فرمانده سپاه پاسداران: جوانان دیگر به خیابان نیایند

در حالی که با وجود تجمع‌های حکومتی و تهدیدهای مقامات حکومت برای پایان دادن به خیزش مردمی کارساز نبوده، فرمانده سپاه پاسداران اعلام کرد که امروز روز پایان اعتراضات است و «دیگر به خیابان نیایید.»

حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران، با تهدید جوانان و وصل کردن اعتراض‌ها به کشورهای خارجی، گفت: «ما به جوانان و آن عده‌ای که فریب خوردند، می‌گوییم امروز روز پایان اغتشاشات است و دیگر به خیابان نیایند؛ از جان این ملت چه می‌خواهید؟»
او همچنین خطاب به دانشجویان گفت که «دانشگاه را به میدان جنگ آمریکا علیه ملت تبدیل نکنید.»
تهدیدهای فرمانده کل سپاه پاسداران درباره پایان یافتن تجمعات در حالی بیان شده که همزمان با سخنان او دانشجویان در دانشگاه‌های مختلف تجمع کردند.در همین حال معترضان در خیابان و در آیین‌های چهلم یا خاکسپاری پیکر افراد کشته‌ شده در اعتراضات سراسری، علیه کلیت جمهوری اسلامی شعار دادند.
پس از خیزش سراسری مردمی در ایران حکومت جمهوری اسلامی سعی کرد که با برگزاری تجمع‌های حکومتی پس از نماز جمعه به اعتراضات پایان دهد اما موفق نشد. در برخی از شهرها نیز به دلیل کم بودن جمعیت، حامیان حکومت امکان برگزاری راهپیمایی را نداشتند و تنها در مساجد مراسم برگزار کردند.
در همین حال برخی از مقامات حکومت از جمله محمد باقر قالیباف، رییس مجلس، دلیل حمله به حرم شاهچراغ را اعتراضات سراسری در ایران دانستند و سعی کردند از این فضا برای سرکوب اعتراضات استفاده کنند.
با این حال، گروهی از مردم و دانشجویان این حمله را به خود حکومت منسوب کردند و شعارهایی از جمله «‌شاهچراغ، جنایت، همه‌اش کار ولایت» و «این نقشه‌‌ها تکراریه، داعش خودش سپاهیه» سر دادند.

ابراز نگرانی رئیس سازمان بهداشت جهانی

تدروس ادهانوم قبریسیوس، رئیس سازمان بهداشت جهانی روز شنبه ۷ آبان (۲۹ اکتبر) از تعداد زیاد زخمی‌ها و کشته‌شدگان در اعتراضات سراسری مردم در ایران ابراز نگرانی کرد.

ادهانوم در حساب توئیتری خود نوشت: «باید برای آنها که به خدمات پزشکی نیاز دارند دسترسی بی قید و شرط فراهم شود، از جمله باید از خودروهای پزشکی و تجهیزات استفاده متناسب شود و کادر درمان بتواند به بیماران کمک کند.»گزارش‌هایی در مورد استفاده ماموران امنیتی از آمبولانس‌های بدون شماره، بازداشت زخمی‌ها، حمله به پزشکان و دخالت در کار پزشکی قانونی انتقادات گسترده‌ای را در روزهای اخیر به همراه داشته است.

ادامه اعتراضات دانشجویی

روز شنبه ۷ آبان تجمع‌های اعتراضی متعددی در شماری از دانشگاه‌های ایران برگزار شد.

دانشگاه هنر و معماری پارس، دانشگاه جندی شاپور اهواز، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، دانشکده فنی دانشگاه تهران و دانشگاه خواجه نصیر از جمله دانشگا‌ه‌هایی هستند که شاهد تجمع اعتراضی بودند.در ویدیو‌هایی که از این تجمع‌های اعتراضی منتشر شده شعارهایی چون “خامنه‌ای نکبت، عامل هر جنایت”، “زن، زندگی، آزادی”، “از زاهدان تا تهران، خونین تمام ایران” و “مرگ بر دیکتاتور” شنیده می‌شوند.در دانشکده فنی تهران نیز دانشجویان با شعار “این نقشه تکراریه، داعش خود سپاهیه” به حمله مسلحانه در شاهچراغ اشاره کردند.

شلیک گاز اشک‌آور در مراسم خاکسپاری مهرشاد شهیدی

در ویدیوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی حضور انبوه مردم اراک در مراسم خاکسپاری مهرشاد شهیدی که در جریان اعتراضات هدف گلوله قرار گرفت دیده می‌شود. تشییع جنازه مهرشاد شهیدی ۱۹ ساله که دو روز دیگر می‌توانست جشن تولد ۲۰ سالگی‌اش را برگزار کند با شعارهای ضد حکومتی همراه شد. ماموران امنیتی نیز برای پراکنده کردن معترضان از گاز اشک‌آور استفاده کردند.