اعتراض‌های ایران؛ قوه قضاییه شمار کشته‌شدگان در زندان اوین را هشت نفر اعلام کرد

بیانیه گروهی از روزنامه‌نگاران و فعالان فناوری: حیات اجتماعی-اقتصادی و امنیت مردم در خطر است

۹۶ روزنامه‌نگار و فعال حوزه فناوری در بیانیه‌ای به بازداشت‌های گسترده و محدود کردن اینترنت در ایران اعتراض کرده و هشدار داده‌اند که این «برخوردهای ناروا»، حیات اجتماعی و اقتصادی و امنیت مردم را «تهدید می‌کند.»

امضاکنندگان خواستار آزادی بازداشت‌شدگان و رفع محدودیت‌های فضای مجازی و آزادی دسترسی به اینترنت شده‌اند و نتیجه «طرح موسوم به صیانت» را جز «شکست» ندانسته‌اند.

به گزارش سایت اخبار فناوری دیجیاتو، «در یک ماه اخیر، روند مسدودسازی وی‌پی‌ان به اوج خود رسیده» و افزایش جستجوی کاربران ایرانی برای دریافت وی‌پی‌ان «یک رکورد تاریخی» بجا گذاشته است.

پس از گذشت بیش از یک ماه از اعتراض‌ها در ایران، دسترسی به اینترنت و بسیاری از شبکه‌ها و پیام‌رسان‌های اجتماعی مثل اینستاگرام، واتس‌اپ، تلگرام و فیسبوک بسیار محدود شده است.

نماینده مجلس ایران: تصمیم درباره دانش‌آموزان بازداشتی با قوه قضاییه است

احمد حسین فلاحی نماینده مجلس ایران می‌گوید تصمیم‌گیری درباره دانش‌آموزانی که «احتمالا بازداشت می‌شوند» با وزات آموزش و پرورش نیست و با دستگاه قضایی است.

پیشتر یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش گفته بود که «نمی‌تواند آمار دقیق» از تعداد دانش‌آموزان بازداشتی بدهد اما این دانش‌آموزان نه به زندان که «برای اصلاح و تربیت» به «مراکز روانشناسی» برده شده‌اند «تا بعد از اصلاح به محیط مدرسه برگردند.»

فعالان حقوق کودک در این باره ابراز نگرانی کرده و برخورد با دانش‌آموزان را خلاف کنوانسیون حقوق کودک خوانده‌اند.

فعالان کتاب و ادبیات و هنر کودک و نوجوان چند روز پیش در بیانیه‌ای نوشته بودند: «در تهران و شهرستانها نیروهای نظامی و لباس شخصی با استفاده از غفلت یا سهل انگاری مدیران بعضی مدارس وارد فضاهای آموزشی شده و با ایجاد رعب و وحشت و عکسبرداری از نوجوانان آنها را تحت فشار روانی شدید قرار دادند و بعضی از دانش آموزان را دستگیر کردند.»

درباره فشار نیروهای امنیتی بر مدارس اینجا بخوانید: «دانش‌آموزان بازداشتی کم نیستند»

خانواده‌های زندانیان اوین: «اینجا جنگ بود، صحرای محشر بود»

روزنامه «هم‌میهن» در گزارشی روایت خانواده‌های بازداشتی‌های اخیر پس از آتش‌سوزی زندان اوین را منتشر کرده است.

در این گزارش به خانواده‌های نگرانی اشاره شده که با اعلام خبر آتش‌سوزی، ساعت‌ها پشت در زندان منتظر بودند، بعضی از آنها خود را از شهرهای دیگر به تهران رسانده و حتی شب را تا صبح آنجا سپری کرده بودند.

پدر یکی از بازداشت شدگان حوادث اخیر به هم‌میهن گفت: « ساعت هشت‌و‌نیم یا ۹ بود که دود آتش بلند شد. کمی بعد تقریبا ۳۰۰- ۲۰۰ نیروی امنیتی در گروه‌های مختلف آمدند. گروه‌های اول به سرعت رفتند داخل اوین و گروه‌های بعدی به ما باتوم نشان می‌دادند.»

در این گزارش به جمعیت حدود ۱۰۰ نفری خانواده‌ زندانیان «اغلب سیاسی» اشاره که به هم‌میهن از وثیقه «شش میلیاردی» برای آزادی فرزندشان گفته‌اند و اینکه «تا دوهفته بازپرس اصلا پرونده‌ها‌ی‌شان را نگاه نمی‌‌کند.»

این روزنامه از قول یکی از آتش‌نشان‌هایی که برای اظفا حریق به اوین رفته بودند نوشته است:

«دیشب جنگ بود اینجا. ما برای خاموش کردن آتش آمده بودیم. آنقدر اشک‌آور زده بودند که خودمان داشتیم خفه می‌شدیم. هرچه گفتیم اینجا که جز ما و شما کسی نیست، برای چه می‌زنید گوش نمی‌کردند. حتی دعوایمان شد.»

به این خانواده‌ها گفته شده بود کسی در اوین کشته نشده اما قوه قضاییه کشته‌شدن هشت نفر را تایید کرده است.

در بیانیه قوه قضاییه آمده تمام جان‌باختگان محکومان به سرقت بوده‌اند و هویت آنها بعدا اعلام خواهد شد.

ادامه «فشارهای امنیتی» بر خانواده مهسا امینی

خانواده مهسا امینی به طرق مختلف زیر فشارند و حتی برای انعکاس حرف‌های خود با مشکل روبرو هستند.

نازیلا معروفیان خبرنگار می‌گوید نیروهای امنیتی اجازه انتشار مصاحبه‌اش با امجد امینی، پدر مهسا امینی را نمی‌دهند:

شمار کشته‌شدگان در زندان اوین به «۸ نفر» رسید

مرکز رسانه قوه قضاییه ایران اعلام کرد: «مجموع فوتی‌های حادثه درگیری زندانیان با یکدیگر و آتش‌سوزی شنبه شب گذشته در زندان اوین به ۸ نفر رسید.»

قوه قضاییه پیشتر کشته شدن چهار نفر را تایید کرده بود.

در بیانیه قوه قضاییه آمده تمام جان‌باختگان محکومان به سرقت بوده‌اند و هویت آنها بعدا اعلام خواهد شد. شش نفر هم تحت درمان هستند.

بدرستی روشن نیست که شنبه شب چه اتفاقی در زندان اوین افتاده و چرا در آن آتش‌سوزی و انفجار رخ داده است. روایت رسمی مبهم و متناقض است و بر اساس ویدئوهای منتشر شده، تماس برخی زندانیان و نظر کسانی که با زندان اوین آشنایی دارند در صحت روایت رسمی تردیدهای بسیاری وجود دارد.


اعتراض‌های تهران؛ شعار دادن از پنجره‌ها در نارمک

در مناطق مختلف تهران یک‌شنبه شب اعتراض‌ها ادامه داشته از جمله در نارمک که گروهی از مردم از پنجره خانه‌ها شعار می‌دادند «امسال سال خون است.»

دستگیری زنی که دیوار سفارت ایران در رم را به رنگ خون درآورد

یک معترض در رم ایتالیا دیوار سفارت ایران را با رنگ سرخ رنگ‌آمیزی کرد. بر اساس ویدیوی ارسالی به بی‌بی‌سی فارسی، زنی که رنگ سرخ را به دیوار سفارت پاشید، کمی بعد دستگیر شد.

گفته می‌شود که این اقدام ۲۳ مهر ۱۴۰۱ انجام شده است.