مدافعان حقوق بشر برای تحقیقات بین‌المللی درباره سرکوب معترضان؛ اعتراضات شبانه در شهرهای ایران




یک نماینده: برگزارکنندگان تجمعات باید تعهد بدهند

نظام‌الدین موسوی، نماینده مجلس می‌گوید اعتراض، «حق مردم» است، اما برگزارکنندگان تجمع هم باید «صلاحیت و تعهد لازم» را داشته باشند.

وی خواستار «متعهدشدن» گروه‌ها، سازمان‌ها و احزاب شده مبنی بر اینکه «اجازه سوءاستفاده سیاسی» از اعتراض را نمی‌دهند.

این نماینده در اظهارات خود، بارها بر «تعهدات متقابل» تجمع‌کنندگان تاکید کرده است.

مشروط‌کردن برگزاری تجمع به تعهد تجمع‌کنندگان در شرایطی مطرح می‌شود که بر اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی، تشکیل اجتماعات و راه پیمایی‌ها، بدون حمل سلاح و در شرایطی که «مخل به مبانی اسلام نباشد آزاد است».

با آنکه از منظر قانون‌گذار اگر دو شرط مخل امنیت و مبانی اسلام نبودن در هر تجمعی رعایت شود، آن تجمع قانونی است، اما سال‌هاست که در ایران، هر تجمعی که از وزارت کشور مجوز نداشته باشد غیرقانونی تلقی می‌شود و وزارت کشور نیز به تجمعات مستقل، مجوز نمی‌دهد.


شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی: هیچ مسئولی حق عقب‌نشینی درباره حجاب را ندارد

محسن محمودی، رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان تهران هشدار داده: «هر مسئولی در حوزه حجاب و عفاف کوتاهی کند، خائن است».

وی در همایش «وحدت» در جمع زنان در ورامین، افزود: «هیچ مسئولی در هیچ جایگاهی حق عقب‌نشینی در حوزه حجاب ندارد و کوتاهی در حوزه حجاب و عفاف خیانت است».

لاله افتخاری، رئیس جمعیت زنان انقلاب اسلامی نیز در این همایش گفت که «در حوزه حجاب به هیچ وجه کوتاه نخواهیم آمد. از نیروی انتظامی حمایت می‌کنیم».

وی مدعی شد که « دشمنان نظام با ایجاد اپلیکیشن جدید فضای مجازی را در کشور در دست گرفتند…و از طریق همین اپلیکیشن‌ها فتنه سازی را در جامعه ترویج دادند».

افتخاری هیچ اشاره‌ای به نام این اپلیکیشن‌های مورد ادعای خود نکرد.

اظهارات این دو در شرایطی بیان می‌شود که باوجود سرکوب‌ها و بازداشت‌های گسترده، شمار زنان بی‌حجاب در اماکن عمومی در ایران افزایش یافته است.


گزارش‌ گاردین درباره «مفقودشدن» الناز رکابی، سنگنورد ایرانی

روزنامه گاردین از نگرانی دوستان و نزدیکان الناز رکابی، زن سنگنورد ایرانی که بدون حجاب در مسابقات آسیایی کره جنوبی شرکت کرد، درباره سرنوشت این ورزشکار خبر داده است.

بر اساس این گزارش، دوستان این ورزشکار گفته‌اند از روز یکشنبه، دو روز پس از شرکت بدون حجاب وی در مسابقات، دیگر موفق به برقراری تماس با او نشده‌اند.

پیش از این نیز بی‌بی‌سی فارسی به نقل از «منابع آگاه» از مفقودشدن این ورزشکار و در دسترس نبودن وی خبر داده بود.

این منابع با اشاره به «وضعیت مبهم» این ورزشکار زن، اضافه کرده بودند که «گذرنامه و تلفن همراه خانم رکابی از او گرفته شده است».

وب‌سایت «ایران‌وایر» هم نوشته «داود رکابی» برادر الناز رکابی نیز صبح روز دوشنبه ، ۲۵ مهر، «با درخواست محمود خسروی‌وفا، رئیس کمیته ملی المپیک ایران از سوی اطلاعات سپاه احضار و بازداشت شده است».

گزارش‌های شبکه‌های اجتماعی حاکی است جمهوری اسلامی برای جلوگیری از «پناهندگی احتمالی» خانم رکابی، این اقدام را انجام داده تا وی مجبور به بازگشت به ایران شود.

برخی کاربران نیز از واژه «گروگان‌گیری» این زن سنگنورد از سوی سفارت جمهوری اسلامی در سئول برای اطمینان از بازگشت وی به ایران استفاده کرده بودند.

سفارت جمهوری اسلامی در سئول در توییتی، از بازگشت الناز رکابی به ایران در ساعات اولیه بامداد روز سه‌شنبه، خبر داده و گزارش‌ها درباره «مفقودشدن» وی را رد کرده است.

طبق برنامه قرار بود که تیم سنگنوردی ایران روز چهارشنبه، ۲۷ مهر به کشور برگردد، اما بر اساس این گزارش، به نظر می‌رسد «خانم رکابی و سایرین، کره جنوبی را به مقصد ایران ترک کرده‌اند.»

پس از شرکت بدون حجاب این ورزشکار در این مسابقات، شماری از کاربران شبکه‌های اجتماعی درخواست کرده بودند روز چهارشنبه در تهران در فرودگاه تجمع کرده و ضمن تقدیر از رکابی، مانع برخورد احتمالی حاکمیت با وی شوند.

روزنامه همشهری در گزارشی، سلبریتی‌ها در ایران را بعد از اعتراضات به مرگ مهسا امینی در بازداشت پلیس امنیت به چهار دسته تقسیم کرد.

در تقسیم‌بندی این روزنامه آمده که سلبریتی‌ها در ایران یا در زمره «وفاداران به انقلاب» قرار می‌گیرند و یا به سه دسته دیگر «ساکتین، منتقدان و آشوبگران» تعلق دارند.

این روزنامه در مطلب خود بیش از همه به دسته چهارم اشاره کرده و نوشته آنها «اقلیت» هستند و «در این معرکه بر طبل فتنه و آشوب کوبیدند».

روزنامه همشهری مدعی شده: «پس‌از گذشت چند روز حتی دیگر صدای بلواآفرینان نیز برای جامعه تکراری شده و حرفی برای گفتن ندارند و به فراموشی سپرده شده‌اند».

این روزنامه در حالی این ادعا را مطرح کرده که هر روز به تعداد چهره‌های مشهوری که به طور علنی از اعتراضات اخیر حمایت می‌کنند، افزوده می‌شود.

کیم دلوریزون، برنده‌ امسال کتاب سال حوزه‌ زبان آلمانی، روز دوشنبه ۲۵ مهر در مراسمی در آستانه‌ شروع نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت موهای خود را به‌نشانه‌ همبستگی با زنان ایران ماشین کرد.

این نویسنده که رمان «کتاب خون» او برترین رمان سال حوزه‌ی زبان آلمانی معرفی شده، گفت: «این جایزه از آن من نیست و هیئت داوران آن را آشکارا به زنان ایران اهدا کرده است، زیرا متنی را برگزیده‌اند که از عشق و علیه نفرت می‌گوید و در ستایشِ مبارزه‌ همه آن‌هایی است که به‌خاطر جسم و جنسیت خود سرکوب می‌شوند.»

کیم دلوریزون همچنین پس از تشویق‌ حاضران در مراسم گفت، ما بر این گمان خطا بوده‌ایم که زنان تنها در غرب به دنبال رهایی و آزادی خویش‌اند و حالا زنان ایران ما را از این توهم بیرون آوردند.

بیش از ۴۰ نهاد مدافع حقوق بشر روز دوشنبه ۲۵ مهر سرکوب «هولناک و مرگبار» معترضان در ایران را محکوم کردند و خواستار تشکیل جلسه فوق‌العاده شورای حقوق بشر سازمان ملل و تحقیق سریع در مورد این حوادث شدند.

این نهادها، از جمله عفو بین‌الملل و دیده‌بان حقوق بشر، در بیانیه مشترکی «از بسیج نهادهای با سابقه و مجهز سرکوب حکومت ایران» برای سرکوب بی‌رحمانه اعتراضات ابراز نگرانی عمیق کردند.