ترامپ: مردم ایران قربانیان نظام حاکم بر کشورشان هستند.. باید نظام تهران را منزوی کرد

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در سخنرانی خود در افتتاحیه کنفرانس عربی-اسلامی-آمریکایی، به سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران در منطقه و جهان پرداخت و اولین قربانیان نظام این کشور را، مردمش دانست.

او همچنین بر منزوی کردن نظام ایران تاکید کرد.

ترامپ در سخنرانی یکشنبه 21 مه خود، جهان عربی و اسلامی را خطاب قرار داد و از سعودی به خاطر حسن ضیافت از لحظه رسیدنش به این کشور، تشکر کرد.

آغاز فصلی جدید از همکاری با سعودی

رئیس جمهوری آمریکا افزود: «امروز فصلی جدید از همکاری و شراکت را با سعودی آغاز می‌کنیم». او گفت که حامل پیامی دوستی، امید و عشق به نمایندگی از مردم آمریکا است.

ترامپ خطاب به رهبرانی که به نمایندگی از 55 کشور عربی و اسلامی حضور یافتند، گفت که در پی برپایی ائتلافی برای از میان بردن تندروی به شکلی کامل است. او خاطرنشان کرد که در پی صلح، امنیت و شکوفایی در این منطقه و دیگر مناطق جهان است.

او افزود که به توسعه دوستی‌های مردم امریکا و برپایی ائتلاف‎‌های جدید متعهد شده است. او خاطرنشان کرد که توافق‌نامه‌های امضا شده با سعودی، هزاران شغل را در دو کشور ایجاد خواهد کرد. او تاکید کرد که توافق‌های همکاری نظامی، برای ارتش سعودی امکان ایفای نقشی بزرگتر را فراهم خواهد کرد.

افتتاح مرکز مبارزه با تروریسم در ریاض

ترامپ گفت: «امشب با افتتاح مرکز مبارزه با تروریسم در ریاض، گامی تاریخی خواهیم برداشت». او از ملک سلمان به خاطر رهبری پیشروانه‌اش تشکر و تاکید کرد که مرکز جدید نشانگر آن است که بزرگترین نقش در مبارزه با تروریسم، بر عهده مسلمانان است.

رئیس جمهوری آمریکا گفت: «آماده ایستادن در کنار شما برای یافتن منافع مشترک هستیم». او افزود که این کنفرانس، آغازی برای پایان کسانی خواهد بود که تروریسم را نشر می‌دهند.

ترامپ افزود: «ما در جنگی میان ادیان حضور نداریم، بلکه جنگ میان خیر و شر در جریان است.. هنگامی که به قربانیان خشونت می‌نگریم، به دین آن‌ها نگاهی نمی‌کنیم». او خاطراشن کرد که «راه صلح از این سرزمین مقدس آغاز می‌شود». او افزود که سعودی، وطن مقدس‌ترین مکان‌ها است.

ترامپ گفت که 95درصد از قربانیان تروریسم، مسلمانان هستند. او افزود: «آماده ایستادن کنار شما برای یافتن منافع مشترکیم. باید در پی رسیدن به هدفی واحد که شکست دادن تروریسم و تندروی است، متحد شویم».

حزب‌الله، حماس و داعش همان وحشیت را دنبال می‌کنند

او افزود: «حزب‌الله، حماس و داعش، همان وحشیت را دنبال می‌کنند. باید هر انسان مومنی از این که شخصی تروریست به نام دین اقدام به کشتن می‌کند، احساس اهانت کند». او تاکید کرد: «کشتن بی‌گناهان به نام دین توهین به پیروان همه ادیان است».

رئیس جمهوری آمریکا گفت آینده منطقه بدون شکست تروریسم و اندیشه‌های حامی آن، محقق نخواهد شد. او تاکید کرد که خاورمیانه، باید به یکی از مراکز تجارت جهانی تبدیل شود. او افزود: «این کنفرانس، آغازی برای صلح نه تنها در خاورمیانه، بلکه در جهان است»، و کشورهای خاورمیانه باید مشخص کنند به دنبال چه آینده‌ای هستند.

ترامپ اشاره کرد که آینده بهترد در منطقه، به بیرون راندن تروریست‌ها تکیه دارد. او گفت که سعودی و ائتلاف منطقه‌ای، اقدام‌های بزرگی علیه شورشی‌ها در یمن انجام داده‌اند و کشورهای اسلامی باید تضمین کنند که تروریست‌ها، پناهگاهی امن نخواهند یافت.

ترامپ گفت: «آماده اصلاح استراتژی‌مان برای مقابله با خطر تروریسم هشتیم. باید برای از میان بردن منابع کمک رسانی به گروه‌های تروریستی تلاش کنیم».

او حزب‌الله را یکی از گروه‌های تروریستی توضیف و تاکید کرد که کشورهای اسلامی، باید بیشترین نقش را در مبارزه با تروریسم ایفا کنند.

رئیس جمهوری آمریکا تاکید رد که رهبران دینی، باید در تبیین اندیشه‌های تروریستی، سهیم شوند به گونه‌ای که مبارزه با تندروی، همه‌جانبه باشد. او ادامه داد که باید از فرهنگ همزیستی و احترام دیگران در خاورمیانه، پشتیبانی کرد.

ایران از تروریست‌ها حمایت می‌کند

ترامپ افزود که ایران، از تروریست‌ها و گروه‌های شبه‌نظامی، حمایت مالی و تسلیحاتی می‌کند و آن‌ها را آموزش می‌دهد.

به گفته رئیس جمهوری آمریکا، ایران، تنش‌های فرقه‌ای را در منطقه شعله ور کرد و مسئول بر هم زدن ثبات در لبنان، عراق و یمن است. او افزود دخالت‌های ایران در بر هم زدن ثبات، در سوریه، بسیار واضح است و با پشتیبانی ایران، اسد علیه مردم خود مرتکب جنایت شد. او تاکید کرد: «باید با یکدیگر برای منزوی کردن ایران تلش کنیم و مانع از کمک رسانی‌اش به گروه‌های تروریست شویم. بزرگترین قربانی نظام تهران، مردم ایران هستند».

درباره بحران سوریه، رئیس جمهوری آمریکا گفت: «باید با یکدیگر برای پایان دادن به بحران انسانی در سوریه و از میان بردن داعش، همکاری کنیم». او اشاره کرد که خاورمیانه جز با رها شدن شهروندانش از تروریسم، به سمت آینده‌ای بهتر پیش نخواهد رفت.
A