر بدانند که با سوار کردن فرد بی حجاب جریمه می‌شوند بالای ۵۰ درصد مشکل کشف حجاب در خودروها حل می‌شود و در این صورت ۴ میلیون آمر به معروف و ناهی از منکر بدون هرگونه تنشی خواهیم داشت.»

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور همچنین به نحوه استخدام‌های وزارت آموزش و پرورش اعتراض کرد و آن را نمونه «ظلم و خیانت» توصیف کرد.

این مقام حکومتی گفت: «نمایندگان مجلس در حرکتی سیاسی- انتخاباتی به وزارت آموزش و پرورش اجازه دادند ۲۵ هزار نفر را استخدام و ظرف تنها ۱۸ روز گزینش کند. با این نحوه گزینش، احتمال اینکه معلمانی بی اعتقاد به دین وارد مدارس شوند بالاست و بعد انتظار داریم که خروجی مدارس، دختران باحجاب باشد!»

وزارت خارجه کانادا با افزایش سطح هشدار درباره سفر به ایران آن را به بالاترین مرحله رسانده که دستور به خودداری از سفر شهروندان کانادایی به این مقصد است.

این وزارتخانه خطاب به شهروندان کانادایی گفت: «با توجه شرایط نابسامان امنیتی، تهدید منطقه‌ای تروریسم و احتمال بازداشت خودسرانه از هر سفری به ایران خودداری کنید.»

اعتراض مهدی طارمی به خشونت علیه معترضان در ایران
مهدی طارمی، مهاجم تیم ملی فوتبال ایران، روز یکشنبه با انتشار متنی در صفحه اینستاگرام خود به خشونت نیروهای امنیتی علیه معترضان در ایران اعتراض کرد.

از آغاز اعتراضات کنونی در ایران بسیاری از چهره‌های ورزشی به حمایت صریح از معترضان پرداخته‌اند از جمله علی کریمی، ستاره سابق تیم ملی فوتبال ایران، و سردار آزمون، مهاجم دیگر تیم ملی و باشگاه بایرلورکوزن. اما مهدی طارمی به خاطر شادی پس از گلزنی به تیم اروگوئه در یک بازی دوستانه که در اوج اعتراضات سراسری صورت گرفت، هدف انتقادات بسیاری واقع شد. منتقدان همچنین او را به سکوت در قبال رخدادهای ایران متهم کرده‌اند.

مهدی طارمی در نوشته خود تاکید کرده که از سیاست سر درنمی‌آورد و فقط حرف دل خود را می‌زند .

وی سپس با اشاره به تصاویر سرکوب معترضان نوشته است: «اتفاقات خشونت‌آمیزی که در بعضی ویدیوها می‌بینم باورنکردنی و هولناک است. من به عنوان یک ایرانی که عاشق کشورم هستم به این رفتار اعتراض دارم. خصوصا کتک زدن زنان که بر خلاف دین ما و فرهنگ ماست و انتظار داشتم با این حرکات برخورد شود.»

اعتراضات مردمی در سنندج، مرکز استان کردستان ایران، شامگاه یکشنبه ۱۷ مهر ادامه یافت در حالی که برخی ویدیوها حاکی از تیراندازی‌های پیاپی در این شهر است.

شماری از ویدیوهایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده نشان می‌دهد معترضان شعارهایی نظیر «مرگ بر دیکتاتور» سر می‌دهند. رادیو فردا نمی‌تواند زمان تهیه این ویدیوها را به‌طور مستقل تایید کند.

اما یکی از این ویدیوها با صدایی در زمینه آن همراه است که گوینده توضیح می‌دهد ویدیو ۱۷ مهر گرفته شده است. این ویدیو که از ارتفاعی مشرف به شهر تهیه شده، گویای تیراندازی‌های شدید در سنندج است.

همچنین هه‌نگاو، گروه دیدبان حقوق بشر در کردستان، گزارش داده که در مناطقی مثل بهاران و کمربندی ۲۵ «یک لحظه صدای رگبار قطع نمی‌شود.»

کنسرت داریوش اقبالی در لندن به دلیل «تهدید امنیتی» نیمه‌تمام ماند
ویدیوهای منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که کنسرت داریوش اقبالی، خواننده شهیر ایرانی، در لندن به دلیل «تهدید امنیتی» متوقف و از حاضران خواسته شده است که سالن کنسرت را بلافاصله ترک کنند.

برخی از این ویدیوها تماشاچیان در سالن کنسرت را نشان می‌دهد که به دنبال اعلام ناگهانی توقف این کنسرت در میانه اجرا شعار «مرگ بر دیکتاتور» سر می‌دهند. تماشاچیان همچنین بیرون سالن کنسرت در خیابان نیز تجمع کردند و شعارهایی علیه حکومت ایران و رهبر جمهوری اسلامی سر دادند.

داریوش اقبالی در اعتراضات کنونی مردم ایران که در واکنش به جان باختن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد آغاز شده است، بارها از معترضان در ایران حمایت کرده و خواستار سرنگونی حکومت جمهوری اسلامی شده است.

شماری از کاربران شبکه اجتماعی توییتر که در کنسرت داریوش حضور داشته‌اند می‌گویند که «تهدید به بمب‌گذاری» علت ناتمام ماندن این کنسرت بوده است.