شب چهلم خیزش انقلابی ایرانیان؛ گسترش تظاهرات و تداوم شعارهای ضد‌حکومتی

در پاسخ به فراخوان‌های برگزاری تظاهرات گسترده مردمی در چهلمین روز از قتل حکومتی مهسا امینی، اغلب شهرهای ایران صحنه حضور معترضان خواهان سرنگونی رژیم جمهوری اسلامی بود.

تظاهرات مردم معترض ایران چهارشنبه 4 آبان در شهرهای مختلف این کشور در طول روز و تا نیمه شب داشته و با سردادن شعارهایی علیه سران رژیم و ماشین سرکوب آن همراه بود.

با توجه به شتاب گرفتن تحولات و گسترده شدن تظاهرات به‌نظر می‌رسد خیزش انقلابی مردم ایران وارد فاز جدیدی شده است. در بسیاری از شهرها نیروهای امنیتی با متوسل شدن به خشونت با مردم درگیر شده و به سوی آنها تیراندازی و گاز اشک‌آور شلیک کردند.

با وجود قطعی اینترنت به‌ویژه در تهران، کُردستان و برخی دیگر از شهرهای ایران، ویدیوهای بسیاری از تجمع‌های گسترده مردم خشمگین خواستار سرنگونی رژیم، منتشر شده است.

در ارومیه، مهاباد، کرمانشاه، اهواز، ایلام، اصفهان، کامیاران، مشهد، قم و ده‌ها شهر دیگر ایران، معترضان به خیابان‌ها آمده و علیه حکومت شعار دادند.

در تهران، در چندین محله، در چهار گوشه این شهر، معترضان با حضور خود در خیابان‌ها و میادین و سر دادن شعارهای ضدحکومتی، خواهان سرنگونی رژیم ولایت فقیه شدند.

بنا بر ویدیوهایی که از اهواز، منتشر شده، شامگاه چهار‌شنبه، شماری از شهروندان معترض در منطقه «زیتون کارمندی» شهر اهواز تظاهرات کرده و خواستار سرنگونی نظام شدند.

همچنین در ایلام، معترضان با تجمع، شعار «مرگ بر دیکتاتور» سر داده‌اند.

در کرمانشاه نیز در شامگاه چهارشنبه، معترضان همگام با خیزش سراسری ایرانیان، با برافروختن آتش و ایجاد راهبندان در خیابان‌های شهر، علیه علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی شعار داده و خواستار آزادی و سرنگونی رژیم شدند.در تبریز، معترضان می‌گویند: «بسیجی و سپاهی، داعش ما شمایی»

شماری از شهروندان در محله تهران‌پارس پایتخت، می‌گویند: «امسال سال خونه، سیدعلی سرنگونه» و «آخوند باید گم بشه».

در اعتراضات شبانه همدان، شهروندان شعار «مرگ بر خامنه‌ای» می‌دهند.

شهروندان معترض در اصفهان در تظاهرات شامگاهی شعار می‌دهند: «می‌جنگیم می‌میریم، ایران رو پس می‌گیریم.

شهرک آپادانا در غرب تهران صحنه راهپیمایی اعتراضی گروهی بود که شعار می دادند:« ای رهبر آزاده، قبرت شده آماده»

مردم آمل با دست‌های خالی در مقابل نیروهای حکومتی می‌نشینند و با شعار «نیروی انتظامی حمایت حمایت» سینه‌هایشان را سپر می‌کنند.از مهمترین تحولات خبری روز چهارشنبه همزمان با اعتراضات سراسری در ایران، گزارش جاوید رحمان به مجمع عمومی سازمان ملل بود.

گزارشگر ویژه حقوق بشر در ایران در پنجمین گزارش خود از وضعیت حقوق بشر در ایران، شرایط خشونت در جمهوری اسلامی ایران را «بی‌سابقه» خواند.

جاوید رحمان، ضمن پرداختن به وقایع پس از مرگ مهسا امینی گفت:« درگذشت این دختر ۲۲ ساله کرد در بیمارستان پس از بازداشت به دست پلیس اخلاق، با خشم مردم و «امواج عظیم اعتراضات را در سراسر کشور، و اقشار اجتماعی رو به روشد که خواستار تغییر سیاسی بودند. زنان و نوجوانان با شعار «زن، زندگی، آزادی» رهبری این اعتراضات را بر عهده دارند.»

او افزود:« چنین تحقیقاتی باید در مورد مرگ خانم امینی هم انجام شود، یافته‌های تحقیقات علنی شود و همه عاملان آن پاسخگو باشند.»

بنا بر ویدیوهای منتشر شده از شهر مهاباد در استان آذربایجان غربی، جوانان معترض ضمن سر دادن شعار ضد‌حکومتی و پایین کشیدن پرچم رژیم با سنگ و آتش به پایگاه بسیج حمله کردند.

در ارومیه نیز معترضان، بنر علی خامنه‌ای را پایین کشیده و آتش زدند. در ویدیوهای دیگری که از ارومیه منتشر شده، معترضان شعار «ژن ژیان آزادی» سر می‌دهند.

در مشهد، زادگاه علی خامنه‌ای، شهروندان معترض، شامگاه چهارشنبه در خیابان «هفت تیر» این شهر تجمع کرده و شعارهای «می‌کشیم می‌میریم ذلت نمی‌پذیریم» و «نترسید نترسید، ما همه با هم هستیم» علیه رژیم جمهوری اسلامی سر داده و خواستار سرنگونی حاکمیت خامنه‌ای شدند.

در پاسخ به فراخوان جوانان محلات تبریز، مردم این شهر به خیابان‌ها آمده اما ماموران امنیتی و نیروهای سرکوب رژیم جمهوری اسلامی با هدف متفرق کردن تظاهرات مردمی در حمله به معترضان به سوی آن‌ها تیراندازی و گاز اشک‌آور شلیک کردند.

در بروجرد از شهرهای استان لرستان نیز، مردم معترض شعار «مرگ بر دیکتاتور» سر داده و خواستار سرنگونی بیت خامنه‌ای شدند.

همچنین در پایتخت ایران نیز از صبح روز چهارشنبه گزارش‌ها و ویدیوهایی از تجمع گسترده بازاریان و کسبه در بازار تهران، محله‌های سعدی و باغ سپه سالار منتشر شد.

در شامگاه چهارشنبه، نیز محله‌های مختلف تهران صحنه خشم و اعتراضات مردمی علیه سران رژیم بود.

ویدیوهایی از محدوده مترو قیطریه در شمال تهران منتشر شده که در آن شهروندان معترض با فریاد «امسال سال خونه، سِدعلی سرنگونه» خواهان آزادی و سرنگونی رژیم جمهوری اسلامی شدند.

میدان پونک در شمال‌غرب تهران نیز به صحنه تظاهرات، خشم و فریاد معترضان و آتش و ایجاد راهبندان تبدیل شده است.

علاوه بر این، معترضان در خیابان‌های شریعتی و قلهک تهران با شعارهای «جمهوری اسلامی نمی‌خواهیم» و «امسال سال خونه سِدعلی سرنگونه» خواهان آزادی و سرنگونی خامنه‌ای شدند.معترضان در شهرهای مختلف ایران شامگاه چهارشنبه چهارم آبان در خیابان‌ها حضور دارند و علیه جمهوری اسلامی و مقامات آن شعار می‌دهند و از جمله می‌گویند: «امسال سال خونه، سیدعلی سرنگونه»
گزارش‌های تصویری متعدد از شلیک نیروهای حکومتی به سوی مردم معترض و مقاومت شهروندان در چهلمین روز کشته شدن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد نیروی انتظامی منتشر شده است.

اعتراضات دانشجویی
هم‌زمان با برگزاری مراسم چهلمین روز کشته شدن مهسا امینی در بازداشت، اعتراضات در شماری از دانشگاه‌های کشور ادامه دارد.

در دانشکده توانبخشی شیراز شماری از دانشجویان معترض شعار دادند: «آهای نشسته‌ها، مهسای بعدی از شماست»در ویدیوی دیگری از دانشگاه معترضان در حال پایین آوردن تصاویر و بیلبوردهای خمینی و قاسم سلیمانی در دانشگاه علوم و تحقیقات تهران دیده می‌شوند و دانشجویان کسی را که اقدام به پایین آوردن این تصاویر می‌کند «باغیرت» می‌خوانند.در دانشگاه بهشتی تهران، نیروهای بسیج و حراست به دانشجویان معترض حمله می‌کنند تا آنها را بازداشت کنند.

یک گزارش ویدئویی دیگر نیز تجمع پرشمار کادر درمان و معترضان را در نزدیکی سازمان نظام پزشکی تهران به تصویر کشیده است.

همچنین گزارش‌ها حاکی از آن است که در پی حمله و برهم زدن تجمع چهارشنبه ۴ آبان پزشکان و کادر درمان، محمد رازی، قائم مقام سازمان نظام پزشکی تهران، از سمت خود استعفا کرد.در متن منتشر شده منتسب به او آمده که «شاهد صحنه‌های تلخ و از یادنرفتنی نیروهای امنیتی با خانم‌های پزشک» بوده و دیده است که یکی از پزشکان زن را روی زمین می‌کشیده‌اند.

مادر مهسا (ژینا) امینی هم‌زمان با چهلمین روز کشته شدن دخترش در یادداشتی در اینستاگرام از مردم سپاسگزاری کرد و نوشت: «دست تک‌تک شما عزیزان که معنای انسانیت را جاودانه ساختید می‌بوسیم و به دلگرمی بودن‌تان می‌مانیم تا بهاران روشن فردا.»

مژگان افتخاری، خطاب به دخترش ژینا (مهسا امینی) نوشته است: «تو رفتی و ناگهان هزار پنجره از هزار سوی عالم باز شد… کاش بودی و می‌دیدی جهانی به نامت نامدار نام ژینا شد» و «اگر امروز سرپاییم، اگر امروز رمق حرف زدن داریم، از لبریزی دنیایی به همدلی و همراهی با ما بود.»

او در این پیام اضافه کرده است: «ما خوشبخت و خوشوقت بودیم که غم‌مان را با تمام مردم دنیا قسمت کنیم، که زیر بار این آوار غم دودمان ژینا دود نشود.»

مادر مهسا همچنین خطاب به دخترش نوشته است: «تو نبودی که ببینی ملتی از هر قوم و دیار به نام ایران به پای دلداری دخترشان ژینا، دلدار دل داغدارمان شد.»